Side 1 av 2

ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:12 jan 2011 23:06
av Rangle
Hei!

Noen som har noen formening, erfaringer med clutcher fra ACT/F1?
Jeg har dette settet i tankene etter clutch havari (litt kraftigere enn orginal), men har ingen erfaringer med denne/disse produsentene.

Jeg vil helst gå for fjæret senter, i håp om å gi noe ekstra levetid på drivverk, brukes på bane.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/F1-RACE- ... ories#shId

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:19 jan 2011 09:56
av MOTORSPORTHUSET
jeg hadde act en gang. da løsnat naglene i navet og knuste mye oppi der.
nå pleier jeg og bruke spec 6puk sinterlamel ufjøra senter på standar svinghjul og trykkplate bruker bare det gamle. der er kvaliteten knall.
holdet 350hk greit og er veldig kjørbart.
ta kontakt vis du er int på pm

2200 for 4pukk
3000 for 6pukk
ink mva.

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:19 jan 2011 15:41
av Rangle
Er nokk ikke bare ACT som har dårlige popnagler da! Akkurat dette som er skjedd med clutchen jeg har i nå, som skal tåle en del.
Må ha clutch og trykkplate som holder minst 450hk og da en del nm.

Ser noen anbefaler fjæret senter og noen ufjæret, har kjørt ufjæret før og ingen problemer (blitt fortalt at det spiser drivverk...) og clutchen som har tatt kvelden i Celicaen er fjæret.

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:20 jan 2011 18:14
av MOTORSPORTHUSET
da må du ha en slik lammel jeg mener ufjøret og forsterka trykkplate eller må du ha 2 plata fensport eller lignende.
exidy 2 plata er forferdelig og kjøre med har jeg hørt.

jeg kan og skaffe tilten rally 2 plata som min og så ser jeg fensport har svinghjul som passer til dette.
og di er gode og kjøre med.
flere muligheter her men du må nok belage deg på en litt dyr clutch til så mye hester.

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:20 jan 2011 19:24
av Rangle
Skal høre litt mer hva andre sier. Han som nettopp sluttet på Intec motorsport, han anbefaler ikke ufjæret clutch pga drivverk, har visst tatt en del drivvaksler på den Honda Civicen som kalles Red Devil.
Fikk anbefalning av en annen at jeg fint kunne kjøre den F1 clutchen og F1 svinghjul, men hvis jeg kunne måtte jeg kjøpe Fidanza svinghjul istedet (enda lettere) og er av øverste kvalitet.

Blir av og til tungvint å få anbefalninger av flere!
Hvilket svinghjul er det du tenker på fra Fensport?

Vil ikke en ufjæret lettere dra av enn en fjæret? F.eks ved rivstart og hard giring?

Takker iallefall for at du svarer :wink:
btw: kan du ta på PM om litt priser for porting av topp + hva som er nødvendig?

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:21 jan 2011 16:34
av MOTORSPORTHUSET
har aldri sett en løpsbil med fjæret senter enda men det er jo mulig men da får du ikke 2 plata.
og om du bruker letta svingjul vil du ikke merke forskjell på effekten.og kjøringa di har mye større betydning en fjøra senter.

bare pm ja. :wink:

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:22 jan 2011 00:30
av Kanakkas
MOTORSPORTHUSET skrev:jeg hadde act en gang. da løsnat naglene i navet og knuste mye oppi der.
nå pleier jeg og bruke spec 6puk sinterlamel ufjøra senter på standar svinghjul og trykkplate bruker bare det gamle. der er kvaliteten knall.
holdet 350hk greit og er veldig kjørbart.
ta kontakt vis du er int på pm

2200 for 4pukk
3000 for 6pukk
ink mva.


Kan bekrefte at SPEC funker.
har det selv sammen med SPEC svinghjul. Men du kan være litt obs på at innkjøringsfasen er litt lengre en den som blir anbefalt. Måtte kjøre lengre og hardere med min før den bet skikkelig. (ikke sinter jeg har da).
Godt avballansert var det også.

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:22 jan 2011 13:27
av Rangle
Motorsporthuset: Har du noen clutcher fra Spec som holder mer enn 350HK? Eller er dette pga orginal trykkplate ikke holder lengre, evt. hvor langt holder en slik med kraftigere trykkplate?
Har du priser hvis man må ha annen clutc? Må ta dette med i vurdering når jeg skal kjøpe clutch!

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:22 jan 2011 17:07
av MOTORSPORTHUSET
lammelene holder i massevis til 600 vis det og og gjør men det er jo trykkplata som ikke klemmer hardt nokk.
men 350hk går på gata. på org trykkplate. men hva di holder som totalt maks har jeg aldri prøvd.

celicaen har 235mm lamel og supren min hadde 240 6puk med f1 trykkplate den holdt 650hk og ca 700nm. fint. 3år før jeg solgte den.

jeg har kun tilgang på spec lammelene.
og tilton cultchen 2 plata til celica men di er uten svinghjul som man må lage selv da. di holder 1100nm. som i min. ca 7500kr

skal du ha så superclutch med minst arbeid hadde jeg nok godt for fensport sine 2 plata. kommer vel på ca 12.


