TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Junior-drift prosjekt - Toyota Soarer 1JZ-GTE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #392900  av Ã˜rjanN
 
Kan vel nå si at jeg har bestilt motor, girkasse, F1 Racing clutch pakke, med trykkplate og lettet svinghjul, manuell BC og åpent luftfilter! :D Tar en måneds tid før jeg får motor og girkasse, men resten får jeg om 1-2 uker! Gleder meg masse! :D

Alt dette er bestilt fra min nye og første sponsor, JDM Performance! Snakker meg om god service!

Sjekk ut www.jdmperformance.no ;)
 #392947  av Tribalti
 
ØrjanN skrev: Hmm, tenkte en stund på det der ja.. Men har jo vinduene. Midtkonsollen der styring til A/C, styrke og temperatur satt ble kastet bare dager etter bilen ble kjøpt.. Så det blir litt vanskelig å regulere temperaturen.
Har sett flere som har fjernet varmeapparatet. Skal nok finne en annen løsning på det ;) bare å komme med ideér!
Hmm, en kamerat har vært å driftet på noen baner, og han har alltid fått påpekt at det ikke er lov til å drifte med vinduet åpent, skulle visst være grunnet røyk osv. Er ikke helt sikker her, arrester meg om jeg tar feil :D
 #392993  av Daniel HS
 
Tribalti skrev:
ØrjanN skrev: Hmm, tenkte en stund på det der ja.. Men har jo vinduene. Midtkonsollen der styring til A/C, styrke og temperatur satt ble kastet bare dager etter bilen ble kjøpt.. Så det blir litt vanskelig å regulere temperaturen.
Har sett flere som har fjernet varmeapparatet. Skal nok finne en annen løsning på det ;) bare å komme med ideér!
Hmm, en kamerat har vært å driftet på noen baner, og han har alltid fått påpekt at det ikke er lov til å drifte med vinduet åpent, skulle visst være grunnet røyk osv. Er ikke helt sikker her, arrester meg om jeg tar feil :D
Høres riktig ut det du :)

Normalt sett er det lov å ha det 5cm åpent, takluke i tilt stilling... Man skal ikke kunne ta kroppsdeler osv ut vinduer etc, grunnet sikkerhet. Mulig det er lov å kjøre med vinduet nede hvis man ha sikkerhetsnett i vinduet. Noen steder tillater de at man har nede vinduet bak på høyre side, dersom man ikke har passasjer i bilen.
 #393460  av Ã˜rjanN
 
Hei!

På tide å få oppdatert her.. Bilen er så og si klar for å lakkeres inni, og på fredag venter jeg masse gromdeler, så dere får oppdatering da også. Men siden bildene tar lang tid å laste opp, oppdaterer jeg mer med bilder i morgen.

Lurer på et lite spørsmål her. Er veldig redd for å kutte denne ledningen (selvom jeg skal inn med universalt ledningsnett). Så hva er denne ledningen til?

Den henger fast i en svær ''boks'' eller ''sentral'' for alle ledningene, og går deretter ut av ''kabinen''
Bilde
Og opp her til en plugg, tror jeg riktig:
Bilde
 #393850  av Ã˜rjanN
 
Endelig kan jeg oppdatere her!

Beklager for lite oppdatering de siste 2 ukene, men har vært opptatt med eksamen og nå har jeg begynt å jobbe, så har ikke blitt så mye tid til hverken data eller jobbing. Men det har skjedd en god del:

- Fjernet absolutt alt av ledninger inni. Skal inn med universalt ledningsnett fra Summitracing
- FÃ¥tt ryddet, sortert ut deler, skruer osv.
- Klar for grunning og lakkering til uken, må maskeres
- Tatt av frontfanger, lys, osv.
- Vasket motorrom med høytrykksspyler, skal lakkeres etter hvert
- Skrudd av bremsepedal og rattstangen
- Fjernet dører slik at det blir lettere å jobbe. Dørhengsler skal lakkeres.

