Hei
fant ut at jeg måtte svare i denne tråden.
det å få biltilsynet med på en ombygging/godkjenning er i og for seg MEGET enkelt, problemet er at de slår alle regler i hjel med å forlange avgass/motorsyklus papirer, dette er noe de kan kreve og det er noe som IKKE kan fremskaffes med mindre man bruker deler fra en europeisk bil, uansett hvor mye du eller mange andre vil ha disse motorene til å være like utslipp på om de kommer herfra eller fra japan så er de IKKE det, ikke finnes det papirer på det heller.
Når det kommer til chassis så kan de KREVE papirer fra toyota norge på at de synes ombyggingen er ok, vanligvis blir ikke uttalelser fra forhandler godtatt når alt kommer til alt, men de står i sin fulle rett til å kreve papirer på at karroseriet er sterkt nok, noe KUN toyota norge kan utstede, og det gjør de ikke.
jeg fikk en gang i tiden laget et generelt dokument som omhandlet ombygging av mr2 fra chassinummer xxxxx til xxxxxx, disse ble brukt til å godkjenne EN bil, etter det så sa biltilsynet at vi måtte ha ett papir pr bil selv om de hadde alt svart på hvitt.
Jeg har i årenes løp godkjent MASSE biler, nevnes kan x antall mkiv supra euro og us spec med singelturbo, x antall mk3 supra ombygget til turbo, toyota avensis godkjent ombygget til caldina med 4x4 og turbo, mk2 supra med kun originalt tak, mr2 ombygget til turbo, celica ombygget til gt4, en del opel biler ombygget med turbo osv osv...... (kom masse nye regler i 2007 og 2008)
i dag er det ikke like enkelt, ser bare på de 2 prosjektene jeg holder på med nå, er ikke enkelt å få ting igjennom med de lengre så lenge det er kommet så mange regler som det er nå, uansett så har jeg oppi hodet mitt at ALT går an om man vil det nok og de papirene jeg har på mr2 er i utgangspunktet ikke noe de kan nekte å godta men da må deler fra eurobiler brukes.
Erik
ombygging, overhaling og bygging av de fleste biler, motorer og girkasser
kjøp og salg av biler
1995 porsche 911/993 c4
1985 opel monza prosjekt (2,0 beams)
2001 chevrolet tahoe trekkbil
2013 toyota auris hybrid
1987 supra mk3 turbo