Side 1 av 1

Uendelig motortrøbbel

Legg innLagt inn:06 jun 2004 19:59
av Mr2 Mk2
ok nå tar jeg med hele storyen i håp om at noen vet hva som kan være gale.Håper noen med peil gidder å lese gjennom alt og tenke hardt å lenge,for å hjelpe meg med dette :(

Det begynte med at jeg kjørte dritten tom for olje,og det førte til en del klakkelyder.En stund etter røk toppakningen ,den ble skiftet ganske kvikt og det gikk forsåvidt greit.og da var klakkelydene vekke.Men så samma dag eller noen dager etter skulle vi kjøre et stykke til en hytte.Etter å ha kjørt noen timer skiftet vi sjåfør,så en kompis tok over.Det var første gang han prøvde mr2 og sa at det var jævli gøy å kjøre,å at det var den raskeste bilen han hadde kjørt.Jeg ba ham ta en aks og dra den helt ut på 2 giret,han dro den til rødlinjen og i samme øyeblikk begynte den å lage noen klakkelyder.Faen tenkte jeg nå røk vel toppakningen igjen,så jeg ba ham kjøre rolig.Klakkelydene kunne høres fra tid til annen,jeg kjørte med dette en god stund.(noen uker?) det ble bare verre og verre,så jeg hørte med han som skiftet toppakning han mente det kunne være rådelagrene.Vi tok ned bunnpannen og av med rådelagrene,og da hang de igjen på veiven så vi måtte pille dem ned.De skal jo normalt følge med ned,men de hang altså igjen.Tegn på at det er blitt for varmt eller no.Og de var ganske revet,jaja vi bestilte nye rådelagre og sjekket at alle smørekanaler osv ikke var tette.Vi skiftet rådelagre og satt dritten sammen igjen,da var det helt ok.En stund....Så kom lydene snikendes tilbake,og ble gradvis verre og verre.Så når det ble skikkelig ille igjen skiftet vi enda en gang,med kun noen ukers mellomrom.Vi plukket ned og akkurat det samme var skjedd,lagrene satt igjen på veiven og var ganske revet.Vi funderte en stund på hva grunnen kunne være,så denne gangen gikk vi over litt mer skikkelig.Skiftet oljefilter,det var kjørt 13k bare med meg så gud vet hvor lenge det er siden dte var skiftet :shock: målte også klaringen på lagrene,de var ok.Tok ned bærelagre også denne gangen,men de var helt ok.Så vi fant ut at vi bare skulle skifte lagre en gang til og se.Men da vi satt sammen igjen nå,kunne jeg høre antydninger til klakkelydene bare 5min etterpå.Altså på første prøveturen.Han jeg har med meg på dette jobber på toyota,han hadde ingen ide om hva det kunne være nå.Om ikke veiven er oval da.
Det skal også sies at etter toppakningen var skiftet mener jeg,men det er tydeligvis bare jeg.At den ikke har gått helt rent,og den går på 1000-1100 omd selvom den er varm.Og nå kan jeg ikke stille det på tomgangskruen lenger for den er helt i bunn,før kunne jeg stille den ned til rundt 500omd på varm motor.Jeg aner ikke hva dette kan skyldes..
er det veiven som er oval?
kan det være noe som er feil med tenningen slik at den tenner før den skal,og stempelet blir slått ned igjen før det har nått ød?`dette kan vel slite på råde/veiv lagrene?
Er det noe gale med smøringen siden lagrene krøller seg?
er det overflaten på veiven det er noe gale med?(han på toyota mente den så helt grei ut)
Kan det være teitinga på rådelagrene som er feil?men det er gjort etter boka,eneste er at det var så stort sprang fra min-maks teiting i nm.

Nå er lydene verre enn noen gang før og det er vel ca 3 uker siden lagrene var skiftet sist?Hadde vært jævli greit å fått noen svar før arendal,vet ikke om jeg tør kjøre så langt med den.Lydene er metall mot metall klakkelyder,og høres best om jeg kjører evt i en oppoverbakke i 2gir på lavt turtall,og jeg egentlig skulle brukt 1gir.Det blir litt bedre når motoren er varm,og går litt mer over til tikkelyder.Håper noen gidder å prøve å finne ut av dette,for nå er det så gale at jeg ikke gidder å kjøre.Og har så mye regninger liggende som skal betales at jeg har ikke råd til å fikse noe,så får evt bare kjøre til jeg står der.Eller gjør jeg vondt verre med det?er det noe annet en veiven som tar skade av dette?

Legg innLagt inn:07 jun 2004 12:23
av erling
Får du skikkelig oljetrykk? Kan det være oljepumpa?

Tror veiven din er litt uggen etterhvert. Er rart om den ikke er revet om den har blitt kjørt så lenge med klakking og slark. Ville prøvd å få tak i en nyere motor hvis jeg var deg.

Kjipt med så mye problemer.. :? Tror ikke du bør satse på langtur med den. Jeg hadde ikke tørt å kjørt en meter med slike lyder.

Legg innLagt inn:07 jun 2004 13:14
av Mr2 Mk2
oljetrykket er ok,så det er det ikke.

kjører bilen til og fra skolen,men minst mulig.Er ikke morro å kjøre lenger,med alle ulydene..Før kunne jeg hvertfall skru opp stereoen så lydene ikke hørtes,men nå er jo den stjelt(innbrudd før helgen) så da går ikke det lenger.

Legg innLagt inn:07 jun 2004 13:36
av Phantom3D
Snakker om maks uflaks :( Du får ha lykke til. Er det som resultat av at du har kjørt den tom for olje? Bytte motor?

Legg innLagt inn:07 jun 2004 13:44
av Mr2 Mk2
uflaks?ja det kan du faen meg banne på :roll:
Er vel et resultat av at jeg kjørte den tom for olje,flaut :roll: Men brodern kjørte sin også tom for olje,da røk rådelagrene men de ble skiftet og ingen problemer etter det.(samme bil og motor).
Men om det er fordi jeg kjørte den tom for olje er det rart at problemene skulle komme så lenge etterpå?

Legg innLagt inn:08 jun 2004 17:16
av Anders gullstein
Tror nok du bør koste på deg en overhaling eller en ny motor. Bytter du motor har du ihvertfall kvittet deg med område problemet ligger. Ikke bra for en motor å gå tørr uansett bil. Vet aldri om andre deler har fått skade eller (ganske sikkert) kuttet ned levetid. La bilen stå, spar opp, se etter ny motor og snakk med en toyota spesialist vedrørende motorbytte (mulig hjerne o.l varierer fra modell til modell).