TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ProsjEkt rebuild engine Mkiv

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #375779  av iverzen
 
Da var vinteren kommet, og tid for prosjekt. Har hatt ett problem med at motoren bruker litt olje og er litt svak på lavt register. Den er treg og starte og har ujevn tomgang. Derfor bestemte jeg meg for å ta ut motor og overhale den. Bilen er ellers ganske strøken og fortjener derfor en strøken motor.
Lurer litt på hvilket motoroppsett jeg skal gå for, men det blir nye stempel, staker, (veiv?, 3,4?), Turbonetics midframe turbo eller Garret GT4094R, HKS Hiper titanium 4" eksos. Deretter lager, og tettinger, custom kammer, (porting og overzize vntiler?).
Tar imot innspill og tips. Motoren blir overhalt av SHS-Performance.
 #375780  av iverzen
 
Da var dag en og to over, og motoren var ute..
Vedlegg
IMG_0223.jpg
IMG_0223.jpg (1.09 MiB) Vist 1971 ganger
IMG_0224.jpg
IMG_0224.jpg (1.22 MiB) Vist 1971 ganger
 #375992  av Lørnings
 
Den bilen fortjener en skikkelig motor ja! :wink: Hmm..stroking til 3,4l vil jo sikkert hjelpe en god del på bunndraget skulle jeg tro! Spørs jo hvor drøyt du skal ha det da, og hva du skal bruke den til. Men jeg for min del hadde satset på et skikkelig kjørbart oppsett og ikke vært så oppsatt på å ha bremsepapirer på 900hk=) Angående hva du skal gjøre med toppen, så holder den vel lenge orginal..kommer an på budsjett og ambisjoner :wink: Fortsett å oppdatere med masse bilder ihvertfall! Dette var bilen som åpna øya mine for mkiv! Så jeg liker å følge med :wink:
 #375998  av bjornalf
 
et godt tips.... bruk original staker og stempler,( nye ringer er ikke dumt :) ) hvis du ikke skal over 800 rwhp! dette sparer mye penger og er ikke nødvendig.

har du lyst på 3,4 liter så kjøp en ferdig motor, mange som har bygd seg blakke i usa o der får du en 3,4 liters longblock fra 8000-12000 dollars. da er det bare å sette over dine deler fra gamle motoren så er den god som ny. sparer mye tid og penger til slutt!


men du bestemmer selv er bare noe jeg ville gjort/skal jøre :)
 #378250  av iverzen
 
Lite oppdateringer..motoren står på SHS-Performance og sakal demonteres neste uke for så å få ny innmat. Tror det blir å ta løpet helt ut, men lurer på turbovalget..Mid-frame turbo fra Netics eller GT4094R..stor forskjell..Hva tenker dere?
 #378347  av iverzen
 
Supra MKIII up north skrev:Aha, oki!

Da blir det vel HÃ¥vard som fikser denne regner jeg med =)
Det er planen ja..:) Fikk beskjed om at den stod i ett hjørne og skjemtes så regner med han begynner snart:P
 #378573  av Zupra
 
Blir nice det hær.

Denne bilen fortjener en rå motor med litt skikkelig bunndrag i.
SÃ¥ dette blir bra. :wink: