Side 1 av 1

Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:09 mai 2011 16:00
av Teamany
Ser det ligger en god del Mr2`er for salg rundtom på diverse nettsteder med 300 hk på hjula osv.
Selv om ikkje bilen er godkjendt med motoren som står i, kreves det opp store summer for disse bilene.
Er det fleire som synest at Mr2`ene skal få vere slik de er, om det er ein 92 mod GTI, så behold den som det og ikkje putt i noe monsterverk av
en motor som det ikkje er håp om å få godkjendt av trangtilsynet eller blir dette generelt godtatt av bilfolket no til dags?

Er det noen som faktisk har vert ute for en ulykke med ein Mr2 "Turbo"?? problem med politi/forsikring?
Håper ikkje eg tråkker på tærne til en del her inne som prøver å selge sine "Turbo"-Mr2`er, det er da virkelig ikkje meininga :=)

Mvh
Stian

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:09 mai 2011 16:06
av inzane2012
tja, engentlig litt vanskelig å svare på... har egentlig ikke noe problem med at folk vil bygge om fra turbo til GTi, så lenge det blir gjort skikkelig, ikke en massa jalla løsninger som ser ut som dem er dradd ut av MacGyver's Handbook...

Ser heller egentlig ikke noe problem i at folk vil trimme litt, men her og må det vere gjort skikkelig :)

ellers, så er det veldig flott med mr2'er som er dønn orginale og som har vert skikkelig godt tatt vare på mtp service og vedlikehold ekseriøret og interiøret :)

Magne sin blå "orginale" GTi er jo ett prakt eksempel på bil jeg tror vil kunne få vel så mye respons som en ombygd turbo, om ikke mer...

men finnes jo knapt noe som er værre en biler som fullstendig nedsarva og ihjeltrimma og ihjelskrudd...

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:09 mai 2011 17:48
av MR2i
Jeg kan også forstå innlegget. Selv om jeg er den kategorien som trimmer. Ikke litt, men mye..
Men til forskjell fra mange andre skal min være helt godkjent. Koste hva det koste vil.

Dessuten vil bilen være helt original utvendig. Original lakk. Så når den står rolig faller den ikke under modifiserte biler. :)

Dog synes jeg det er MYE verre at de høgger gamle T-Forder for å lage hot-rods.. DET skjærer i et gammelt bilhjerte...

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:09 mai 2011 18:12
av mr2storbrua
Jeg ser ikke noe negativt med å bytte ut sugemotoren med turbo. De eneste som ikke ser på dette som originalt er BT, siden bilen faktisk kom med denne motoren og at de er identiske på alt utenom dekaler og voltmeter istedet for turbotrykksmåler. Det jeg ikke liker er folk som setter i en turbomotor, kjøper fuelcutdefenser og speed limit defenser (eller hva det heter) og skrur opp trykket uten å gjøre noe mer med bilen. Syns det er viktig at bilen er dimensjonert for effekt den skal tåle, slik at bremser og understell ikke blir neglisjert og glemt av eier, og at motoren fortsatt er driftsikker...

Skulle jeg kjøpt ny MR2 i dag hadde jeg enten gått for en som er så original og pen som mulig, eller en som var skikkelig bygd opp som f.eks. FireWalk sin.

Kjøper man dessuten en MR2 N/A i dag, så er det også ganske ofte at man får en motor som bruker mye olje, har gått mange km og er generelt sliten. Hvorfor ikke da bytte den ut med en motor som har mer effekt og krefter, er mer driftsikker og har mindre drivstofforbruk?

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:09 mai 2011 19:18
av john_e
Skjønner at turbomotor i GTi kan være fristende, men da bør det gjøres etter boka og helst være godkjent.
Liker ikke at det står "boostcontroller" osv. i annonsene, blir skeptisk med en gang.

Skal sies at jeg selv er tillhenger av GTi da. (Mindre antall deler = bedre driftssikkerhet. Brølelyden er også en bonus) Var delvis derfor jeg bygde opp 3SGE'n igjen.

Ingenting som en urørt mr2, men det er få av dem.
Lets face it, ofte kan det å gjøre en bil helt strøken være dyrere enn det smaker - altså der utgangspunktet ikke er over mer enn 85% strøkent.

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:09 mai 2011 20:52
av mralp
Kjørte i skauen for noen år siden med en gti m/turbomotor, ble rettssak og 0 fra forsikringsselskap, samt 50% avkorting på kostnader ifm helseskader ut livet. Dårlig deal mao. Prøvde å få neste bil godkjent, brukte over 100k på dette, men det går ikke (over 225hp), så da er det ikke annet å gjøre enn å gi faen. Har kjørt bil i 17 år nå, alltid likt spreke biler, under 300hp gir ingen mening for meg.