Ellers så har det blitt planlagt hva som skal gjøres fremover, osv. Får masse deler på døren på mandag, så da kommer det bilder og oppdatering ;)


Dere liker vel bilder, så slenger med et par:

Vasket bilen :)
Bilde
I gang med å fjerne frontfanger. Syntes det var litt tøft uten hovedlykter!
Bilde
Etter 1 time var den av... som dashbordet var alle skruene plassert på helt talentløse steder.
Bilde
Likte fronten bedre uten fanger
Bilde
Ser ut som noen har smelt her, og sveiset på igjen.. eller?
Bilde
Straks klart for grunning og lakkering her, ikke lenge igjen nå!
Bilde

Bilde
Fikk skrudd av begge dørene..
Bilde
Tyngste dørene jeg har vært bort i.. vet ikke nøyaktig vekt, men tipper på hvertfall 30+ kg per dør.. Deretter kommer hengslene utenom
Bilde
Dashen skal lakkeres svart, trepanelet inni skal få noe stivt trekk over seg og lakkeres i samme farge som buret
Bilde
Så fra dagens lille økt, fikk ryddet opp og sortert ut alle delene jeg har.. Ble en del kasser etter hvert:
Bilde
Ca. 10-15 kg med bare ledninger..
Bilde

Får vite status på motoren og girkassen til uken. Gleder meg!
Sist redigert av ØrjanN den 19 jun 2011 14:27, redigert 1 gang totalt.
 #394553  av Ã˜rjanN
 
Da kan jeg endelig oppdatere her igjen! Har ikke hatt noe mye tid eller motivasjon i det siste.. Men en del har blitt gjort. Er ikke lakkert enda, var litt mer jobb enn jeg trodde. Når man skal ha det ''perfekt'' så blir det sånn!


Kan legge ved noen bilder:

Jekket opp bilen og skrudde av beskyttelsesplater i hjulbuen..
Bilde
Fjernet de resterende ledningene, blant annet sensorer til AB.
Bilde

Bilde
Fjernet bremseforsterkeren for å tette igjen hull for lakkering:
Bilde

Bilde
Fant noe jeg syntes var en veldig stor tank til spylervæske.. eller er det kjølevæske?
Bilde
Fant en karosseribor, og fjernet en plate på passasjersiden, samme type plate jeg brukte over en uke på å få vekk med hammer på førersiden.
Bilde
Plutselig en dag kom det noe veldig gøyt på døren:
Bilde
Det var en pakke fra JDM Performance!
Bilde
Defi turbotrykksmåler, et oljefilter, HKS åpent luftfilter og manuell BC!
Bilde

2 dager etterpå kom det enda en pakke på døren, bare et par kg tyngre enn den forrige.
I denne pakken var det clutch, trykkplate, lettet svinghjul, osv. Clutchen er god for 480 hk!
Bilde
Desverre så har Posten spilt fotball med den 18 kg tunge pakken min, slik at det ble skader på clutchen:
Bilde
F1 Racing som har laget denne sier det ikke er farlige pga. kanten er lavere enn selve midtdelen av clutchen.

Så var det på tide å bestille bilsportboken! Etter 1 dag kom den i posten:
Bilde


Ellers, noen bilder fra dagens effektive økt. Er sikkert ikke så lett å se forskjell, men har pusset ned i den minste detalj. Venstresiden igjen nå så er den klar.
Bilde

Bilde
Prøvde å se hvordan jeg skal ha dashbordet. Platen i midten skal være brytere, målere osv på.
Bilde

Også er alt ferdig maskert:
Bilde

Bilde


Ellers kan jeg si at jeg har fått vite leveringsdato på motoren og girkassen. Den sies å ankomme 21. juli, på bursdagen min. Dette hadde vært en fin bursdagsgave! :D

Kommer mer oppdateringer i løpet av de neste dagene!
 #394554  av Daniel HS
 
Se her ja, skjedd en del siden sist ja.. Tror jeg må ta meg en tur ut sammen din bror når han er tilbake fra Vegas turen... ;)

Ser ut som det er spylervæsketank, er bare å følge slangene, så ser du det :)
 #394729  av Ã˜rjanN
 
Daniel HS: Det må du gjøre ja! :) tar det etter gatebil! Aha, var det jeg tenkte meg ja. Syntes den bare var litt stor..

Scotty: Takk for det! Vil ha det så strøkent som mulig egentlig, hvertfall inni! Utvendig blir den bare herjet med til å begynne med uansett! Har masse planer om hvordan den skal se ut i fremtiden!


Ellers har jeg i disse dager pusset hardt og sett på hva som trengs, må gjøres osv før motoren kommer i! Ble litt mer arbeid enn jeg hadde tenkt meg kan man si!


Oppdatering kommer snart!
 #397575  av Ã˜rjanN
 
Her er det mer enn gjerne på tide med en oppdatering...

Beklager for at jeg ikke har oppdatert i det siste, har ikke hatt ork, tid eller lyst. Men nå er det endelig på tide!

