TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Robins ombygging 3SGE til 3SGTE,Godkjent!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #381547  av rkarlsen
 
Har endelig fått ut fingeren med å begynne å forberede ombygging av min MR2.

Har i dag bestillt "ny" turbomotor fra Egon hos motorimport i Danmark.
Kommer med motor, gear, aksler, hjulnav bak, intercooler, ledningsnet og ecu.

Kommer til å bruke litt tid på dette for å få dette godkjent.

Har hatt dialog mellom både biltilsynet og Toyota på Jessheim.

Sendte mail til BT ang hva de krever for å få dette godkjent og ang effektøkningsavgift.

Dette fikk jeg til svar fra BT:

Det er ingen avgift som må betales når bilen har vært registrert i Norge i mer en 10 år.
Det må foreligge dokumentasjon fra fabrikant eller importør som har fabrikkens tillatelse til å utstede dokumentasjon på eventuelt hvilke endringer som må gjøres på bilen for å kunne ha en sterkere motor.
Det må også dokumenteres at eventuelle endringer er utført. Den nye motorens effekt må også kunne fastlås og minst ha samme krav til avgass og lignende som den originale. Det må dokumenteres hvor motoren kommer fra (delebil, hogger, osv)
Så du må begynne hos importør og sjekke hva som kreves/tillates der.
I slike tilfeller er det hensiktsmessig å sende en søknad til trafikkstasjonen når du har oversikt over hva som må gjøres, type motor og lignende, slik at det blir sakbehandlet før du viser bilen ved en trafikkstasjon.

Så å få dette godkjent skal i teorien ikke være så vanskelig som folk skal ha det til.

Får motoren fra Danmark om ca en ukes tid så da blir det lagt ut bilder av kjøpet.

Dette er da en 3SGTE med 225HK som har rullet 161000.
Sist redigert av rkarlsen den 18 feb 2014 17:22, redigert 3 ganger totalt.
 #381549  av hmsilset
 
Dette går helt sikkert bra :) Er ikke mange som har nevnt at det er vanskelig å få godkjent 2.gen motor.Er 3.gen som oftest har vært problemet :wink:
 #381552  av rkarlsen
 
Det var det jeg tenkte på når jeg snakket med Egon også. Men Toyota kunne ikke gi med noe svar på hva som måtte byttes, men Egon gav meg lista.

Han har vært veldig hjelpsom i denne sammenheng.
 #381558  av lasse
 
Ang deler som må byttes kan du gå til toyota og spørre om de kan skrive ut en liste med delenr på understell/bremser på gti kontra turbobil.
Møt opp med chassienr på din bil og helst fra bilen motoren kommer fra, så burde det gå fint. Største problemet med godkjenning er og blir avgasspapirer da, MR2 kom jo ikke med turbo i europa, så det finnes ingen avgasspapirer på dem herfra heller...
 #381564  av rkarlsen
 
Okei, takk.

Dette er da grunnen til at jeg da bruker litt tid på dette.

Skal ikke godkjenne den med turbo før til Januar 2012, for da slepper jeg å betale effektøkningsavgift.
Vurderer kansje å få den godkjent før det men er ikke noe hast.
Bilen er jo morsom å kjøre sånn som den er nå også men kan nesten ikke vente med å få motoren i bilen.
 #381579  av inzane2012
 
da har du vertfall GOD tid på å skaffe til veie alle papirer og dokumentasjon du burde trenge :)
lykke til med ombygginga og håper det går rette veien med godkjenninga, vi trenger flere godkjente ombygde mr2'er :)
 #381584  av samejon
 
Lykke til Robin! Detta fikser du vet du! bare far din hjelper deg litt, så er nok bilen godkjent på veien om noen dager ;)
 #381638  av rkarlsen
 
Takker. :)

Slenger ut noen bilder når motoren kommer så dere får se hvordan det blir.
 #381697  av leiira
 
rkarlsen skrev:Takker. :)

Slenger ut noen bilder når motoren kommer så dere får se hvordan det blir.
spennende prosjekt håper du får godkjent! kan jeg spøøre prisen på det rearcutet du kjøpte fra egon , og holder du til i jessheim området ? og vis du får dette godkjent og papirer fra toyota jessheim er det gode muligheter for at jeg skal prøve å godkjenne da jeg kjøper 3sgte 8) 8)
 #381710  av samejon
 
