Side 1 av 2

BC utslag på co?

Legg innLagt inn:03 feb 2011 17:30
av predator
Må inn å vise bilen på BT etter å ha blitt stoppet i teknisk.
I den anledning lurer jeg på om en bc (elektronisk boost controller) gjør utslag på en co måking?
Vil tro den ikke gjør det, da den først "slår inn" når turboen lader, noe den ikke gjør på tomgang under en co måling.
Men spørs vel om det lønner seg å ta den ut lell, mtp at de skal se i motorrommet?

Er en HKS EVC-S det er snakk om, og fikk god hjelp å montere den, så vet ikke helt hvordan jeg skal sette den tilbake til orginal tilstand. Hadde det vært mekanisk, så hadde det vært en lettere sak :roll: Må jeg koble ut elektronikken? eller trenger jeg kun å sette tilbake slangene der de sto i utgangsp...?

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:03 feb 2011 20:54
av haaka
Slett

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:03 feb 2011 20:59
av mr2storbrua
haaka skrev:Nope, ingen form for laderegulering vil innvirke på en firegassmåling - unntatt ved feil (vacuumlekasjer og lignende) :wink:
I tillegg, elektronisk laderegulering er ikke ulovlig. Økt ladetrykk er jo trimming, og er i såfall litt mindre lovlig.. Men BC-en i seg selv, den har de vel egentlig lite med å gjøre :roll:
Muligheten for endring av effekt fra kupè er ikke lovlig i Norge. Altså er ikke boostcontroller lovlig så lenge kontrollenheten er i kupèen. Om den ligger i motorrom, tror jeg ikke det er ulovlig, annet en evt høyere effekt...

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:03 feb 2011 22:03
av Lyngra
Kan du ikke bare stille inn HKS EVC-S på min?
Kjøre på en sånn jeg og.. Når jeg kjøre den på min har ikke turboen mer en 0.3 bars ladetrykk. Har jo både A og B mode :P

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:03 feb 2011 22:43
av predator
Takker for hjelpen folkens, husker ikke helt menyen på den, så jeg tar ikke sjangsen på å stille inn noe på b, da jeg kan gjøre noe uønsket.. :lol:
Da blir jeg å skifte eksos / cat, og gjemme litt kontrolleren til BCen :)

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:03 feb 2011 23:08
av Daniel HS
har du en HKS EVC er det lett, dra bare ut kabelen på kontrolleren, og du kjører på såkalt Stockboost... Og kontrolleren ligger du igjen hjemme :)

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:03 feb 2011 23:12
av predator
Oki :)
Takker for opplysningen.
Stockboost er da orginaltrykket?
De bruker ikke å sjekke slangene da? og hva de går til.

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:03 feb 2011 23:20
av Lyngra
predator skrev:Oki :)
Takker for opplysningen.
Stockboost er da orginaltrykket?
De bruker ikke å sjekke slangene da? og hva de går til.
Det e nok ikke orginal trykket jaffal.
Men vil anbefale deg å se litt i bruksavisingen og trykke litt frem og tilbake. Kan spare endel bensin på daffe litt av på trykket når du bare er ute og kosekjørere.. Så lenge du og bare stiller det nedover kan du jaffal ikke ødlegge noe.. Er vel når du begynner å stille det oppøver du fort kan gå på en smell :P

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:04 feb 2011 10:10
av predator
Oki, oppdaget i går at den har begynt å bli litt slarkete iforhold til innstillingene også. Har stilt den inn , slik at den ikke skal gå over 0,9bar. Men da jeg gasset litt i går, ladet den faktisk 1,13 bar.
Må se litt i manualen igjen tror jeg ja :)

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:04 feb 2011 18:31
av Daniel HS
Lyngra skrev:
predator skrev:Oki :)
Takker for opplysningen.
Stockboost er da orginaltrykket?
De bruker ikke å sjekke slangene da? og hva de går til.
Det e nok ikke orginal trykket jaffal.
Men vil anbefale deg å se litt i bruksavisingen og trykke litt frem og tilbake. Kan spare endel bensin på daffe litt av på trykket når du bare er ute og kosekjørere.. Så lenge du og bare stiller det nedover kan du jaffal ikke ødlegge noe.. Er vel når du begynner å stille det oppøver du fort kan gå på en smell :P
Nei, er vel mindre en original trykket, mener jeg å huske, tror min lader 0,4 bar uten BC og T-VSV ventilen blokkert... Good things! Hehe.

At den er ustabil kan ha med temperaturer ute å gjøre, eller at du har noen lekkasjer et eller annet sted...

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:05 feb 2011 00:45
av predator
Daniel HS skrev:
Lyngra skrev:
predator skrev:Oki :)
Takker for opplysningen.
Stockboost er da orginaltrykket?
De bruker ikke å sjekke slangene da? og hva de går til.
Det e nok ikke orginal trykket jaffal.
Men vil anbefale deg å se litt i bruksavisingen og trykke litt frem og tilbake. Kan spare endel bensin på daffe litt av på trykket når du bare er ute og kosekjørere.. Så lenge du og bare stiller det nedover kan du jaffal ikke ødlegge noe.. Er vel når du begynner å stille det oppøver du fort kan gå på en smell :P
Nei, er vel mindre en original trykket, mener jeg å huske, tror min lader 0,4 bar uten BC og T-VSV ventilen blokkert... Good things! Hehe.

At den er ustabil kan ha med temperaturer ute å gjøre, eller at du har noen lekkasjer et eller annet sted...
Må være utetemp da ja, vacumet ligger på mellom -0.6 og 0,7 på tomgang, og trykksiden er det heller ikke noe gale med. Var det tidligere, men da var det mere fuelcut følelse,,,

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:11 mar 2011 16:02
av predator
Har luftfilter innslag på co? Skal på etterkontroll på mandag, og må få ned co'en med 0,4.
Har evt bensin oktan innslag på co? Kjører 98 oktan.
Evt forslag til hvordan man kan senke den? Har orginal cat på alerede.

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:11 mar 2011 16:07
av lasse
Lenge siden du gikk over tenningsanlegget? Friske plugger/rotor/fordelerlokk/pluggledninger hjelper på co :wink:
Luftfiltret kan også ha noe å si, sørg for at det ikke er tett/vanskeligheter for at lufta kommer igjennom.

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:11 mar 2011 16:07
av mr2storbrua
Pass på at du har et rent luftfilter, gode tenningskomponenter og sjekk tenning.

Re: BC utslag på co?

Legg innLagt inn:11 mar 2011 18:21
av mralp
Mye rett her, men de liker å trøbble det til ved å måle de øvrige verdiene samtidig, og ofte blir lambda feil med åpent og reint filter; Lambda kalkuleres ut ifra O2/CO2/CO/Nox/vann etc. Mao, trekker anlegget falskluft vil målingen bli fucket. Samme med åpent filter, da det gir økt O2 inn, og dermed feil lambda. Er CO lav kan du strupe lufta inn og dermed øke CO`n samtidig som du krymper Lambda. Så da vet du det om problemet oppstår ;) Lykke til!