Side 1 av 4

AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:29 jan 2011 17:17
av h2k
Etter forrige eiere gav opp dette prosjektet: viewtopic.php?f=61&t=19721 har jeg nå overtatt chassiet.

Hentet bilen under en snedunge, har stått bortglemt noen år siden supramotor prosjektet ble gitt opp.
Bilde

Inne i garasjen og tømt for deler:
Bilde

Bilen er alt ribbet for interiør, det er helbur inni bilen, justerbare coilovers, LSD i god stand og bilen har gådd som banebil i japan før den ble tatt inn til Norge.

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:29 jan 2011 17:26
av h2k
Motoralternativer som står på gulvet i garasjen:
Bilde
har 2 stk T-50 girkasser fra carina diesel 82-87. En Lexus 1UZ-FE V8'er. en Toyota 3S-GTE 3rd gen motor på bukk i midten og en Nissan VH45 v8'er(den skal inn i en laurell med smidd inmat og twinturbo og er ett helt annet prosjekt)

Etter forsøket på å få supra-seksern i motorrommet har de skjært ett stort hull i torpedoveggen, men det er jo greit å sveise igjen med litt annerledes bue så det blir lett å få girkasseboltene ut ved clutchbytte :)
Bilde

Interiøret og dash er komplett ribbet, etter jeg har sveiset plater i torpedoveggen blir det bøyd til custom racingdash av aluminiumplater fra en blikkenslager. Er ikke så gunstig med så mange skarpe kanter visst det skulle skje en utforkjøring.
Bilde

Helbur er alt på plass inni :)
Bilde

3S-GTE motorn er prøvd oppi og var dårlig passform, den er alt for høy, fikk bunnpanna for langt ned og innsuget langt over panserhøyde. V8'ern ser ut som den kler bilen mye bedre :)
Bilde
Og til alle dere som begynner å kritisere om vektforhold med stor 4L motor så er denne blokken av aluminum så den er faktisk ikke så mye tyngre en en rekkefirer med stålblokk som de fleste rekkefirere er. Gøy blir det uansett :)

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:29 jan 2011 17:36
av h2k
Motoren passet kjempefint i motorrommet:
Bilde

Overaskende god plass i det lille motorrommet. Har flere cm klaring til styrestammen fra blokken. Eksos ned på høyresiden derimot blir ikke aktuelt, men det gjør ingenting siden jeg har planer om å singelturbokonvertere den.

Motor tatt ut igjen, kutter vekk batteribraketten og alle utstikkende braketter i motorrommet. Batteri skal tross alt i bagasjerommet.
Bilde

Har en 1989 3.0L NA Supra girkasse, type W58 5 trinns manuell som skal på motoren. Bellhouseadapter er påtur: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1uz-1uzf ... 924wt_1165

Det problemet jeg har nå er at jeg har endel drivaksler og ledd, fra originalbilen, fra 3l turbosupraen som forrige prosjekteier hadde tenkt å bruke men ingenting som passer i W58 kassen jeg har. Noen som vet hvor jeg kan finne tak i en slik yoke eller komplett drivaksel?

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:29 jan 2011 17:37
av ad92
Dette blir bra ! AE86 er legendariske biler

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:29 jan 2011 21:13
av john_e
Følger med her, er ingenting som slår spennende motorswaps 8)
Perfekt stil på bilen, skikkelig utgangspunkt ;)
Gleder meg til å se utviklingen :)

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:29 jan 2011 21:22
av lexusmann
Veldig spennende dette motorbyttet ja....og så tror jeg nesten ikke jeg har sett ae86 sedan(eller det coupe det heter?), var morsomt å se en sånn.... :wink: av de få ae86'er som finnes, er det jo flest kombi, altså med bakluke...

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:29 jan 2011 21:48
av EXS
ser ut som v8`eren hadde litt bedre passform en den gamle supramotoren ja :)

tøft prosjekt, har du noen tall i sikte?

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:29 jan 2011 21:56
av JohnRmk1
Interessant prosjekt, kommer til å følge med her!
V8er i japsebil må jo bare blir bra det!