De ombygde er ofte ikke så dyre imo, drar ofte mye kroner om man gjør ting litt ordentlig. Derimot går endel originale jspec turboer sykt billig (under total import og avgiftskostnad)

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:09 mai 2011 20:56
av inzane2012
Boostcontroller er ikke nødvendigvis en negativ ting da john, kan ofte vere en nødvendighet for å holde trykket på rett plass...
Turbotimer og er ofte kjekt å ha :)

Men som du sier, skal en ombygd bil vere interessant for min del, vil jeg vite at det er gjort 100% skikkelig, og vist den ikke er godkjent så synker interessen enda mer...
Og for min del, så er en 100% strøken GTi vel så bra som en turbo :)

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:11 mai 2011 02:00
av FireWalk
Burde vel kanskje følt meg litt truffet nå, men det er jo alltid flere sider av samme sak.
Skjønner at mange foretrekker bilene helt orginale. Men hva er egentlig orginalt? En bil som aldri er blitt gjot noe som helst med? Der ingenting er forbedret på noen som helst måte? En som bare har fått byttet diverse deler etter hvert som de har tatt kvelden? Er det i så fall en garanti for at det er en bedre bil enn en som er eid av en entusiast som har lagt en betydelig andel av inntekten sin i bilen?

Jeg har heller ikke noe til overs for de som bygger disse bilene om så det ikke ser ut som en MR2 lenger på noen som helst måte. Et eksempel er jo de ferrari kitene man kan få satt på. Selv valgte jeg kaminari kitet som jeg syntes ikke bare bevarer bilens orginale linjer men faktisk fremhever dem litt mer også. Jeg kunne valgt og holde den helt orginal. Men smaken er jo som baken. Jeg syntes den helt orginal ser ut som en vesentlig eldre bil enn den gjør med noen få enkle grep. Dermed valgte jeg den veien, uten å gå for drastisk til verks. Forskjell på å fremheve det som er bra og å forsøke å gjøre bilen om til noe annet enn den er. Ser man en bil som er forseggjort både utvendig, innvendig og med motor så vet man at dette er en bil eieren har tatt vare på, engasjert seg i og brukt tid og penger på å sette i god stand.

Ellers skjønner jeg jo at det reageres på "turbo" mr2er som ligger til salgs med veldig høy pris når de ikke er godkjent med turbo motor. Da får man jo den "risikoen" som det fører med seg med på kjøpet og det er jo ikke sikkert alle syntes like mye om. Det er vel derfor orginale "turbo" Mr2er som er godkjent med turbo motor ligger enda litt høyere i pris.

Jeg tror vel at 90% av alle som har turbo motor har en manuell eller digital boost controller/fuelcut defender montert. Noen velger vel å ta vekk dette for så å anonsere den som 100% orginal, aldri grisekjørt eller kjørt på vinter! også ligger det bilder av bilen på snø, med piggdekk....

Men nok om det :) Dette er 20 år gamle biler. Å få en som er helt orginal og i GOD stand er ikke bare bare. Jeg begynte på et prosjekt for 6-7 år siden. Det var en 100% Dønn orginal MR2 Turbo. En orginal MR2 turbo importert fra USA, godkjent hos BT. Men så bra som den var så var den fremdeles gammel og jeg ville ha den i 100% god stand igjen. Det har kostet meg hundretusenvis av kroner. Det er ikke en del som ikke har blitt byttet omtrent. Alt av understell, bremser og til og med hele interiøret måtte byttes. Prosjektet ballet riktignok på seg og jeg endte opp med å bygge om motor også. Nå har jeg hatt både mr2 GTI før og 3 tidligere turbo motorer, både 205 hesteren og 2 japan motorer. Men ingen av dem har vært så driftsikker som den jeg har nå, selv om den er ombygd og yter en god del mer enn orginalt. Så lenge ting er gjort skikkelig og man kun har benyttet seg av deler som er av bedre kvalitet enn orginalt så ser jeg ikke noe problem med at motoren er litt trimmet :) Så lenge holdbarheten er ivaretatt.

