Side 1 av 3

Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:20 mai 2011 00:23
av jimmydanny
Hei!

Etter en diskusjon på Diskusjon.no, føler jeg at jeg skal prøve å lufte tankene på alle OGN for japanske biler i Norge.

Som kjent begynte tullet tidlig på 2000-tallet, med at norske myndigheter satte seg på bakbena når det gjelder registrering av SAE-godkjente biler, altså alle JDM-biler.
Biler som Toyota Supra, Nissan Silvia, Nissan Skyline og Mazda RX7 er ettertraktet i Norge, men pga. få biler på skilt, så er prisen på disse ekstremt høy i forhold til andre land i Europa.

SAE er en organisasjon på linje med TÜV, og behandles i de fleste andre land deretter. Japan har lavere tall enn de flesteland i trafikkrelaterte uhell og ulykker, deriblant enn USA, som har 10 ganger lavere befolkningstetthet enn Japan. Japan har også delvis like veier som Norge, bortsett fra selve kvaliteten på asfalten, som Norge selv har gravd en grop for.

For biler som ble tatt inn via andre land til Norge, så lå det ofte på feil grunnlag i enkeltgodkjenningen i det forrige landet, og etter at det ble funnet ut at TÜV brukte godkjenningspapirer for Euro-spec, ble det full stopp på all registrering av SAE-godkjente biler i Norge.

Problemet til Norge ligger egentlig ikke i at JDM-biler er farligere enn euro-spec, som forøvrig har lite forskjell fra euro-spec, men at de ikke er godkjente av TÜV. Å få en Supra med targatak TÜV-godkjent krever to biler, en til deg selv, en til TÜV for kollisjonstesting og inspeksjon, samt nærmere en million for disse testene. Dette gjør den spesifike modellen godkjent, men kommer en uten targatak, så er det på'an igjen.

Jeg er villig til å prøve å starte en interesseorganisasjon for å kjempe for enkeltgodkjenning av SAE-biler i Norge igjen, denne gang på rett grunnlag, med regler liknende til DOT-godkjente biler fra USA. Dette er altså at biler kan importeres og registreres på import så fremst den er original, evnt. flyttegods om bor i Japan og ønsker å flytte hjem med bilen.
§ 1-15. Spesielle unntak for bil

Bil i gruppe M1 og N1 som er i original utførelse er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-12 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28 og være merket med understellsnummer som angitt i § 6-4.

Med « original utførelse » menes kjøretøy som innvendig, utvendig og teknisk er i den utførelse den ble levert i fra fabrikken.

Unntaket etter første ledd gjelder uavhengig av om bilen tidligere har vært registrert i annet land. For bil som tidligere har vært registrert gjelder de krav som gjaldt på tidspunkt for registrering. Bil som ikke tidligere har vært registrert må tilfredsstille de kravene som gjelder når bilen fremstilles for godkjenning i Norge, eventuelt godkjenningstidspunkt i annet land hvis dette kan godtgjøres.

Bil som ikke tidligere er registrert må uansett oppfylle følgende krav: - § 13-2 dekk på bil – støykrav, jf. direktiv 92/23/EØF som senest endret ved direktiv 2001/43/EF,
- § 16-2, bilbelter, jf. direktiv 77/541/EØF som senest endret ved direktiv 2000/3/EF for bil i gruppe M1,
- § 24-5, støy fra bil, jf. direktiv 70/157/EØF som senest endret ved direktiv 1999/101/EF,
- Kapittel 25 avgasser, jf. direktiv 70/220/EØF som senest endret ved direktiv 2003/76/EF og direktiv 88/77/EØF som senest endret ved direktiv 2006/51/EF og
- § 49-1 opplysninger om CO2 -utslipp og drivstofforbruk, jf. direktiv 80/1268/EØF som senest endret ved direktiv 1999/100/EF.
Bilgruppe M1 er da personbil her. Jeg vet at med import fra England, så har det blitt tull til tider med at bilen skal være original ved innførsel, men lyktene må byttes for bruk på norske veier. Da har man plutselig ikke en original bil lengre. Jeg vet ikke om det er hold i dette, men det kan også være et punkt man kan få problemer ved ved innførsel av JDM-biler for registrering.

For å ha et eksempel hvor latterlige disse reglene kan være: På min Mazda RX7 FC, importert fra USA, står det originalt justerbare KYB gassdempere på. Hvis jeg skulle kjøpt KYB-dempere som er mye bedre enn de originale, bare uten TÜV-godkjenning, kun SAE, så holder dette ikke. Logikken er så langt fra planeten Tellus som det går.

Så igjen, finnes det interesse her for en organisasjon som vil kjempe for registrering av SAE-godkjente biler på liknende grunnlag som DOT-godkjente biler fra USA?

