TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Robins ombygging 3SGE til 3SGTE,Godkjent!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #403817  av rkarlsen
 
Andrepedersen skrev:Syns du kan rotte deg ihop med toyparts, i og med at di også holder på med å få dette til :)
Kansje det.. :) Kan kontakte de etter jeg har fått bevis på at godkjenningen er ok.

Skal legge ut en liten liste når jeg har fått rydda litt i papirene mine. Kan nok ta en uke eller to. Men jobber litt merkelige tider utover. Men som sagt, jeg kommer til å legge ut det jeg har gjort for å få til dette. :D

Håper jo på flere ombygginger rundt omkring.
 #403839  av rkarlsen
 
mr2storbrua skrev:Originaltrykk på 2.gen (fra 3.gir og oppover) er 0.7, mens det er 0.9 på 3.gen...
Takker. nå har jeg noe å gå etter når jeg skal teste motoren. :D
 #403981  av mr292
 
http://www.tyskland.org/ece.htm
Nyttig info som omhandler avgasspapirer.

får avgasspapir "saken" til å høres lett ut :P

Edit:
Hvis jeg har forstått riktig så er det slik at på biler nyere enn 1.gangs registrert etter 96 så må man ha "COC" papir som bekrefter at bilen er typegodkjent. evt typegodkjenningsnummer.

For biler registrert før 96 må man ha "ECE" papir (ECE Bestätigung), som er ett dokument som bekrefter at biler som ikke er eu-typegodkjent oppfyller tekniske/miljømessige krav som norske myndigheter har satt for import.

anbefaler flere som vil gå gjennom denne prosessen å lese siden :)
 #403999  av rkarlsen
 
Drafter skrev:kom med bevis, ikke uttalelser
Jeg har hold på lenge med papirene på dette prosjektet.

Jeg kommer til å legge ut bilde med vognkort etter jeg har vist bilen for å bevise at det ikke er umulig å få denne motoren godkjent i Mr2 i Norge.

Er derfor jeg skal vente med å legge ut liste på hva jeg har gjort til jeg har fått det skrevet inn i vognkort samt godkjent bilen.
 #404006  av magnesmurf
 
Grattis med sier mot "trangtilsynet" :mrgreen:

Er det 2.gen eller 3.gen turbomotor du har fått godkjenning og papirer til?
 #404038  av rkarlsen
 
magnesmurf skrev:Grattis med sier mot "trangtilsynet" :mrgreen:

Er det 2.gen eller 3.gen turbomotor du har fått godkjenning og papirer til?
Det er en 2. gen turbomotor med 225 hk, jeg har fått godkjent papirene på.
Men tror ikke det skal være noe problem for å få godkjent 3gen motoren også.

BT har jo ikke snøring om hvilke motorer som er hva når det gjelder MR2. :?

Men jeg har ikke vist bilen med turbomotoren enda.
Blir i februar da jeg ikke gidder å betale 3500.- kroner for å få den med ny motor før den har vært 10 år i Norge, når det er to måneder igjen ca.

Men som jeg svarte Drafter: Jeg legger ut bilde av vognkort når det er byttet motor og jeg har fått godkjent bilen. :)
 #404039  av 3rlend
 
det jeg vil tro blir det beste. men ikke billigste er å godkjenne den med 2. gen, for å så selge den å kaste oppi 3. gen.

tror faktisk ikke politiet eller biltilsynet vet at det er noe som heter 2. gen og 3. gen.

de ser i vognkortet godkjent med turbo så tror vil vel alt egentlig være ok :)

men så er det jo alt stresset med å bytte da kontra trimme den du har :P
 #404042  av rkarlsen
 
3rlend skrev:det jeg vil tro blir det beste. men ikke billigste er å godkjenne den med 2. gen, for å så selge den å kaste oppi 3. gen.

tror faktisk ikke politiet eller biltilsynet vet at det er noe som heter 2. gen og 3. gen.

de ser i vognkortet godkjent med turbo så tror vil vel alt egentlig være ok :)

men så er det jo alt stresset med å bytte da kontra trimme den du har :P
Ja.

