TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Junior-drift prosjekt - Toyota Soarer 1JZ-GTE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #391279  av Ã˜rjanN
 
Hei alle sammen!


I går den 21.05.11 har jeg på en alder av 15 (snart 16) kjøpt min første bil/banebil. Valget ble en Toyota Soarer JZZ30 (Høyrestyrt). Dette fordi jeg har alltid likt denne bilen, og den skal være fin som begynner bil for drifting har jeg hørt. Bilen ble kjøpt uten motor og girkasse, grunnet han som solgte den var bare interessert i motoren som stod i. Girkassen var automat, så blir nødt til å gjøre bilen om til manuell gir.


Litt om planene mine for den:
1JZ-GTE med 5-trinns manuell girkasse
F1 Racing clutch for 480HK
Lettet svinghjul
HKS Fuel Cut Defencer
Manuell BoostController
Ã…pent luftfilter
Større eksos hele veien
Pro28 Drift Coilovers
Bygge bur
Instrumenter
Stoler
Ratt

Er en del flere ting jeg skal ha, men det over er det jeg foreløpig skal ha.


Planen er å kjøre i Juniorklassen i Powerdrift i 2012 sesongen, da denne sesongen allerede er begynt og jeg vil ikke ha noe hastverk med å bli ferdig.


Det er en ting jeg lurer på i farten, hvordan blir det å bygge om til manuellgir med tanke på clutch-pedal osv? Noen som har gjort det før og har noen tips?



Andre tips og triks er hjertlig velkommen! Er trossalt bare 15 år!



Regner med folket liker bilder, så legger ved noen av bilen og fra gårsdagens økt. Den er allerede ferdig ribbet inni og asfaltplater fjernet.

Bilde

Bilde

Bilde
Som jeg sa er den uten motor
Bilde
Ribbing begynt
Bilde
Alle seter ute
Bilde
Midtkonsoll, girspake og alt annet tull på vei ut
Bilde
Hjernen på bilen (Rett meg om jeg tar feil)
Bilde
Begynner å komme seg!
Bilde
En god del kg spart her ja...
Bilde
Møkkajobben med asfaltplatene er i gang
Bilde
Etter noen timer var alt ute, bare å skrape vekk rester og pusse ned gulvet som gjenstår
Bilde

Bilde
Er ikke noe å si på høyden nei!
Bilde


Bilder fra dagens økt kommer i morgen!
 #391290  av Mr_Storbrua
 
angående clutchpedal, kan vel bare kjøpe pedalboks?
Tøft prosjekt.. stå på, å vi elsker bilder :)
 #391297  av tojo
 
Dette blir rått,spennende :P
 #391304  av Ã˜rjanN
 
Takk for tilbakemeldingene! :D
Gleder meg til å jobbe med bilen fremover. Vært i garasjen i hele går og nesten hele dag.

Stiansen skrev: Hadde nok kjøpt meg en 2-veis diff først av alt, er helt konge å kjøre sidelengs med ;)
Okey, skal se på det og høre litt rundt hvem som har. Burde jeg kjøpe en ny, eller brukt?
Mr_Storbrua skrev:angående clutchpedal, kan vel bare kjøpe pedalboks?
Tøft prosjekt.. stå på, å vi elsker bilder :)
Skjønner. Vet du hvor man har dette? Bilhøggeri eller noe?
ArildM skrev:Grattis :)
Du som kjøpte bilen til Pål på TSCN ja 8)
Hehe, jeg kjøpte bilen fra en på Åsane som bare var interessert i motoren som stod i. Fullt mulig det var han som kjøpte den av han ;)
 #391306  av 2r-e-rik
 
ØrjanN skrev:
Mr_Storbrua skrev:angående clutchpedal, kan vel bare kjøpe pedalboks?
Tøft prosjekt.. stå på, å vi elsker bilder :)
Skjønner. Vet du hvor man har dette? Bilhøggeri eller noe?
gundersen har har det http://www.gundersenmotorsport.no/dekk- ... /pedalboks
husk at dem normalt sett ikke er komplette..
 #391384  av Scotty
 
Veldig spennende at det blir flere som starter opp med drifting i ung alder! Spennende prosjekt! Komme til å følge godt med her.