Det har skjedd masse i det siste. Hadde egentlig planer om å oppdatere da jeg fikk motoren den 4. august, men ble ikke noe av.

Motor er kommet, rør til veltebur er kommet, deler er bestilt, osv. Bildene taler for seg!

Torsdag den 4. august ankom endelig motoren etter over 2 mnd med venting. Jeg har vært svært uheldig med frakten denne gangen, og blandet med alt styret kom det en regning fra Bring på over 3000kr fra Oslo til Bergen.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Har fjernet bakluken og bensintanken for å gjøre rent og muligens lakkere.
Bilde

Bilde
Det har foreløpig ikke skjedd noe innvendig.
Bilde
Ettersom jeg ikke fikk til å gjøre rent motorrommet og bestemte meg for å bare lakkere alt, gjorde jeg et siste forsøk. Tok ren avfetting uten noe blanding med vann, sprøytet på, skrubbet i 1-2 timer, og høytrykkspylte. Meget fornøyd med resultatet! Den svarte delen av fronten skal fortsatt lakkeres.
Bilde
Har også pusset ned og rustmalt diverse deler, bl.a. bremsekraftforsterkeren, stangen for å holde ratt og dash, osv.
Bilde
Satt inn stangen for å holde ratt og dash, og tilpasset hvor langt fremme frontbøylene skal komme
Bilde
Malingen jeg skal bruke for å lakkere frontdelen av motorrommet og innvendig med. Skal sprøytes!
Bilde
Fjernet A/C-pumpen
Bilde
Nå har jeg bestilt 6PK1885 viftereim + ny registerreim for å være sikker på at den holder.
Bilde
Vi gikk i gang med clutchbytte med en gang, og her er den gamle rustne:
Bilde
Montering
Bilde

Bilde
Gammelt svinghjul vs. nytt:
Bilde
I gang med å feste svinghjulet! brukte 76 nm på boltene
Bilde
Clutch og trykkplate kommet på:
Bilde
Etter litt jokking, skubbing og kraft, gikk girkassen på:
Bilde

Bilde
Syntes girstanga var noe spesielt skjev, hva syntes dere? Dette er 1. gir
Bilde
2. gir
Bilde
Et stk. skitten blokk og bunnpanne!
Bilde
Etter å ha funnet en på Powerdrift forumet som var interessert i å bytte bunnpanne med meg, snudde vi motoren, demonterte og renset den:
Bilde

Bilde
Det er litt bulker i nedre del og oljepickupen er litt bøyd, men det gjorde ikke noe:
Bilde

Bilde
Har fått malt bremsekraftforsterkeren svart, faktisk med matt mur-maling, men syntes resultatet ble veldig bra :)
Bilde
Kjøpt bremserør og nippler slik at vi kan begynne på bremsesystemet før motoren kommer i, men vi må ta med det hydrauliske brekket for å få NTP koplinger til det!
Bilde
Noe av det siste som har blitt gjort er å lage mal til buret. Dette er til hovedbøylen!
Bilde
På torsdag kom endelig rørene til buret. I går satte vi i gang med å bøye og lage til hovedbøylen og frontbøylene
Bilde
Fikk grei beskjed av Pappsen å vise dere hvilket merke vi brukte! Kraftige saker:
Bilde
Med god hjelp fra en med rørutdanning!
Bilde
Resultat av hovedbøyle
Bilde
Resultat av frontbøyler
Bilde

Bilde
Pga av innsidene på karosseriet til Soarer går skrått, måtte vi varme opp røret for å bøye det i rett vinkel
Bilde

Ellers har jeg nå bestilt dette:
- Spesiallaget radiator til Soarer
- Intercooler 300x600x76
- HKS FuelCut Defencer
- Clutch master cylinder
- Bolter til å feste girkasse til motor
- Motorfester, og festeplate (crossmember) til girkassen

Planen fremover nå er å tilpasse buret, få sendt avgårde bunnpannen og vente på ny, legge opp bremserør og når deler til motoren kommer skal den oppi!

Satser på å oppdatere oftere nå etter denne :D
Sist redigert av ØrjanN den 30 aug 2011 13:21, redigert 1 gang totalt.
 #397589  av Daniel HS
 
Se der ja! Tror du har grei kompetanse å hjelp i Rune og din far der ;) Må se om jeg og din bror får tatt turen ut å kikket igjen en dag :) Liker utviklingen!