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:29 jan 2011 23:19
av h2k
EXS skrev:ser ut som v8`eren hadde litt bedre passform en den gamle supramotoren ja :)

tøft prosjekt, har du noen tall i sikte?
Er vel 265hk originalt i v8'ern. Har nytt haltech sprint 500 sprut jeg skal plugge på det og en holset hx35 turbo som sterkt vurderes å sveise på når man først må bygge nye grenrør uansett. har en sånn turbo på skylinen min og den pumper lett 450hk på en 2.5l ved 1.4 bar og lader fullt fra 3500rpm. på den v8'ern på 4liter bør den spoole tidlig som faen og fort levere samme antall hester ved mye lavere arbeidstrykk(0,6-0,8bar). men om jeg går denne veien så er jeg redd at bakstellet og bakdiff blir revet sunder å sammen om jeg skulle få feste med bakhjulene.

derimot om jeg går sugeveien med ettpar skikkelig grenrør, ett aggresivt map på haltechen og litt høyere turtall så skal visst ikke 350hk være umulig med en "stock" motor. Noe jeg håper bakstellet skal klare å henge med da ikke alt blir levert på en gang.

Har forøvrig bestilt ett containerlass med deler som er påvei i posten, bilder kommer i rekkefølgen de blir motatt og montert :p f.eks bøttestoler, 4 punkts belter, fuel cell tank, 2x walbro pumper og 3sgte stage 4 clutch, 2,5" alu radiator og letta svinghjul(noe som skal gi vanvittig kjapp turtallrespons på v8'ern).

men venter nå mest på bellhouseadapteren så jeg får montert girkassaen på motor og skrudd girkassefest på under bilen, da først får jeg sveiset ferdig motorfester i motorrommet. og da først kan jeg begynne med grenrør og logistikken i motorrommet :p

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:30 jan 2011 03:35
av erling
Kult :D Men tror du w58 holder sammen med overladet uz da? :o :wink:

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:30 jan 2011 09:03
av Arne rebel
Dette må bare bli riktig, og som du sier er denne motoren mye lettere enn den ser ut som med sine 66cm(d)x65,5cm(b)x61cm(h) og veier ca 196kg med Ps, AC på.(ca 179kg uten)

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:30 jan 2011 12:01
av h2k
Tja vi får se, det er nå det jeg ha for handen så håper det :) om den ryker så får man vel bare pelle av turbo og kjøpe en ny girkasse og kjøre videre på NA\tuning. R154 kasser er så mye dyrere og hard2get. Som sagt så tror jeg nokk bakstellet ryker før noe annet på drivlinjen gjør det.

Servo og AC er strippet fra motoren så der slanket jeg noen kilo til av motorpakken :p

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:30 jan 2011 15:31
av Radial
Arne rebel skrev:Dette må bare bli riktig, og som du sier er denne motoren mye lettere enn den ser ut som med sine 66cm(d)x65,5cm(b)x61cm(h) og veier ca 196kg med Ps, AC på.(ca 179kg uten)
Veier en 1UZ såpass mye? hehe
Må si GM sine LS'er er lettere og kraftigere da gitt :) MEN, feit vogn, tøft prosjekt! :D

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:31 jan 2011 18:57
av Lørnings
Såvidt jeg veit så veier LS1 174kg! Så den er vel ikke så mye lettere! :P Men er mer pulver da..! =)

Blir tøft hvis du får denne i orden!! :wink: Jeg liker prosjektet :wink:

Re: AE86 med V8 1UZ-FE

Legg innLagt inn:02 feb 2011 19:07
av h2k
såvidt jeg vet er LS1 amerikansk og det hadde jo vært hårreisende å sette noe annet enn en toyota\lexus v8'er i den bilen ;)
nå har det seg nå slik at lexus v8'ern tilfeldigvis fulgte med anskaffelsen av ae86'en og passa veldig fint oppi. Så var ikke ett gjennomtenkt valg en heller en tilfeldighet.

Gikk amokk på ebay for en stund siden, nå begynner delene å ry inn:
Bilde

Bellhouseadapteren ble videresendt fra tolla i oslo idag så går vel ettpar dager før den er hos meg.