TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 1990 GT4, Skraper av og til pÃ¥ 3 gir. HJELP Ny pÃ¥ forumet!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #384882  av gt4hansen

Har verdt så "heldig" å få tak i en 1990 mod Celica GT4 (ikke CS)

Bilen er helt orginal og ikke trimmet i det hele tatt.
Problemet er når jeg girer fra 2 -3 eller fra 4- 3 så må jeg gire veldig hardt. Hvis jeg bare dytter den over i gir, slik jeg gjør på de andre gira, så skraper det og girspaken spretter tilbake mot meg, DVS jeg får den ikke skikkelig i 3 gir hvis jeg ikke banker den over i gir... Er kun 3 gir!

Girspaken er gankse rørete også.

Hjelp!
 #384893  av Mr_Storbrua

Er vel gjerne synkroniseringsringene det da..
 #384914  av celica_st185

Har hatt samme greia på ett par kasser, men hvis du har problemer med at den hopper utav, kan du jo sjekke overføringer mellom girkasse og girspak. Har vært ute for at låseblekket som holder girvaieren fast på kassa har løsnet, og da får du det problemet... Litt skraping når du girer kan du kjøre lenge med, er som nevnt over syncroniseringsringene som begynner å bli slitt. Er jo noen år etterhvert disse bilene, så er ikke uvanlig. Hvis du vil bytte så prøv å få tak i en kasse fra en nyere modell (St205). Disse har bedre syncringer
 #384919  av Andrepedersen

celica_st185 skrev:Har hatt samme greia på ett par kasser, men hvis du har problemer med at den hopper utav, kan du jo sjekke overføringer mellom girkasse og girspak. Har vært ute for at låseblekket som holder girvaieren fast på kassa har løsnet, og da får du det problemet... Litt skraping når du girer kan du kjøre lenge med, er som nevnt over syncroniseringsringene som begynner å bli slitt. Er jo noen år etterhvert disse bilene, så er ikke uvanlig. Hvis du vil bytte så prøv å få tak i en kasse fra en nyere modell (St205). Disse har bedre syncringer

OG di er bolt on om jeg ikke tar helt feil. 8)
 #384922  av ArildM

Er nok det ja. Prøv å mellomgasse slik at turtallet treffer rett når du girer, da vil det skrape mindre i alle fall på en del biler jeg har kjørt med dette problemet.
Ellers er det ikke noe som er billig å reparere akkurat, hvis ikke det hjelper å bytte til en spesiell girkasseolje? Aldri vært så mye borti slike problem.

Velkommen til forumet forresten :)
 #384947  av gt4hansen

MM.. ja håper jeg slipper å bytte kasse.. Er veldig rart er kun på 3 gir og bare hvis jeg girer pent, er jeg litt "brutal" så går det helt fint.. Hvis det er sync-ring så er det som regel motsatt,, da skraper det ved hard giring og går fint ved rolig.. Noen som vet en st205 kasse da?
 #384958  av ArildM

Ville som sagt tidligere sjekket giroverføringen og at alt er greit her. Så evt prøvd å bytte girkasseolje til noe som er tilpasset slitte kasser :)
 #384959  av ArildM

Kanskje prøvd å bytte til en Castrol olje med litt høyere viskositet enn angitt fra Toyota? Men regner med de som har GT4 vet litt mer enn meg her :)
 #384974  av celica_st185

Det er relativt enkelt, er 2stk tappehull og 1stk påfyllingshull. Når du jekker opp bilen ser du fort hvilke 2 tappeskruer det er. Påfyllinga er foran på gearkassa, ca rett under slavesylinderen til clutchen og innsuget på turboen. Tror du må av med slangen til luftfilterboksen, hvis ikke du fyller fra undersiden med pumpe. Ha bilen stående beint og fyll opp til kanten av påfyllingshullet :)