TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Junior-drift prosjekt - Toyota Soarer 1JZ-GTE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #391934  av Ã˜rjanN
 
pirkka skrev:Kjøp 3M sitrusrens den løser asfaltrester :D
Ikke dumt! funker denne til å ta vekk andre ting også, som ''bildilla.com'' stickersene på bilen?
 #391938  av pirkka
 
Løser opp lim etter klistremerker du kan bruke varmepistol og løse "bildilla.com" :D starte med lav varme først at ikke du brenne lakken og rester av limen med 3M :D
 #391954  av Ã˜rjanN
 
pirkka skrev:Løser opp lim etter klistremerker du kan bruke varmepistol og løse "bildilla.com" :D starte med lav varme først at ikke du brenne lakken og rester av limen med 3M :D
Okey! Brukte nettopp en varmepistol og fjernet ''bildilla.com'' bakpå bakluken. Det funker kjempe bra. Skal kjøpe 3M Citrusrens til å fjerne limen ;)


En ting jeg lurer på..

Er dette varmeapparat eller hører det til AirCondition?
Bilde
Bilde

Det er en stor boks som står litt i veien.. hadde det gått an å fått tak i et mindre system, slik at jeg får ut varme fra motorrommet og eventuelt vekk dugg i vinduet?
 #391956  av Haugrud
 
Viftemotoren til venstre der, så er nok varmeregisteret i midten der..og til høyre er luftledeplater/rør..har du klima, så er klimarørene også koblet til inni der en plass! Du kan jo fjerne alt, og montere en egen vifte på dash? For kjølingen sin del, er det vel kanskje like greit med en større aluradiator med større kjølevifter? Du trenger jo egentlig ikke mye av det der, når du drifter bortsett fra vifte? Om du ikke vil ha det kjølig og fint med klima da:P
 #391966  av Ã˜rjanN
 
Haugrud skrev:Viftemotoren til venstre der, så er nok varmeregisteret i midten der..og til høyre er luftledeplater/rør..har du klima, så er klimarørene også koblet til inni der en plass! Du kan jo fjerne alt, og montere en egen vifte på dash? For kjølingen sin del, er det vel kanskje like greit med en større aluradiator med større kjølevifter? Du trenger jo egentlig ikke mye av det der, når du drifter bortsett fra vifte? Om du ikke vil ha det kjølig og fint med klima da:P
Hmm, kan godt være jeg er litt dårlig når det gjelder dette, men det var litt vanskelig å forstå hva du mener.. Har fjernet det meste av A/C hvis det er det du mener.. Må ha ny radiator, så kjøper nok en stor i alu ja.

Litt det jeg tenkte på var, om det hadde gått an å tatt noen rør som leder fra varmeapparatet og ut bak, slik at jeg kjører fullvarme hele tiden slik at motoren blir kjølt ned, og det deretter går rett ut bak.. blir nok sikkert fint varmt inni bilen fordiom, men har vinduer jeg kan sveive ned hvis det blir problem ;)
 #392360  av Ã˜rjanN
 
PÃ¥ tide med en liten oppdatering her!

Har fått gjort ganske mye. Dashboardet er ute slik at det blir lettere å jobbe med det elektriske.

Har ikke blitt så mye pussing i det siste, men andre ting er blitt gjort! :)

Bildene taler seg selv:

Bilde
Demontering av dashboard begynt. Bare denne AB boksen til rattet veide minst 3-4 kg.
Bilde
Etter litt var rattet av.
Bilde
Speedometerboksen på vei ut. En svær boks.
Bilde

Bilde
Trepanelet var endelig av etter mye stressing og vond skruing. Toyota vet å plassere skruer på vanskelige steder!
Bilde
Etter mye skruing, tid og sinne, var dashen endelig på vei ut!
Bilde

Bilde
Endelig ute! Er en del rust her.. Skal pusse rammen ned og male den med maling som gjør at det ikke ruster.
Bilde
Et tykt lag med støv og annet som samlet seg på varmeapparatet.
Bilde
Alle ledningene som hørte til dashen.. Er vel flere hundre meter i dette her..
Bilde
Begynt å samle seg endel ting nå!

Bilde
Gikk og kjøpte 3M Sitrusrens i går! På tide å få vekk ''bildilla.com'' merkene!
Bilde
Bare litt igjen..
Bilde
Resultat!
Bilde
Gjorde det samme med panseret. Mye lettere jobb faktisk.
Bilde
PÃ¥ med sitrusrensen, og:
Bilde
Fornøyd med resultatet!
Bilde
Så tok jeg og min gode hjelper av mattene under panseret for å få mer lyd!
Bilde


Nå er det tilbake til pussingen. Flere oppdateringer kommer vel i løpet av helgen!