Å slenge på en boostcontroller og pøse på 1,4+ bar med ladetrykk er jo egentlig å be om bråk.. Men man kan aldri vite at det som står i en anonse faktisk er sant. At bilen fremstår som helt orginal med orginal effekt trenger ikke bety at den ikke har vært kjørt på alt for høyt ladetrykk tidligere. Så jeg tror nok heller jeg ville gått for en turbo motor med 300 hk med nye råder, stempler, ventiler, ventilfjærer, tetninger og pakninger og alt som er, og som ikke bruker en dråpe olje og som dermed pr definisjon egentlig er en motor som er så god som ny heller enn en motor som jeg ikke aner hvilken stand den egentlig er i og som super i seg en liter olje i måneden :)

Konklusjonen er vel at siden dette begynner å bli såpass gamle biler så vet man aldri hva man egentlig får. Med mindre det kan dokumenteres på en eller annen måte. Selv har jeg blitt stoppet flere ganger både av politiet og bt. Har aldri fått noe problemer, og nå har jeg jo hatt bilen i 7 år. Den er godkjent med turbo motor siden det er en orginal a mr2 turbo fra USA. Jeg har også vært på BT og vist den og fått godkjent bilen med senkesett og fått godkjent lite skilt bak. :) Det eneste jeg egentlig har fått litt pes for er politiet som har stoppet meg et par ganger og da er det alltid skiltet de kommenterer. Men da bare tar jeg frem vognkortet og viser dem at det er godkjent og helt lovlig. Da blir de litt lange i maska og sier ha en fin dag videre og kjør fint! :D

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:11 mai 2011 21:14
av inzane2012
ja, det viktige her Eirik er nettopp det at vi her inne VET at dette er en bil der ting er gjort skikkelig, og ikke bare hivd nedi noe rask du fant på ei nettside :)

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:11 mai 2011 22:57
av john_e
Jeg modifiserer selv jeg, så har ikke noe i mot sånt. (Syns det blir kjedelig å holde bilen min helt standard) Ligger jo i menneskets natur å gjøre ting bedre.

Hva med at strøkne originale Mr2'er med lav km kan holdes originale av historiske grunner? :P
Mens de som begynner å bli "banged up" kan reddes av harde, men smakfulle mods ;)

Det jeg kritiserte, handlet om BC -> original motor -> "hehe, skal vi teste litt høyere trykk eller?:D:D" :)

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:11 mai 2011 23:35
av FireWalk
inzane2012 skrev:ja, det viktige her Eirik er nettopp det at vi her inne VET at dette er en bil der ting er gjort skikkelig, og ikke bare hivd nedi noe rask du fant på ei nettside :)
Ja du sier noe der. Men denne tråden fikk meg til å tenke litt at om jeg hypotetisk sett skulle lagt den ut for salg nå så vil sikkert mange som ikke er her inne se anonsen og tenke at: Nei her er en bil som er trimmet og sikkert ihjelkjørt og dårlig stand.. best å styre unna!

Litt kjip tanke.. :P

Forsåvidt enig i at noen bør bevares for historien sin del og slikt. Men samtidig er det jo flott at disse supre bilene kan moderniseres litt så de kan fortsette å gå på veien selv 20 år etter de ble bygd uten at det kun blir veteranbiler som kun tas frem på søndagene. :)

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:12 mai 2011 17:39
av inzane2012
tja, joda, noen vil kanskje tenke det om du hadde lagt ut din til salgs, men tror ikke du ville hatt så veldig store problemer med å få solgt den uansett :P

men joda, magne sin er jo ett prakteksempel på hvordan disse bilene kan bli bare ved relativt små mods, den er jo så godt som orginal, men allikavel skiller den seg ut med tøffe felger, nytt strøkent interiør og litt småmods på eksteriøret :P

nei, finnes nok ingen fasitsvar på dette her...

men en ting er nok sikkert, en ombygd turbo vil ikke vere verdt lika mye som en strøken GTi, vertfall ikke om den ikke er godkjent...

Re: Salg av Mr2 "turbo`er"

Legg innLagt inn:14 mai 2011 06:44
av chris
mralp skrev:Kjørte i skauen for noen år siden med en gti m/turbomotor, ble rettssak og 0 fra forsikringsselskap, samt 50% avkorting på kostnader ifm helseskader ut livet. Dårlig deal mao. Prøvde å få neste bil godkjent, brukte over 100k på dette, men det går ikke (over 225hp), så da er det ikke annet å gjøre enn å gi faen. Har kjørt bil i 17 år nå, alltid likt spreke biler, under 300hp gir ingen mening for meg.
Hadde ulykken noe med høy fart å gjøre? De kan da ikke gi avkortning i forsikring etc sånn helt uten videre bare fordi det står en større motor i bilen?