Side 1 av 1

Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:26 mar 2011 12:58
av avaasdf
Jeg har kommet frem til at fuel cut defender og modefisert eksos er det enkleste og beste løsningen for meg, hvor jeg styrer turbotrykket med motstanden i eksosen.

Jeg har lest på forumet her i mange år, mkiv.com osv osv. Men ingen er enige om hva grensen for JDM turboene er. Leser alt fra 0.9 til 1.4
Hva mener dere? Er en bane bil så den skal jo bare gå 50 timer i året..

Vidre har jeg lest at en fuelcut defender kan gjøre så luft/bensin verdiene blir feil, er dette farlig?
Jeg har kjøpt denne: http://cgi.ebay.co.uk/Superchips-ABC-Fu ... 0538476530

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:26 mar 2011 18:10
av Radial
problemet med blåste JDM turboer er veldig logisk; overspeed av en gammel "ubalansert" (egentlig bare slitt, men dog) turbo.

Problemet med overspeed kommer særlig når du fjerner restriksjonene i eksosen etter Turbinhjulet... det er simpelten ingen motstand igjen i eksosen bak turbimhjulet og turbinhjulet vil da få "frie tøyler" til å akselerere, siden "flowen" blir mye bedre i hele eksosanlegget.
Og når du klarer å bygge trykk så mye raskere (du merker trykket kommer Satans mye tidligere med ny Downpipe u/restriksjoner), så setter dette enda Større krav til det 15-20 år gamle Ladetrykks-systemet rundt....som skal Styre disse stakkars tvillingene. Det må rett og slett reagere mye raskere, og det gjør det ofte ikke (logisk nok).
Med litt ekstra trykk i tilleg, blir resultatet høye "spikes" i ladetrykket fordi systemet er for treigt. Du har da enormt mye høyere hastighet på en sliten turbo, og det stakkars turbinhjulet i "kjeramikk" må legge inn årene ganske kjapt.

2JZ er særlig utsatt, siden en av turboene(tror det er den bakre;nr 2) er Uten wastegate, og styres av to spjeld ETTER (!) turboen til og med.
Det er ganske vanskelig å styre en overspeed-turbin ved å regulere mengden eksos den skal bli "kvitt" :)
Kan forøvrig være Nr 1 som ryker og, husker ikke i farta hvem det var... alle med sine grunner :)
Bilde




Eneste "gode" løsningen jeg har sett, er å beholde orginal downpipe og Katalysator.... da får ikke flow'en i anlegget blitt god nok til å overspeed'e turboene, og med litt høyere ladetrykk klarer etter all sansynlighet det 15-20 år gamle ladetrykksystemet å holde følge.
På min 1JZ kjører jeg bevisst med orginal DP og Kat pga dette...så får man se hvor lenge de lever i år :P 0,9 gikk fint på rudskogen sist fram til clutchen tok kvelden...men jeg har en Wastagate pr turbo på min som styrer ladetrykket, ett myyyyye enklere system enn 2JZ har.. og derfor litt mindere sårbart mtp "spikes" og overspeed.

Dog, en med MK3 supra med 2JZ her inne, har bestilt seg ett bra T-60 singel-turbokitt fra Statene. Trur denne vil passe svært godt med orginal-mappet til JZ-motorene + du har jo enormt mye mer potensiale (550hk er mulig) om du skulle ha råd til Datasprut senere. Følg med og se hvordan det funker for han, trur det der er ett godt alternativ for Tvillingene uten å "måtte" kjøpe datasprut.

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:27 mar 2011 01:34
av Stiansen
1.2 på JDM og 1.4 på Eurospec

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:27 mar 2011 19:48
av avaasdf
hvilke kedninger skal fuel cut defenderen kobles på? noen som har link til ledningskart? :)

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:27 mar 2011 19:51
av avaasdf
er det noen som har noe kjenskap til den abc superchipen

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:27 mar 2011 21:34
av Supramk3turbo

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:27 mar 2011 23:12
av avaasdf
Hva mener de med "splice"? Skal jeg avisolere ledningen og bare tvinne på denne, eller skal jeg kutte ledningen?
Den hvite skal kobbles til TPS, men den er ikke annvist i diagrammet? hvor skal ejg koble på den a? :)

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:27 mar 2011 23:27
av Supramk3turbo
Splice blir det samme som å skjøte sammen... Altså du kan kutte den å koble alle sammen i en sukkerbit eller noe... Rød og Svart leder er pluss å minus til fcd'n, grønn og hvit er den som overstyrer 0-5 V signalet fra TPS'n, dette signalet går via en ledning fra tps til ecu. Denne: 'P' on ECU diagram(BLACK/YELLOW STRIPED WIRE), denne ledningen skal kuttes i to, da får du en leder som går til ecu, og en leder som går til TPS'n... Sant?? :D Her skal Fcd'n kobles i serie igjennom med Grønn og hvit ledning :D

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:27 mar 2011 23:36
av avaasdf
Hva skal til for å lure deg på bastøfosen å komme å titte litt på mitt top secret prosjek a? Så river jeg i en pizza! :)

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:28 mar 2011 06:21
av Supramk3turbo
Det skulle ikke være noe problem det... Men jeg har sjelden så mye tid til overs... reiser ganske mye i jobben...

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:28 mar 2011 07:37
av Supramk3turbo
Supramk3turbo skrev:Det skulle ikke være noe problem det... Men jeg har sjelden så mye tid til overs... reiser ganske mye i jobben...

Men jeg har nå trua på at du får det til selv om du vil... det gjelder bare å finne de rette lederne... :)

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:28 mar 2011 09:24
av avaasdf
ja jeg gjørn nok det. Men jeg har gjort mye på egenhånd nå, og har nok funnet opp kruttet på nytt mange ganger, så hadde vært hyggelig en men supra gutt som kom å innspiserte.. :)

skal uansett se på det i dag, får bare kutte det jeg tror å heller sette det sammen igjen senere hvis det blir feil.. :)

Re: Max boos på JDM Twin. Fuel cut defender og åpen eksos

Legg innLagt inn:28 mar 2011 10:35
av Supramk3turbo
Ja, hadde jo vært moro å se :) Jeg kan sende deg en pm om jeg ser jeg har mulighet,,, er på jobb nå, å vet ikke helt når jeg kommer hjem :D Lykke til..