Side 1 av 1

Bytte turbo på CS

Legg innLagt inn:01 jun 2004 00:24
av Jernulven
Hvis jeg skal bytte til en ct20b turbo på en CS trenger jeg da noe ekstra eller holder/passer alle andre orginal CS deler til denne turboen?

Ca hvor mye koster en ct20b turbo?

Er det noen som har erfaringer på forandring ved turbo bytte?

Legg innLagt inn:01 jun 2004 07:45
av larsst185
Dette vet kristian.Han har nettopp gjordt det :)

Legg innLagt inn:01 jun 2004 14:15
av CelicaTurbo
Tja, Markus gjorde det meste av jobben og jeg hang over skulderen hans :)

Men, en ct20b turbo vil jeg tippe at du kan få tak i fra England for ca 5000-6000 etter moms om du leter litt.. det er for en nyere brukt som ikke er overhalt.

Turboen passer helt fint på Celicaen din, men du må bruke olje og vannrørene fra din eksisterende turbo. I tillegg er det en festebrakett på undersiden som ikke passer 100% på ct20b turboen men den kan modifiseres. Om den ikke modifiseres så kan den ihvertfall plasseres slik at turboen støttes mot braketten, selv om turboen ikke er boltet til braketten. I tillegg har ct20b turboer en ekstra bolt i overgangen til downpipe, men det er bare å skru ut den bolten som ikke passer og skite i den, de resterende boltene holder ting fint på plass dem, eller eventuellt kan du kjøpe en annen downpipe som passer.. Oljekjøleren må løsnes og skyves litt til siden for å få av orginal downpipe.

Alt i alt så er det en del jobb å bytte turbo men har du tid får du det fint til. Litt kjekt om du kjøper inn et lite utvalg nye bolter også i tilfelle noen knekker når du tar du gamle turboen din ut. Og det er også lurt å fjerne radiatoren før du begynner så får du mer plass og du unngår å skade den mens du sliter med harde bolter :)

Og det er lurt å trekke ut sikringen til EFI og la motoren gå litt på starteren før du faktisk starter motoren første gang etter at alt er montert, da får du olje til turboen før motorstart.

Legg innLagt inn:01 jun 2004 14:53
av Stian
CelicaTurbo skrev:Tja, Markus gjorde det meste av jobben og jeg hang over skulderen hans :)

Men, en ct20b turbo vil jeg tippe at du kan få tak i fra England for ca 5000-6000 etter moms om du leter litt.. det er for en nyere brukt som ikke er overhalt.

Turboen passer helt fint på Celicaen din, men du må bruke olje og vannrørene fra din eksisterende turbo. I tillegg er det en festebrakett på undersiden som ikke passer 100% på ct20b turboen men den kan modifiseres. Om den ikke modifiseres så kan den ihvertfall plasseres slik at turboen støttes mot braketten, selv om turboen ikke er boltet til braketten. I tillegg har ct20b turboer en ekstra bolt i overgangen til downpipe, men det er bare å skru ut den bolten som ikke passer og skite i den, de resterende boltene holder ting fint på plass dem, eller eventuellt kan du kjøpe en annen downpipe som passer.. Oljekjøleren må løsnes og skyves litt til siden for å få av orginal downpipe.

Alt i alt så er det en del jobb å bytte turbo men har du tid får du det fint til. Litt kjekt om du kjøper inn et lite utvalg nye bolter også i tilfelle noen knekker når du tar du gamle turboen din ut. Og det er også lurt å fjerne radiatoren før du begynner så får du mer plass og du unngår å skade den mens du sliter med harde bolter :)

Og det er lurt å trekke ut sikringen til EFI og la motoren gå litt på starteren før du faktisk starter motoren første gang etter at alt er montert, da får du olje til turboen før motorstart.

Jeg bytta nettopp turbo, en ct20b
Tok den fra Fenspport.uk....men tok en Grade 2+ Turbo
Den måtte jeg gi ca 10 000,- ferdig i Norge...

Legg innLagt inn:01 jun 2004 15:44
av Kjelliken
:D Stian hvordan så den ut så den strøken ut eller.. vurdere å gjøre det samme neste år kansje.. greit og vite har forsåvidt bare gode erfaringer med fensport men lurer litt på de turboene de har.. :wink:

Legg innLagt inn:01 jun 2004 17:50
av CelicaTurbo
Fensport sine turboer koster litt men har et ganske godt rykte.. tidligere brukte dem Owens Developments til å overhale og oppgradere sine innbytteturboer, og dette selskapet stod bl.a. bak turbovedlikeholdet til TTE i sin tid, og jobber fremdeles med å levere turboer til flere WRC-team. Men, et rykte sier at Fensport har byttet til en annen ikke navngitt leverandør av turboer nå men det er nok lite trolig at dem tar et steg ned i kvalitet ihvertfall :)

men, som jeg nevnte ovenfor var min pris basert på en nyere brukt turbo som ikke er overhalt, men turboen som du fikk Stian, var det inkludert innbytte av gammel turbo, eller var det en handel uten innbytte? :)