Forresten, det er et par som er uenige med meg at jeg kjøper manuell turbojustering. De sier at med manuel BC kan jeg risikere å ødelegge mye hvis jeg får en peak, altså en slik vil ikke være så nøyaktig over hele linjen som en elektronisk.. Jeg gikk til han jeg kjøper den av og skrev dette, og fikk som svar: ''Du kan justere den "trinnvis", dvs du skrur den til ønsket trykk. Det er ikke noe farlig å få et lite "peak" på 0.1 eller 0.2 over det du setter som innstilling. 1j-gte ECU`n har en "sperre" på ladetrykk uansett, så du får ikke ødelagt noe!''
En annen svarte på dette: ''Feil! Vel, det spørs helt hva register du ligger på.. 0,2 bar på 6k, er mye prosentøkning på Duty i dyser.

Jeg er veldig usikker på dette. Noen som har peiling her som kan si hva som er riktig?
 #392746  av Ã˜rjanN
 
ArildM skrev:Skal si du står på, blir bra dette :)
Hehe! Takk! :)

Kan vel oppdatere litt om hva som har skjedd de siste dagene ;)


Etter mye tenking, grubling, spørring og søking på nett, har jeg nå fjernet hele varmeapparatet. Jeg angret ikke et sekund da det var ute, da det veide godt over 10-15 kg. Planen er å hive inn en vifte som suger ut varmen fra motorrommet og legge opp noen rør så jeg får vekk dugg, osv. Noen som har noen tips eller noen som har en annen måte?

Ellers så har det blitt gjort en del. Har begynt å småvaske litt i motorrommet. Bruker rødsprit foreløpig, noen som har noe annet å anbefale?
Bilen innvendig er så og si klar for bur og lakkering. Alle asfaltrester er vekke, det er bare litt lim og tetting igjen som skal vekk. Noen timer med skraping så er det gjort.

Planen fremover er å fjerne resten av limen, pusse ned stangen som holder dashboard og rattet oppe, lakkere dashboard svart, ta av dørene (skal lakkere dørhengselet) & vaske ferdig i motorrom. I mellomtiden prøver min far å skaffe rør til veltebur. Noen som vet hvor man får tak i?

En ting jeg lurer på ang. lakkingen, både inni og av velteburet.. må alt pusses ned med 320/500? eller holder det å lakkere det slik det er?


Bilder fra de siste dagene:

Bilde
En eller annen beskyttelsesplate som det var asfaltplater under. Sliter med å få vekk fotstøtten.
Bilde
Fornøyd med pussingen her!
Bilde
Fjernet denne stangen som holder dashboardet og rattet. Litt rust.. skal pusses ned og males med rustbeskyttende maling
Bilde
Ble utålmodig og tok sitrusensen på de siste asfaltrestene. Dette er før...
Bilde
...og dette er etter!
Bilde
Rullet bilen ut i solsteiken for å vaske motorrommet litt.
Bilde
Fikk fjernet kjøleren til A/C
Bilde
Varmeapparat m/ A/C på vei ut!
Bilde
Ute! Svææære greier..
Bilde
Ble veldig god plass her nå!
Bilde
SÃ¥ og si klar for lakk og bur!

Bilde
Har blitt litt deler og boss..
Bilde


Får ikke gjort så mye denne uken da jeg har muntlig eksamen på fredag :( Skal prøve å få gjort litt hvertfall!

Kan hvertfall si at motor, girkasse, clutch og svinghjul bestilles i morgen! ;)
 #392750  av Ã˜rjanN
 
Daniel HS skrev:Hvor bestiller du motor osv fra da?
En fra Sandefjord som importerer! ;) Kommer til å fortelle mer om det i løpet av uken, må bare få ting på stell først!
 #392758  av Scotty
 
Veldig god fremgang :) Godt det gjøres ordentlig når man først er i gang!

Men varmeapparatet vil jeg absolutt ikke anbefale at du fjerner.. du kommer til å angre på det når du sitter i bilen i solsteiken, da er det veldig behagelig å ha litt luftsirkulasjon i bilen, spesielt med tanke på at du har fjernet takluken. Det at bilen veier 10-15kg mer for at man ikke skal svette ihjel er noe jeg kan leve med i hvertfall..
 #392760  av Ã˜rjanN
 
Scotty skrev:Veldig god fremgang :) Godt det gjøres ordentlig når man først er i gang!

Men varmeapparatet vil jeg absolutt ikke anbefale at du fjerner.. du kommer til å angre på det når du sitter i bilen i solsteiken, da er det veldig behagelig å ha litt luftsirkulasjon i bilen, spesielt med tanke på at du har fjernet takluken. Det at bilen veier 10-15kg mer for at man ikke skal svette ihjel er noe jeg kan leve med i hvertfall..
Takker! :)

Hmm, tenkte en stund på det der ja.. Men har jo vinduene. Midtkonsollen der styring til A/C, styrke og temperatur satt ble kastet bare dager etter bilen ble kjøpt.. Så det blir litt vanskelig å regulere temperaturen.
Har sett flere som har fjernet varmeapparatet. Skal nok finne en annen løsning på det ;) bare å komme med ideér!