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:20 mai 2011 07:54
av mr2storbrua
Tror nok de aller fleste her inne, kanskje med unntak av de som eier en Supra MKIV(disse vil muligens falle litt i verdi), støtter dette :) Bilalternativene ville nok blitt litt flere dersom man kunne kjøpe hvilken som helst JDM-bil (ikke nødvendigvis bare Supra og Skyline, men f.eks. Caldina) :wink:

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:20 mai 2011 10:46
av ArildM
Dette er vel drømmen til de fleste JDM entusiaster.
Har undersøkt litt ang en paraplyside for norske JDM folk, og planen var å få opp en slik side i høst. Paraplysiden var ment som en felles side for alle klubber med hjerte for Japanske biler og var ment som å fremme et seriøst bilde av oss, og å ta fokuset bort fra inntrykket av at japanske biler er billige biler for småunger som liker å drifte.

Jo flere som er med å fremme vår sak på slike måter jo bedre :)

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:20 mai 2011 12:09
av Tribalti
Dette høres jo meget bra ut!

Dette er noe jeg støtter fullt ut.

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:20 mai 2011 12:21
av mr2storbrua
Har du noen konkrete planer for hvordan vi skal få dette til? Som Arild sa så har vi snakket litt om dette, men for øyeblikket har vi prioritert å gjøre litt forandringer her på forumet med blant annet en ny forside som er på vei (det er blitt oppnevnt klubbledere for ca 2 mnd siden). I sommer regner vi med at det blir fint vær og ferie, og dermed mindre fokus på data og internett, derfor fant vi ut at vi skulle utsette evt planer frem til høsten.

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:20 mai 2011 18:16
av jimmydanny
Jeg er enig i at å starte noe før sommerferien blir dumt, da det blir lite aktivitet, og det vil virke som det er et dødt prosjekt, og folk vil glemme det ganske fort. Starter vi noe slikt til høsten, så kan folk være tilstede fra starten, og holde hjulene snurrende til det faktisk skjer noe.

For min del kan det hende at jeg fyrer igang et prosjekt med en bruksbil (2ZZ-GE i 2000 Corolla med original 4ZZ-FE), og da blir jeg mer aktiv generelt sett, både i form av forumbruk, worklog, og interesse for denne saken. Jeg er interessert nå, ikke misforstå meg, men noe som et prosjekt kan gi meg en ekstra boost til å VIRKELIG ville få dette igjennom ;) Men at jeg tar på meg lederverv er ikke garantert, dette er sånt som må bli funnet ut av etterhvert :)

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:20 mai 2011 20:50
av sindrejl
jeg er veldig med på dette, spesielt mtp at de nå har begynt å nekte å gi ut prøveskilt på de nevnte jdm bilene uten noe godt grunnlag. Kjenner hurver av folk som ikke lenger får lov til å hente ut skilter på bilen sin, med beskjed om at bilene kan ikke godkjennes, derfor får de ikke skilter. Problemet er ganske enkelt, BT og Politiet ser på alle JDM biler som opptrimma oppjassa fjortissbiler som kontinuerlig blir rævkjørt og de mener å ha statistikk på at disse bilene er mye mer med i ulykker enn normale godkjente biler også, dermed kommer de til å kjempe med nebb og klør for å fortsette å forby disse bilene. De kan faktisk ikke (etter loven) nekte folk å få skilter på jdm biler, og det vises med at folk har fått godkjent biler når de tyr til bl.a advokat. Men denne veien er tung, vanskelig, tar flere år og koster mye mer enn det smaker.

Skulle ønske Norge kunne gjort det samme som Tyskland, mtp deres "TUNE IT SAFE" kampanje, hvor de støttet ungdommen istedet med å gi de tips, hjelp og godkjenning istedetfor å sette seg på bakbeina når du kommer med bremser som er 5 ganger så bra som de originale. Måten BT nå driver på sørger bare for å kriminalisere alle som er interesserte i bil istedetfor å hjelpe folk til å velge rette og trygge deler og luke ut de som faktisk gir F.

Men tilbake til godkjenningsorganisasjon. Jeg vil gjerne høre oppdatering på dette om det blir mer ut av det. Elsker tanken og er glad folk ønsker å ta tak i dette :)

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:20 mai 2011 21:17
av Julebrus
støtter dette fullt ut :wink:

Når denne Alibaba regjeringen forsvinner, så blir det sikkert annerledes :D.

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:21 mai 2011 01:49
av jimmydanny
Jeg sitter selv med en RX7 FC, 1988-modell. Hva betaler jeg i delkasko i året? 6000. Det er ikke ille når den står på en 20-åring. De har så lite statistikk på JDM-biler, og sportslige japser generelt, at det du nevner er bullshit, no offence til deg altså.
Det ligger ingenting i antall ulykker, FC er en billig japse, som ikke koster mye å kjøpe, koster lite å få registrert (28k for en 89 Turbo fra Tyskland, lav km-stand, dritbra kjøp). Det er SAE det står og faller på. Eller rettere sagt det norske lovverket.

