Side 2 av 2

Re: MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

Legg innLagt inn:07 feb 2011 00:01
av mailman1
Virker som å støpe ny er veien å gå for å få det holdbart. slipe og behandle virker bare som midlertidig og "kanskje" fix.

Re: MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

Legg innLagt inn:07 feb 2011 18:28
av Sven
Var noen på Corevette forumet som så ut til å få fiksa det permanent da

Re: MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

Legg innLagt inn:07 feb 2011 19:30
av predator
Hva med å lakkere hele vingen, også på undersiden, så ikke luft etc kommer til under der. Sliter også ,med samme problem på den ene siden. Tenkte å lakkere hele vingen , for å se om det hjelper.

Re: MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

Legg innLagt inn:08 feb 2011 10:03
av mailman1
Predator, Jeg tror ikke det har noe med luft å gjøre lenger. Det har noe med glassfiber typen som er brugt. Dårlig kvalitet eller noe. Her i norge tror jeg det er frosten som er problemet. kondens inni glassfiberen som fryser og tiner kanskje.

Re: MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

Legg innLagt inn:08 feb 2011 10:22
av atledreier
mailman fikk sin vinge hellakkert i fjor sommer, vel?

Re: MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

Legg innLagt inn:08 feb 2011 12:40
av mailman1
fikk ikke hellakkert den nei. Han slipte ned, la ny grunning, og fixa kun området som var ødelagt.

Ingen ting å si på skillsa hans ihvertfall. Jeg så ingen skille mellom den gamle og nye lakken. Var innom å så når han hadde slipt ned å lagt grunningen.

Re: MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

Legg innLagt inn:29 mai 2011 22:36
av Wrang
Jeg lakket en rev 1 vinge for 5 år siden, den helsparklet jeg for å bli kvitt boblene, d er mittesmåe porer i glassfiberen som slipper ut gass som er årsaken til boblene. Den samme bilen så jeg senest idag. Å d var ingen bobler på vingen. Den hadde ikke vært lakket på nytt etter jeg lakkerte den for 5 år siden. Løsningen er helsparkling dessverre, en irriterende jobb, men d blir bra :D

Re: MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

Legg innLagt inn:06 jun 2011 01:21
av galx
Har per tiden det samme problemet på min Lexus. Bakspoiler som er i glassfiber har begynt å få kviser. Tok kontakt med lakkverksted som lakkerte den for ett år siden. Og ja, det har noe med gassen som bygges opp og skal ut et sted. Det bygges gradvis opp gass fra både glassfiber og lakk inni spoiler pga. veksling mellom klima. Spesielt fra fuktig til solvarme. Glassfiberen blir ofte slik sa de, men tykk glassfiber får det mer sjeldet.
Brodern hadde tidligere både mr2 mk1 og mr2 mk2. Hadde samme problemene på bakspoilerne der også. Måtte gi opp kampen mot blærene opp og kalte det hellet for sjarm og originalt GT-bil :)
Dere får heller satse på kullfiber eller kvalitets-plast, jeg for min del går for det siste.

Re: MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

Legg innLagt inn:07 aug 2011 17:30
av SupraJensen
Glassfiber er et levende produkt som gjerne kan sammenlignes med en svamp..
glassfiber blir aldri like tett som plast og karbonfiber, dermed vil det være masse porer i glassfiberen hvor det dannes gasser... før glassfiberen skal lakkes, ville jeg varmet den opp i en lakkboks eller bakeovn, for å få litt fart i gassene, samt legge den inn i et tørkerom, ca 1mnd tid, for å la glassfibern dø litt. så slipe ned vingen, å legge sprøytesparkel på den, slipes pent over, og lakk. men problemet er jo fortsatt der vist ikke spoilern eller fangeren er lakket på innsiden for å "forsegle hele glassfiberen".

Jeg skal entur imorgen til en bekjent av meg som støper glassfiber og karbon, skal snakke me han om hva den beste løsninga vil være for å få bukt med problemet. vi jobber for tia med en hellakkering av en crovette me orginalt glassfiber skall, så dær har vi samme utfordring...

Re: MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

Legg innLagt inn:15 sep 2011 18:11
av SupraJensen
Til alle dere glassfiberstyling guruer, så er fasiten hær :

all glassfiber styling må forskjegles, dette vil si at vi bruker den dyreste men også beste metoden (båt metoden).

1. Kjøp inn gelcoat i riktig underfarge til din farge på bilen (gjerne blått til blått osv).
2. Se etter skader evt forsterke stylingen på strategiske plasser med glassfiber.
3. Slip ned glasfiberdelen med P320 slik at gelcoaten får heft.
4. Vask stylingen i henhold til produktet som skal brukes.
5. Sprøyt på gelcoat! 2-3 lag burde holde!
6. La dette tørke helt tørt.
7. matt ned/vannslip gelcoat på samme måte som vanelig lakk.
8. Så lakkes stylingen på vanelig måte.
9. Nyt synet av nylakka styling på bil!

og her skal det ikke være noen form for joksing, men det skal legges innvendig og utvendig på stylingen, sånn at all glassfiber er tettet med gelcoat. da blir den like tett som en båt!! så kan man lakke etter eget skjønn, alltså om man skal spandere lakk innvendig i stylingen eller ikke.

De som velger denne framgangs måten vil fort se at Gelcoaten dekker godt og er ganske kjukk, så dette hjelper godt på evt små strukturer i glassfiberen (fyller utgår pga av dette). men jeg vil understreke å lese produktdatabladene nøye (bruker veiledning) fordi ikke alle produkter er like, og noen krever primer, forskjellige korninger på pussepapiret osv.

lykke til
mvh
Michael