Men blir nok så jeg beholder 2.gen turbomotoren i bilen. Har sett på hva det koster hvis jeg skulle ha trimmet den motoren jeg har nå. vil komme seg på nesten det samme jeg har kostet på turbomotoren tilsammen. og det er uten plansliping, og så videre. :?

Tar nok motorbyttet på en ukes tid ca. Har tilgang på løftebukker og div utstyr så den biten går nok fort.

Samt da at jeg får no til h******* med arbeidslyst når jeg veit hva det er som venter meg når jeg er ferdig. :D
 #405508  av toypartsbergen
 
Hei
fant ut at jeg måtte svare i denne tråden.
det å få biltilsynet med på en ombygging/godkjenning er i og for seg MEGET enkelt, problemet er at de slår alle regler i hjel med å forlange avgass/motorsyklus papirer, dette er noe de kan kreve og det er noe som IKKE kan fremskaffes med mindre man bruker deler fra en europeisk bil, uansett hvor mye du eller mange andre vil ha disse motorene til å være like utslipp på om de kommer herfra eller fra japan så er de IKKE det, ikke finnes det papirer på det heller.

Når det kommer til chassis så kan de KREVE papirer fra toyota norge på at de synes ombyggingen er ok, vanligvis blir ikke uttalelser fra forhandler godtatt når alt kommer til alt, men de står i sin fulle rett til å kreve papirer på at karroseriet er sterkt nok, noe KUN toyota norge kan utstede, og det gjør de ikke.

jeg fikk en gang i tiden laget et generelt dokument som omhandlet ombygging av mr2 fra chassinummer xxxxx til xxxxxx, disse ble brukt til å godkjenne EN bil, etter det så sa biltilsynet at vi måtte ha ett papir pr bil selv om de hadde alt svart på hvitt.

Jeg har i årenes løp godkjent MASSE biler, nevnes kan x antall mkiv supra euro og us spec med singelturbo, x antall mk3 supra ombygget til turbo, toyota avensis godkjent ombygget til caldina med 4x4 og turbo, mk2 supra med kun originalt tak, mr2 ombygget til turbo, celica ombygget til gt4, en del opel biler ombygget med turbo osv osv...... (kom masse nye regler i 2007 og 2008)

i dag er det ikke like enkelt, ser bare på de 2 prosjektene jeg holder på med nå, er ikke enkelt å få ting igjennom med de lengre så lenge det er kommet så mange regler som det er nå, uansett så har jeg oppi hodet mitt at ALT går an om man vil det nok og de papirene jeg har på mr2 er i utgangspunktet ikke noe de kan nekte å godta men da må deler fra eurobiler brukes.

Erik
 #406065  av rkarlsen
 
Skarholm skrev:Missunner deg skikkelig. Synest det er flott å se folk ha pågangsmot til dette
Har hatt mine tvil om det faktisk har gått noen ganger og har vært på nippet til å gi opp. Men når jeg fikk mailen om at de godkjente papirene ble jeg litt lettet.

Har holdt på i nesten et år med dokumentene de trenger for å få bilen godkjent.

Men har hatt dialog med BT hele veien så de har hjulpet meg litt på veien.
Utrolig nok..

Skal begynne med ombyggingen når garasjen blir ledig.
Holder på med en motorsport som kalles crosskart så den er okkupert av to stk som står i garasjen i deler. :lol: som jeg regner med å bli ferdig i løpet av Februar.

Kjøres løp rundt omkring i Norge og jeg skal kjøre i den største klassen med toppfart på ca 160-170 km/t. 0-100 på 3-3,5 sek.

Så jeg prioriterer å få disse sendt til lakkering før jeg begynner med bilen. selv om motoren i bilen skulle ha vært bytta da den har begynt å tulle så j...... når den ikke er varm.
Vedlegg
cimg2156.jpg
cimg2156.jpg (143.55 kiB) Vist 2076 ganger
 #408302  av rkarlsen
 
Begynner med å bytte motor i begynnelsen av neste uke. skal få frem motoren fra hengeren i dag. fått ordna med lån av motorløfter. men blir nok så jeg skrur av traversen og senker alt ned. :D virker enklere med tanke på når jeg byttet clutsj på den sist.(holdt på i nesten en uke!! trangt gitt.)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9