Side 1 av 3
Turbolyd GT4, Og spm om trykk;)
Legg innLagt inn:26 mar 2011 11:48
av gt4hansen
Har som kjent skaffet meg en orginal gt4 st 185 fra 1990. Men jeg skal begynne å bygge eksos nå, og jeg vil ha litt lyd fra turboen.
Får man tak i åpent luftfilterkit til disse?
Hvordan er det å montere en dump ventil eller en resirk ventil på disse? Anbefalt og har noen en innstalasjonsguide?
Re: Hvordan montere resirk/dumpventil på GT4 1990 mod??
Legg innLagt inn:26 mar 2011 11:52
av gt4hansen
fant jo en link her,,
http://www.knfilters.com/instructions/57-0388_inst.pdf
men det filteret var jo veldig lite?
Har nytt greenfilter i boks, så kanskje resirk/dump er veien å gå? erfaringer`?
Re: Hvordan montere resirk/dumpventil på GT4 1990 mod??
Legg innLagt inn:26 mar 2011 13:04
av celica_st185
Personlig er jeg ganske lei hele dumpventillyden, så jeg kjører heller uten. Men tror jeg har liggene en intercooler med påsveist stuss til dumpventil hvis du vil ha... Når det gjelder åpent luftfilter, brukte jeg ett HKS soppfilter inn på en 90graders adapter til Luftmengdemåleren. Du får veldig god plass til å lage det fint til hvis du flytter batteriet bak i bagasjerommet som endel har gjort
Re: Hvordan montere resirk/dumpventil på GT4 1990 mod??
Legg innLagt inn:26 mar 2011 15:27
av gt4hansen
mm- tror kanskje filter er tinga ja..
blir det pen lyd i disse med åpent filter?
hvor får man kjøpt det adapteret..
Re: Hvordan få herlig turboluyd i en 1990 GT4?
Legg innLagt inn:26 mar 2011 15:37
av Haugrud
Det er vel av typen lage selv:)
Re: Hvordan få herlig turboluyd i en 1990 GT4?
Legg innLagt inn:26 mar 2011 15:47
av gt4hansen
Haugrud skrev:Det er vel av typen lage selv:)
det er såpass lettvint ja..
blir det noe fin lyd av det filteret da?
Re: Hvordan få herlig turboluyd i en 1990 GT4?
Legg innLagt inn:26 mar 2011 17:23
av Andrepedersen
Kjøpte pipercross skumfilter, som skal være di beste og tryggeste for motoren

Sinnsykt fin sugelyd. Har også 3"dp osv..
Re: Hvordan få herlig turboluyd i en 1990 GT4?
Legg innLagt inn:26 mar 2011 17:29
av Haugrud
Jeg har Blitz sitt filter (ikke innsats) kjøpt fra Fensport..der har du hvertfall en enorm sugelyd, og du hører turbo veldig godt når du går av gassen...ser ut som de har fjerna det fra siden sin, men du kan jo høre med de.
http://www.fensport.co.uk
Der følger det med adapter og alt du trenger:)
Re: Hvordan få herlig turboluyd i en 1990 GT4?
Legg innLagt inn:26 mar 2011 17:34
av gt4hansen
noen som vet om noen av disse adapterne passer da?
viewforum.php?f=47
Re: Hvordan få herlig turboluyd i en 1990 GT4?
Legg innLagt inn:26 mar 2011 17:52
av Daniel HS
Jeg har 3" DP, og orinialt luftfilter i original boksen og kjører på 1kg. Man får ganske heftig turbolyd av det. Lå en Cossie bak med med ganske grov eksos, og han reagerte på at jeg har visst den syykeste ladelyden/sugelyden han noensinne hadde vært borti. Ellers synes jeg personlig at det er kulere lyd i en GT4 uten dump, enn med. Jeg har riktig nok dump på min nå, men har valgt en ganske stram en som også lager lite lyd. Skal du ha masse dump lyd er det bare å investere i en RFL ventil.
Re: Hvordan få herlig turboluyd i en 1990 GT4?
Legg innLagt inn:26 mar 2011 17:58
av Andrepedersen
MEN, vist du ikke har stillt opp ladetrykket på turbo, kjører org eksos, så blir det ikke stor forandring på lyden. Så dette burde kombineres med eksos og bc

Re: Hvordan få herlig turboluyd i en 1990 GT4?
Legg innLagt inn:26 mar 2011 18:08
av mr2storbrua
Jeg har Blitz Super Sonic-filter på min (MR2 vel og merke). Hører turboen VELDIG godt...
Re: Hvordan få herlig turboluyd i en 1990 GT4?
Legg innLagt inn:26 mar 2011 18:34
av hmsilset
Jeg pleier å ha pedalen i bånn! Det hjelper på lyden

Re: Hvordan få herlig turboluyd i en 1990 GT4?
Legg innLagt inn:26 mar 2011 22:26
av gt4hansen
Har bestilt 3 Toms downpipe nå:) er det bare Å kjøpe turbotrykksregulator å skru opp til 1kg?
Re: Hvordan få herlig turboluyd i en 1990 GT4?
Legg innLagt inn:26 mar 2011 22:38
av Daniel HS
gt4hansen skrev:Har bestilt 3 Toms downpipe nå:) er det bare Å kjøpe turbotrykksregulator å skru opp til 1kg?
Bare og bare... Vil absolutt anbefale at du får deg en elektronisk BoostController til å stille trykket med! Selv bruker jeg HKS EVC4 (tror jeg, 3 eller 4 husker faktisk ikke). Da har du mye mer kontroll over trykket og evt peaker du kan få på turbotrykket. På min kan jeg sette en max grense på ladetrykket, at om den plutselig skulle lade for mye (av div årsaker), kutter den ladetrykket med en gang.
En liten guide til hva som må gjøres når du monterer BC
Boost Controller:
http://www.turbocelica.nl/howto-boostcontroller.htm
T-VSV
http://www.turbocelica.nl/howto-tvsv.htm