Co måling og andre ymse på Biltilsynet.
Legg innLagt inn:10 feb 2011 16:59
Ble stoppet i teknisk kontroll for 14 dager siden, og kontrolløren påpekte høyt støy i eksos, samt uorginalt ratt som ikke sto påskrevet i vognkortet.
Helt ok med andre ord, siden jeg kjørte med 3" downpipe og japspeed eksos (3" med 4,5 dobble enderør)
Viste bilen i dag, med orginal DP med cat , og HKS Silent Hi Power anlegg (Som mange andre med mr2 Turbo har tillands)
Kontrolløren kom gående mot bilen, og det første han sa , uten å ha spurt meg om noen ting, var : DETTE RATTET ER IKKE GODKJENT TIL DENNE BILEN.
Hva sier du ? sa jeg.
JEG SIER AT DETTE RATTET IKKE ER GODKJENT TIL DEN TYPE BIL.
Men jeg har jo dokumentasjon her i handen min på at det er TUV godkjent til bilen.
HÆÆÆ, FÅ SE. (Han bladde opp til Toyota sidene i TUV papirene og fant MR2 W2 printet)
så gikk han inni bilen og begynte å lete etter tuv nummer for å kontrollere at det stemmer.
JEG ER SÅ NÆRSYNT JEG, AT JEG SER IKKE HVA SOM STÅR DER. SÅ JEG KAN IKKE GODKJENNE DET.
nei, men da får du hente inn en annen kontrollør så han kan godkjenne det da , sa jeg.
Han forsvann i noen sekunder på kontoret sitt, for så å komme tilbake med ett stort "tannlegespeil", leste av RW35- osv.
Har du problemer med å lese tallene som står der, kan jeg fortelle deg nr . De står nemmelig på forsiden av TUV papirene her.
Til slutt greide han å lese av tallene, men ville fortsatt ikke godkjenne rattet.
Nå henter du en annen kontrollør sa jeg, har ikke sett på maken....
Inn kom en kollega, og fortalte han at rattet var fullt godkjent til bilen, og henviste han til dokumentasjonen og nummerene på rattet som samstemte.
Så eksosen:
HAR DU PAPIRER PÅ EKSOSANLEGGET DITT? PAPIRER PÅ ET DET ER TYPEGODKJENT?
Nei sa jeg. Alt av papirer som var med anlegget, er disse sa jeg, og viste han noen ark som sto på Japansk.
MEN DA KAN JEG IKKE GODKJENNE DET HELLER, HØRER DU DEN DURINGEN PÅ TOMGANG? DEN OVERSTIGER DB GRENSEN.
Si meg en ting. Kan du måle co og db kun ved hørsel eller? sa jeg lettere irritert.
NEI, KAN IKKE DET, MEN HØRER AT DETTE IKKE ER GJODKJENT.
Etter mye om og men, fikk jeg han til og koble til måleapparatet , for å måle co og decibel.
Verdiene var innenfor grensa på tomgang, men så begynte han å ruse motoren.
Ruste den til 4500-5000, og mens han hadde rundt 5000 fikk ahn kollegaen til å printe ut resultatet. Co'en kom da på 0,63 og DB'en på 94 synes jeg å huske.
Skal man ikke måle de målingene på tomgang? Isåfall, skal ikke det være andre verdier hvis man ruser motoren?
Ble mektig irritert under testen. Noe som jeg viste med god smavittighet.
CE merka eksos? Hva med de som bygger eksos selv?
Så fremst eksosen er innom kravene mtp co , db etc, skal det ikke være godkjent da?
Helt ok med andre ord, siden jeg kjørte med 3" downpipe og japspeed eksos (3" med 4,5 dobble enderør)
Viste bilen i dag, med orginal DP med cat , og HKS Silent Hi Power anlegg (Som mange andre med mr2 Turbo har tillands)
Kontrolløren kom gående mot bilen, og det første han sa , uten å ha spurt meg om noen ting, var : DETTE RATTET ER IKKE GODKJENT TIL DENNE BILEN.
Hva sier du ? sa jeg.
JEG SIER AT DETTE RATTET IKKE ER GODKJENT TIL DEN TYPE BIL.
Men jeg har jo dokumentasjon her i handen min på at det er TUV godkjent til bilen.
HÆÆÆ, FÅ SE. (Han bladde opp til Toyota sidene i TUV papirene og fant MR2 W2 printet)
så gikk han inni bilen og begynte å lete etter tuv nummer for å kontrollere at det stemmer.
JEG ER SÅ NÆRSYNT JEG, AT JEG SER IKKE HVA SOM STÅR DER. SÅ JEG KAN IKKE GODKJENNE DET.
nei, men da får du hente inn en annen kontrollør så han kan godkjenne det da , sa jeg.
Han forsvann i noen sekunder på kontoret sitt, for så å komme tilbake med ett stort "tannlegespeil", leste av RW35- osv.
Har du problemer med å lese tallene som står der, kan jeg fortelle deg nr . De står nemmelig på forsiden av TUV papirene her.
Til slutt greide han å lese av tallene, men ville fortsatt ikke godkjenne rattet.
Nå henter du en annen kontrollør sa jeg, har ikke sett på maken....
Inn kom en kollega, og fortalte han at rattet var fullt godkjent til bilen, og henviste han til dokumentasjonen og nummerene på rattet som samstemte.
Så eksosen:
HAR DU PAPIRER PÅ EKSOSANLEGGET DITT? PAPIRER PÅ ET DET ER TYPEGODKJENT?
Nei sa jeg. Alt av papirer som var med anlegget, er disse sa jeg, og viste han noen ark som sto på Japansk.
MEN DA KAN JEG IKKE GODKJENNE DET HELLER, HØRER DU DEN DURINGEN PÅ TOMGANG? DEN OVERSTIGER DB GRENSEN.
Si meg en ting. Kan du måle co og db kun ved hørsel eller? sa jeg lettere irritert.
NEI, KAN IKKE DET, MEN HØRER AT DETTE IKKE ER GJODKJENT.
Etter mye om og men, fikk jeg han til og koble til måleapparatet , for å måle co og decibel.
Verdiene var innenfor grensa på tomgang, men så begynte han å ruse motoren.
Ruste den til 4500-5000, og mens han hadde rundt 5000 fikk ahn kollegaen til å printe ut resultatet. Co'en kom da på 0,63 og DB'en på 94 synes jeg å huske.
Skal man ikke måle de målingene på tomgang? Isåfall, skal ikke det være andre verdier hvis man ruser motoren?
Ble mektig irritert under testen. Noe som jeg viste med god smavittighet.
CE merka eksos? Hva med de som bygger eksos selv?
Så fremst eksosen er innom kravene mtp co , db etc, skal det ikke være godkjent da?