Han holder til i nærheten av jessheim ja, skikkelig bygdetulling ;)
Hvis han ikke klarer å få noen paiprer fra jessheim, så skal jeg jaggu hjelpe han med det! For dette håper jeg at han klarer å få til :)
 #381715  av leiira
 
samejon skrev:Han holder til i nærheten av jessheim ja, skikkelig bygdetulling ;)
Hvis han ikke klarer å få noen paiprer fra jessheim, så skal jeg jaggu hjelpe han med det! For dette håper jeg at han klarer å få til :)
da stempler jeg meg får en slikken bygdetulling au ;) må få ordna et mr2 treff engong inærheten da jeg får istand bilen og får lappen , ja håper han får til dette (blir lettere for meg og å få deet godkjent da det meste av oppskriften leggerrn sikkert ut her :O
 #381737  av rkarlsen
 
Ble nok ikke rearcut nei, men alle delene fra rearcuttet er med. Så jeg slepper å sitte igjen med en halv bil på gårdsplassen. kosta 10000.- dk for motor med girkasse, alt som sitter på hubber bak, akslinger, ECU, ledningsnett og intercooler. Det værste blir vel å få papirer fra Toyota på jessheim. Men skal bortover dit å hente noen smådeler etterhvert så blir vel at jeg spør om de kan skrive ut lista på delenr på chassiet av både turboen og NA. De må også godkjenne at alt er gjort av endringer for å få dette igjennom.
Har god dialog med BT ang dette også, skal sette meg ned en dag og skrive søknad om ombygging av bilen. Tar ca to måneder å få svar på dette, kommer an på hvor mye BT har å gjøre.

Håper jeg får til dette også. Har alltid hatt sansen for MR2 med turbo, selv om bilen er drit morsom å kjøre med NA også.

Sitter og dokumenterer alt jeg har gjort så jeg har noe å vise både Toyota og BT. Blir nok så jeg legger ut en liten oppskrift på dette hvis jeg får den godkjent.
 #381949  av mezhone
 
lasse skrev:Ang deler som må byttes kan du gå til toyota og spørre om de kan skrive ut en liste med delenr på understell/bremser på gti kontra turbobil.
Møt opp med chassienr på din bil og helst fra bilen motoren kommer fra, så burde det gå fint. Største problemet med godkjenning er og blir avgasspapirer da, MR2 kom jo ikke med turbo i europa, så det finnes ingen avgasspapirer på dem herfra heller...
Lasse, jeg hørte noe om at det gikk å få avgass pairene for Celica CS siden dem ble solgt i europa med 3S-GTE.
Så det kan gå ganske smertefritt vil jeg tro.

ST185 GT-Four A, Turbo All-Trac Liftback wide body 2WS, 4WD 3S-GTE 149–165 kW (200–221 hp) @ 6000 rpm 270 Nm (199tq) @ 3200 rpm Japan, Europe, North America, Australia
ST185 GT-Four RC, Turbo 4WD Carlos Sainz, GT-Four Grp A Liftback wide body 2WS, 4WD 3S-GTE 153–173 kW (205–232 hp) @ 6000 rpm 270 Nm (199tq) @ 3200 rpm Japan, Europe, Singapore, Australia
 #381950  av lasse
 
mezhone skrev:
lasse skrev:Ang deler som må byttes kan du gå til toyota og spørre om de kan skrive ut en liste med delenr på understell/bremser på gti kontra turbobil.
Møt opp med chassienr på din bil og helst fra bilen motoren kommer fra, så burde det gå fint. Største problemet med godkjenning er og blir avgasspapirer da, MR2 kom jo ikke med turbo i europa, så det finnes ingen avgasspapirer på dem herfra heller...
Lasse, jeg hørte noe om at det gikk å få avgass pairene for Celica CS siden dem ble solgt i europa med 3S-GTE.
Så det kan gå ganske smertefritt vil jeg tro.

ST185 GT-Four A, Turbo All-Trac Liftback wide body 2WS, 4WD 3S-GTE 149–165 kW (200–221 hp) @ 6000 rpm 270 Nm (199tq) @ 3200 rpm Japan, Europe, North America, Australia
ST185 GT-Four RC, Turbo 4WD Carlos Sainz, GT-Four Grp A Liftback wide body 2WS, 4WD 3S-GTE 153–173 kW (205–232 hp) @ 6000 rpm 270 Nm (199tq) @ 3200 rpm Japan, Europe, Singapore, Australia

Godt mulig det, men da tror jeg du må bruke eksosanlegget fra en sånn en også, blir jo ikke samme verdier med ett annet eksosanlegg.
Men holder en knapp på at dette går, er jo en annen som har fått avgasspapirer fra EPA, dette på usdm turbo og det gikk fint det.
 #382025  av rkarlsen
 
Men da hører jeg med Toyota på jessheim om det er mulig å få avgasspapirene på celica 3sgte motoren og linke disse to sammen.

Eller er jeg helt på jordet nå? Har gått i surr jeg nå pga noen sier at jeg trenger avgass papirer og noen ikke.

Driver også og lurer på om jeg skal bytte motor fort som mulig pga motoren jeg har nå begynner å tulle.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9