Det er latterlig at om man importerer en bil fra utlandet, så må den for alltid holdes i original stand. Dette er umulig med eldre biler som min. Jeg får ikke tak i originale dempere med justering lengre, så selv der ryker jeg. Jeg har bytta bremseskiver til slissa og bora, mye bedre enn de originale, men fortsatt ulovlig, selvom de er TÜV-godkjent.

Jeg har også en Turbo II-motor i bilen. Ikke et problem å få godkjent på en norsk bil, da det er 4-pots bremser foran på bilen min, alt annet er likt på N/A og Turbo. Men den er importert fra USA under import, ikke flyttegods, dermed så kan jeg ikke registrere de 50 hestene jeg har fått av dette, selv om jeg i lengden ville tjent på å ha dette i vognkortet. Jeg kan ikke registrere lovlige coilovers i vognkortet heller, med eller uten TÜV-papirer.

Jeg håper amcar-gutta får amatørbyggeregelen igjennom, det hjelper alle importbileiere stort. Da mangler steget å få SAE-godkjente biler inn på skilter. Å forbedre en bil med coilovers, skikkelige bremser, diverse tårnstag, stabstag og x-stag, er faktisk en forverring i følge det norske lovverket. Å ha en bil som sitter ti ganger bedre på veien enn en standard Supra, for ikke å snakke om en Corolla, er noe staten skulle siklet etter. Istedet blir de som blir tatt med ulovlige dempere, fjærer, bremser ol. bøtelagt og fratatt skiltene. Men dette er ikke kampen jeg vil kjempe, amcargutta er godt i gang, og vi gjør ikke mye nytte når dette allerede er under vurdering av Storting og regjering. Vi gjør mer nytte i å hjelpe alle frelste, både i og ute av skapet, med å få JDM-biler på skilt!

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:21 mai 2011 02:40
av Julebrus
Det som er helt idiotisk, er at vis bilen er Euro Spec. Så kan du gjøre den så uoriginal som du bare vill :lol: . Dem er jo helt like uansett :?:

Det er jo ikke lov til å ha 4 punkt og veltebur, uten å bråke deg til det. Selv om det øker sikkerheten, så det med bremseskivene dine kom ikke som en bombe.....

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:21 mai 2011 10:42
av jimmydanny
De vet ikke om motoren, bremsene, demperne, eksosen. Det skal de ikke heller, før evnt amcargutta får noe igjennom. Men det gjør ingenting, det er ingen som vet hva de skal se etter så :)

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:22 mai 2011 14:42
av sindrejl
jimmydanny skrev:Jeg sitter selv med en RX7 FC, 1988-modell. Hva betaler jeg i delkasko i året? 6000. Det er ikke ille når den står på en 20-åring. De har så lite statistikk på JDM-biler, og sportslige japser generelt, at det du nevner er bullshit, no offence til deg altså.
Det ligger ingenting i antall ulykker, FC er en billig japse, som ikke koster mye å kjøpe, koster lite å få registrert (28k for en 89 Turbo fra Tyskland, lav km-stand, dritbra kjøp). Det er SAE det står og faller på. Eller rettere sagt det norske lovverket.
Helt korrekt, det er bullshit. Men der er også problemet, de kommer med bullshit hele tiden kun for å gjøre livet til et helvete for de som har interesse i japanske biler. Etatene kommer med nye påskudd hele tiden. Siste idiotiske jeg hørte fra dem var at "nei japanske biler har for dårlige bremser ?? til å brukes i norge". Godt at de ikke har sagt slikt til meg direkte for da hadde de fått hørt det :P

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:22 mai 2011 15:01
av Julebrus
En kompis av meg kjøpt en Caterham 7, fra UK for noen år siden. han krangla med BT i et halvt år, til slutt ble han så sinna at hu han prata med begynte å grine :lol:
Snuten irriterer han fortsatt på grunn av at den er levert med 4 punkt :shock:

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:22 mai 2011 22:32
av inzane2012
4punkt belte er jo mye bedre enn vanlig 3punkt da... om du strammer til 4punkten skikkelig, så du sitter skikkelig fastspent, så er du mye tryggere enn med 3punkten...

Re: Interesse for organisasjon for reg. av JDM i Norge?

Legg innLagt inn:22 mai 2011 23:07
av Julebrus
Veltebur er jo også sikrere, men du må jo bråke deg til det. Jeg kan ikke alle disse reglene, men det er noe med at dem ikke får klippet over beltet i en ulykke :lol:
Men det hindrer ikke Prosjektet mitt med fult veltebur og 4 punkt. Glad BT i Tønsberg ikke er så vanskelige og sære. Går jo Skyline og RX-7er her :P