Noen nyttige linker/guider til konvertering av auto til manuell(R154).
http://soarercentral.com/sc-forum/messa ... 18441.html
http://soarercentral.com/sc-forum/messa ... 78283.html
http://alscforum.com/discus/messages/12 ... 1184672737
evt bare google noen timer å se hva man finner..
 #391437  av Ã˜rjanN
 
Scotty skrev:Veldig spennende at det blir flere som starter opp med drifting i ung alder! Spennende prosjekt! Komme til å følge godt med her.

Noen nyttige linker/guider til konvertering av auto til manuell(R154).
http://soarercentral.com/sc-forum/messa ... 18441.html
http://soarercentral.com/sc-forum/messa ... 78283.html
http://alscforum.com/discus/messages/12 ... 1184672737
evt bare google noen timer å se hva man finner..
Takker! Skal se litt på det ;)


Forresten, er det noe mening at jeg beholder takluken eller alt utstyret til den? Ser ut som det er en god del kg i den:
Bilde
 #391739  av Daniel HS
 
Får vel si gratulerer her også! ;) Blir spennende å følge med her, vet at du har store ambisjoner og pågangsmot ;)

Evt ta vekk alt utenom pakningen og selve luken om det er mulig, og lag en manuell/mekanisk tilt på den, ene eller andre veien, veeeldig greit å få ut/inn frisk luft på varme dager. Banekjøring i 30grader er varmt inne i bilen! :P
 #391915  av Ã˜rjanN
 
Daniel HS skrev:Får vel si gratulerer her også! ;) Blir spennende å følge med her, vet at du har store ambisjoner og pågangsmot ;)

Evt ta vekk alt utenom pakningen og selve luken om det er mulig, og lag en manuell/mekanisk tilt på den, ene eller andre veien, veeeldig greit å få ut/inn frisk luft på varme dager. Banekjøring i 30grader er varmt inne i bilen! :P
Takk igjen, Daniel! Det har jeg gjort, men luken var ikke mulig å få av kassetten, så den fulgte med. Gjør som mr292 sa, å ta plexiglass eller noe lignende ;) har begge sidevinduene jeg kan sveive ned hvis det blir i overkant varmt!


Utenom det, så har det skjedd lite men mye siden sist oppdatering. Det siste jeg oppdaterte om var at alle asfaltmattene var ute, og det som har blitt gjort de siste dagene, er møkkajobben med å fjerne restene. Prøvde først å vaske det vekk med Aceton, men det var ikke noe særlig å jobbe med. Derfor har jeg de siste dagene pusset ned gulvet :) Det skal lakkeres hvitt når bur og alt er ferdig! Har nå funnet ut hvordan jeg skal ha det inni. Gled dere til resultat! :D


Bilder er viktig! Her får dere bilder fra de siste dagers økter:

Slik så det ut etter jeg prøvepusset
Bilde
Et av de værste stedene å jobbe var bak i ''baksetene''
Bilde
Og etter en stund, så det slik ut
Bilde
Flere deler pusset
Bilde
Det var asfaltmatter bak i bagasjerommet også.. Disse satt godt fast!
Bilde
Etter å ha skrapt vekk og pusset, så det slik ut på venstre siden
Bilde
Gjort litt på passasjersiden også!
Bilde
Pusset vs upusset
Bilde
Prosessen med å fjerne takluken og den svarte kassetten til den er begynt! massevis av ledninger som hører til
Bilde

Bilde
''Dingsen'' er nesten ute
Bilde
og vips!
Bilde
Hull i taket, skal inn med noe plexiglass eller noe lignende
Bilde
Tilbake til litt grunnarbeid
Bilde
Kuttet vekk denne svarte matten på passasjersiden og fant...
Bilde
..mer asfaltmatter!
Bilde
Opprydning i ledninger for å få plass til å jobbe og senere lakkere
Bilde
Samlet de ''fint'' oppå her!
Bilde
Skrudd av flere ting fra dashboardet, ryddet i noen ledninger og skjært vekk noen matter under pedalene
Bilde
Etter å ha kostet litt, så det slik ut. Begynner å nærme seg ferdig med pussingen nå!
Bilde

Bilde
Tok ut noen forskjellige bokser..
Bilde
Og til slutt, ''alt'' som ble fjernet under dagens økt!
Bilde



Pussingen og skrapingen skal gjøres ferdig i helgen, slik at alt er klart for bursveising og lakkering om 1-2 uker!