Side 1 av 1

Trenger hjelp med catch tank oppsett - 7MGTE

Legg innLagt inn:02 feb 2011 20:05
av Scotty
Hallo,

Lurer litt angående catch tank oppsett. Kjøpte oppsettet fra StianMK3. Bilde montert: download/file.php?id=44331&mode=view

Det hele består av en custom catch tank med 2 innganger og luftfilter. Så er det AN16 koblinger på toppdekslene med slanger som går til catch tanken. Fikk svar for en stund siden at det bare var å plugge opp enden på TB og turbo-innsuget, men stiller meg litt skeptisk til dette. Spiller det noen rolle om man har FFIM eller originalt? Ettersom han brukte FFIM. (Får ikke kontakt med han nå så derfor jeg spør her.). Har ellers hørt at toppdekslene må ha vakuum?

Re: Trenger hjelp med catch tank oppsett - 7MGTE

Legg innLagt inn:03 feb 2011 07:20
av toypartsbergen
Scotty skrev:Hallo,

Lurer litt angående catch tank oppsett. Kjøpte oppsettet fra StianMK3. Bilde montert: download/file.php?id=44331&mode=view

Det hele består av en custom catch tank med 2 innganger og luftfilter. Så er det AN16 koblinger på toppdekslene med slanger som går til catch tanken. Fikk svar for en stund siden at det bare var å plugge opp enden på TB og turbo-innsuget, men stiller meg litt skeptisk til dette. Spiller det noen rolle om man har FFIM eller originalt? Ettersom han brukte FFIM. (Får ikke kontakt med han nå så derfor jeg spør her.). Har ellers hørt at toppdekslene må ha vakuum?
det "rette" oppsettet er.

slanger fra toppdekslene og opp i tanken, derifra med GOD lufting og filter, og med retur fra tank til bunnpanne, under oljenivå.

mange bruker ikke retur men velger å tømme tanken innimellom, men det er etter min mening en dårlig løsning med mindre du har en motor som ikke drar olje.

du kan også legge opp flere slanger seff, feks med en lufting, ingen retur og heller en tilkobling lengre nede på tankken og derifra ogg inn før turbo. men førstnevnte er slik det skal være, er ikke noen forrskjell om du har slikt eller slikt utstyr montert...

Re: Trenger hjelp med catch tank oppsett - 7MGTE

Legg innLagt inn:03 feb 2011 21:15
av Scotty
Takk for svar!

Så med andre ord oppsettet jeg har kjøpt er helt riktig? Tenker jeg kjører løsningen med å tømme den innimellom, for mye jobb å ha retur til bunnpanne.

Med tanke på at røret til toppdekselet blir fjernet, og det går også fra turbo-innsuget til spjeldhuset. Blir det riktig å bare plugge igjen de to endene?

Scott

Re: Trenger hjelp med catch tank oppsett - 7MGTE

Legg innLagt inn:05 feb 2011 19:18
av Supramk3turbo
Ja, du kan fjærne disse å plugge :) Kobler direkte fra veivhuset til catchtanken :)

Re: Trenger hjelp med catch tank oppsett - 7MGTE

Legg innLagt inn:05 feb 2011 21:02
av tojo
Bruk oppsettet som Toyparts nevnte.


Litt om hvorfor:
En del biler har sluttet veivhus system,veivhusgassene tilbakeføres til innsugsluft.(resirkulering,for å holde nede utslipp)
Økt effekt = økt veivhusgass.
Dette medfører ved trimming at veivhusgassen får et alt for stort innhold av olje som suges inn i motoren å årsaker "tenningsbank"
Er man interisert i effekt og prøver å få motoren til å unngå "tenningsbank"bør man unngå dette!
Det enkleste er å sette på små filter å slippe gassene rett ut i det fri.
Men det beste er oljefelle(oil catch tank) da får man et lett undertrykk i veivhuset.
Løsningen er CATCH TANK

Litt offtopic kansje men kjekt å vite:
Alfa omega er et godt oljesystem før trimming,orginalt oljesystem er hovedfaktoren til 1 av di 2 vanligste feilene på 7m ---lagerbank. Den andre vanlige feilen er BHG( http://www.supras.com/06/techcenter/display.php?QID=8 )
Her er litt info:
Kammene: viewtopic.php?f=48&t=24309&hilit=7m+kamaksler
Litt trimtips: viewtopic.php?t=13245
Tips ang. anbefalte deler: http://7mpower.com/top10.shtml , http://www.supramania.com/forums/forumdisplay.php?f=8

For økt levetid:
- skikkelig oljesystem(Oljekjøler m/ oljefilter flyttesats)
- skifte til fresh god olje regelmessig
- skifte kjøleveske regelmessig
- + ellers normal service