Har endelig fått ut fingeren med å begynne å forberede ombygging av min MR2.
Har i dag bestillt "ny" turbomotor fra Egon hos motorimport i Danmark.
Kommer med motor, gear, aksler, hjulnav bak, intercooler, ledningsnet og ecu.
Kommer til å bruke litt tid på dette for å få dette godkjent.
Har hatt dialog mellom både biltilsynet og Toyota på Jessheim.
Sendte mail til BT ang hva de krever for å få dette godkjent og ang effektøkningsavgift.
Dette fikk jeg til svar fra BT:
Det er ingen avgift som må betales når bilen har vært registrert i Norge i mer en 10 år.
Det må foreligge dokumentasjon fra fabrikant eller importør som har fabrikkens tillatelse til å utstede dokumentasjon på eventuelt hvilke endringer som må gjøres på bilen for å kunne ha en sterkere motor.
Det må også dokumenteres at eventuelle endringer er utført. Den nye motorens effekt må også kunne fastlås og minst ha samme krav til avgass og lignende som den originale. Det må dokumenteres hvor motoren kommer fra (delebil, hogger, osv)
Så du må begynne hos importør og sjekke hva som kreves/tillates der.
I slike tilfeller er det hensiktsmessig å sende en søknad til trafikkstasjonen når du har oversikt over hva som må gjøres, type motor og lignende, slik at det blir sakbehandlet før du viser bilen ved en trafikkstasjon.
Så å få dette godkjent skal i teorien ikke være så vanskelig som folk skal ha det til.
Får motoren fra Danmark om ca en ukes tid så da blir det lagt ut bilder av kjøpet.
Dette er da en 3SGTE med 225HK som har rullet 161000.
Har i dag bestillt "ny" turbomotor fra Egon hos motorimport i Danmark.
Kommer med motor, gear, aksler, hjulnav bak, intercooler, ledningsnet og ecu.
Kommer til å bruke litt tid på dette for å få dette godkjent.
Har hatt dialog mellom både biltilsynet og Toyota på Jessheim.
Sendte mail til BT ang hva de krever for å få dette godkjent og ang effektøkningsavgift.
Dette fikk jeg til svar fra BT:
Det er ingen avgift som må betales når bilen har vært registrert i Norge i mer en 10 år.
Det må foreligge dokumentasjon fra fabrikant eller importør som har fabrikkens tillatelse til å utstede dokumentasjon på eventuelt hvilke endringer som må gjøres på bilen for å kunne ha en sterkere motor.
Det må også dokumenteres at eventuelle endringer er utført. Den nye motorens effekt må også kunne fastlås og minst ha samme krav til avgass og lignende som den originale. Det må dokumenteres hvor motoren kommer fra (delebil, hogger, osv)
Så du må begynne hos importør og sjekke hva som kreves/tillates der.
I slike tilfeller er det hensiktsmessig å sende en søknad til trafikkstasjonen når du har oversikt over hva som må gjøres, type motor og lignende, slik at det blir sakbehandlet før du viser bilen ved en trafikkstasjon.
Så å få dette godkjent skal i teorien ikke være så vanskelig som folk skal ha det til.
Får motoren fra Danmark om ca en ukes tid så da blir det lagt ut bilder av kjøpet.
Dette er da en 3SGTE med 225HK som har rullet 161000.
Sist redigert av rkarlsen den 18 feb 2014 17:22, redigert 3 ganger totalt.
Nåværende biler:
Toyota MR2 SW20 3SGTE GODKJENT!
Toyota Avensis T25
Tidligere biler:
Citroen C5
Toyota MR2 AW11
Mini Cooper 1275
VW Golf 2 med 2,0 l Hartmann
Citroen Xantia
Toyota MR2 SW20 3SGTE GODKJENT!
Toyota Avensis T25
Tidligere biler:
Citroen C5
Toyota MR2 AW11
Mini Cooper 1275
VW Golf 2 med 2,0 l Hartmann
Citroen Xantia