TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Robins ombygging 3SGE til 3SGTE,Godkjent!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #388078  av ArildM
 
Stå på! Skal vel være tverre i alle ledd frem til at det er stemplet fra rette personen, da betyr plutselig INGENTING av det som står der noe lengre, bare stemplet er rett!
Kanskje Toyparts kan hjelpe deg? De har i alle fall fått til mye flott før.
 #388082  av rkarlsen
 
skjønner ikke at det skal være så utrolig vanskelig å få denne godkjent med turbo i norge!!
Dem bygger jo om mange andre biler MYE enklere som heller ikke kom med turbo til Norge.

Men sendte nettopp PM til toyparts, så får vi bare vente å se.
 #388677  av rkarlsen
 
Da har jeg fått litt hjelp av Dr.Ling her på forumet med avgsskrav og litt info om dette.
Har nå sendt en mail til BT med dette pluss da et lite utdrag fra Lovdata der det står at amerikanske avgasskrav er et alternativ til EU direktivene.

Så jeg får nå vente på svar fra BT og se hva de svarer.
 #388907  av rkarlsen
 
Mangler bare ett dokument fra importør der det står at min motor med motornr det og det er innenfor avgasskravene i 1990. Noe den er, må bare få noen på evnt Toyota til å lage dette. så er det bare å bytte motor. Irriterer meg litt over at de ikke har sagt det litt før med tanke på all jobben som er gjort med å få tak i avgass målingene. Men får bare vente til mandag å se hva jeg får til svar. :?
 #388911  av lasse
 
Spennende det her!
Du er ihvertfall godt på vei :D
Er dessverre forskjellige folk rundtomkring på BT, spør du ti forskjellige personer får man som regel ti forskjellige svar om hva man kan/må dokumentere osv.
Er vel opp og ombyggingsgruppen region øst du har med å gjøre eller?
 #388955  av rkarlsen
 
Er nok det ja.
Men jeg har holdt meg til en person der som skal ta godkjenningen på bilen min når den er ferdig.
For da har han vært den som jeg har vært i kontakt med alt av spørsmål og svar. Så han vet hva som er gjort. :)

Men venter bare på svar fra Toyota og Egon på det dokumentet jeg mangler, så vi får vente å se.
 #388960  av ArildM
 
Krysser fingrene :)
 #388964  av lasse
 
Enda godt du har en person å forholde deg til da, hadde en runde med dem får et par år siden, var en ny person hver gang, og hver gang kom jeg hjem med en ny mangellapp etter visning, var inne fem eller seks ganger før de ikke klare å finne noe mer å sette fingeren på, kjempemoro!
 #389247  av rkarlsen
 
Begynte å bytte reg reim på 3S-GTE'en i går. Fant noe som viste seg å ikke være helt bra.
Tydeligvis har ikke motorimport.dk vært helt heldige med å få ut vann av kjølesystemet så det lå igjen noe klin og møkk som minnet om en blanding av kjølevann, olje og rust. men etter å ha skyllt igjennom systemet og renska ut av vannpumpa er det nå fint igjen.

Får bare bytte kjøleveske etter å ha brukt motoren litt.

Driver også å stuker med "timing belt tensioner" har sett litt på manualen til 3S-GTE motoren og funnet ut at den skal presses sammen med 100-1000kg trykk.
 #389268  av lasse
 
Du får fint trykket den sammen med en skrutvinge :wink:
Det jeg gjorde var å presse den sammen i skrutvinga, og borret opp det lille hullet man kan tre noe inn i så den ikke spretter ut igjen med ett borr som såvidt var større enn hullet (minste jeg fant) så dyttet jeg borret inn igjen andre veien (med "rumpa" først) før jeg satt på plass strammeren og dro ut borret, fiks ferdig :D
Bytter du ikke vannpumpa i samme slengen altså?
 #389269  av john_e
 
lasse skrev:Du får fint trykket den sammen med en skrutvinge :wink:
Det jeg gjorde var å presse den sammen i skrutvinga, og borret opp det lille hullet man kan tre noe inn i så den ikke spretter ut igjen med ett borr som såvidt var større enn hullet (minste jeg fant) så dyttet jeg borret inn igjen andre veien (med "rumpa" først) før jeg satt på plass strammeren og dro ut borret, fiks ferdig :D
Bytter du ikke vannpumpa i samme slengen altså?
Enig
Gjorde det samme jeg også, bortsett fra at jeg ikke borret opp hullet. Det passet med en liten umbraconøkkel :)
 #389359  av rkarlsen
 
john_e skrev:
lasse skrev:Du får fint trykket den sammen med en skrutvinge :wink:
Det jeg gjorde var å presse den sammen i skrutvinga, og borret opp det lille hullet man kan tre noe inn i så den ikke spretter ut igjen med ett borr som såvidt var større enn hullet (minste jeg fant) så dyttet jeg borret inn igjen andre veien (med "rumpa" først) før jeg satt på plass strammeren og dro ut borret, fiks ferdig :D
Bytter du ikke vannpumpa i samme slengen altså?
Enig
Gjorde det samme jeg også, bortsett fra at jeg ikke borret opp hullet. Det passet med en liten umbraconøkkel :)
Fikk satt den i skrutvinge og presset den sammen, skal legge ut hvordan vannpumpa så ut når jeg begynte i ettermiddag. Den så ikke fin ut. måtte demontere hele vannpumpa med pumpehus osv. Den måtte renskes GODT. Men har byttet vannpumpe, løpehjul, strammehjul og reg reim så nå har jeg begynt med å sette sammen motoren så mangler bare å få satt på clutsj så kan jeg sette på girkasse og vips, så er motoren ferdig. :D

Men jobber fortsatt med å prøve å få ordnet det siste av dokumentasjon for å få den godkjent. Det er det mest tidkrevende.
 #389434  av rkarlsen
 
Hva har skjedd?
Hva har skjedd?
IMG_5547a.jpg (98.4 kiB) Vist 2530 ganger
deilig??
deilig??
IMG_5543a.jpg (77.4 kiB) Vist 2530 ganger
Fikk renska ut alt etter å ha gått over med diverse rense artikler.
Koselig overraskelse dette.. :shock:
 #389453  av ArildM
 
SÃ¥ fint ut det der gitt :lol:
Brukt rent vann i kjølesystemet over lengre tid eller?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9