'

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:17 jul 2011 13:44
av Rangle
Bringer opp tråden igjen, handlet inn mye deler til bilen nå, og med tanke på at jeg satser mye lengre enn 350-400hk, men mot 500-600hk etter hva turbo klarer (evt. kjøpe ny om den holder for mye igjen),

da er det kun en ting å gjøre, ikke tenke på ACT, F1 racing enkelplate clutcher (som jeg var ganske bestemt på før :oops: ).

Noen som har erfaring med Exedy og Clutchmaster sine dobbelplate clutcher?
Foreløpig tenker jeg på en av disse,

http://www.koracing.net/viewproduct.php ... roduct=433

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/EXEDY-RA ... 22efc1adc6

Noen som har andre anbefalninger/erfaringer, må være noe som holder og har en pris lik disse.
Disse kitene med svinghjul og clutch virker meget gunstige mtp. pris + har mer enn nok deler jeg må lage i dreiebenk (ønsker å slippe det orginale svinghjulet, samt omarbeiding med dette)

Jeg blir å bestille så fort som mulig, planen er å ha bilen ferdig til neste sommer, og ønker ikke å stå i en vegende uker før man planlegger å være ferdig.

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:18 jul 2011 17:24
av MOTORSPORTHUSET
jeg bruker denne nå på min.

spec stage 5. på org svinghjul.
god og kjøre og tåler 880nm.

anbefales. jeg skal alltid bruke den.

forferdelig og tre på og av 2 plata vis du må ha det ut av og til..

tar du fra ebay koster den 3700ca. kjøper du i norge koster den 5-6t.

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:18 jul 2011 18:19
av Rangle
Du bruker denne på Celicaen nå, gikk med denne på Gatebil Rudskogen?
Hva skjedde med Tilton clutchen du kjørte/skulle kjøre med?
Jeg ble veldig engstelig for om en enkelplatet vil holde bruk på bane etter tidligere svar, spesielt mtp at jeg vil prøve å kjøre sidelengst.

Blir en del forvirret, men fint at f.eks du nevner en clutch og har erfaring med denne!
Har prøvd å lest meg til hva folk i Norge og "utlandet" kjører, og det går mest i Spec S5, Clutchmaster FX600/FX700 og Exedy.

Kan du gi meg noen tanker/erfaringer/anbefalninger om hva som burde egne seg best, som jeg kan stole på, kjøpe inn en Spec ST5 eller CM FX700?
Noe annet jeg må kjøpe inn i samme slengen om Spec sin skulle bli alternativet?

Blir en del spm, men med tanke på at man passerer 50-60 000 i deler til nå, uten turbo, diff, clutch og mye dill dall som koster en del, vil jeg heller bruke mer penger på clutch enn hva jeg gav bilde av når jeg skrev første innlegg!

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:19 jul 2011 07:24
av MOTORSPORTHUSET
enplata holder fint vis det er riktig type tydligvis.
og org stålsvinghjul er uknekkelige og jeg anbefaler det.

jeg fikk problemer med svinghujulet på den forige 2 plata og det ødla clutchen.
blir i tilleg vrient og ta av og på girkassa for meg som skal gjøre dette ofte iforhold til dere.


jeg jobber etter og finne den enkleste billigste besteoppskriften og for meg nå så er det denne spec 5.

lammellem er den kraftikste jeg har sett med kjeramiske pukker nesten rundt hele.

den har en bakdel.. den lammelen er tung og vil ta knekken på synkroniseringa fortere en en 2 plata.
men som sakt så er den en del av oppskriften jeg kommer til og bruke fremover.

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:19 jul 2011 08:37
av Rangle
Hvis 2-platet har det for vane å ta fort knekken på svinghjul + at man kan skrive ordbok til presten når en slik skal på og av, som oftest skjer når man jakter effekt/dreiemoment og skal bruke dette, ser jeg heller på din "oppskrift" som alternativ.
Mye billigere er lammelen, ca. $900-1000 i forhold til CM FX700 + at org.svinghjul er noe man henter hos huggeren og evt. må dreie litt av pga overflaten (største kostnaden uten tilgjengelig dreiebenk).

Da kan man gjerne koste synkroniseringa (får vell tak i ombygging av synkronisering eller kraftigere synk til disse kassene?).

Har forhørt meg hos diverse forhandlere om Spec st5, regner med denne blir bestilt, i tillegg ARP svinghjulsbolter.
Får heller spenne opp svinghjulet og dreie så lite som mulig av dette siden gamle lammelen har laget noen yderst små riper etter den sprakk.

Takker for svar Motorsporthuset!

Re: ST185; Oppgradert Clutch og Svinghjul?

Legg innLagt inn:19 jul 2011 12:29
av MOTORSPORTHUSET
jeg hadde løs startkrans i forhold til svinghjul ( 3 deler) og ikke locktite og boltsirkelen på camryveiva jeg bruker en mindre en 3sgte veiva så svinghjulene fungerer bra på 2 plata. vis det er et bra merke. det var bare grunnen til at jeg bytta.
men og få det av og på er grunn nok til og bytte!! hehe.