TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Junior-drift prosjekt - Toyota Soarer 1JZ-GTE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #402835  av Daniel HS
 
Ja Ørjan, på tide du oppdaterer her nå!!!! :P

Du ser jo hva folk skriver :P
mr292 skrev:spennende, ser du satser å går inn for dette :)
bra du viser mye fremgang og bilder :D
 #402965  av Ã˜rjanN
 
Takk for alle tilbakemeldingene folkens! begynte på en stor update for noen uker siden, men mistet motivasjonen, og når jeg så at dere hadde skrevet bare satte jeg meg rett ned for å skrive ferdig! Positive tilbakemeldinger er mye motivasjon! Så da er det endelig på tide med en stor stor oppdatering her!

Det har skjedd veldig masse. Jeg beklager for at det ikke har vært noe oppdatering her på noen mnd, men etter et par feilinger osv, bestemte jeg meg til å vente med å oppdatere noe som helst til buret var ferdig! Og det er det!

Siden jeg har så mye å oppdatere lager jeg det i forskjellige kategorier så det blir mer oversiktlig! :D Ta dere tålmodighet, for det er en lang update!


Burbygging

Vi begynte burbyggingen med å lage til hull til å senke buret med, brukte hullsag til dette!
Bilde
Deretter skjærte vi ut hull med luftsag for å komme til med muttere på undersiden, pga hovedbøylen er satt oppå dobbeltbunnen
Bilde
Hullet:
Bilde
Så var det bare å få inn fremre bøyle!
Bilde
Hovedbøyle kommet opp
Bilde

Bilde
Fant riktig vinkel med vater og sørget for at den var bein, og sveiste deretter fast små støtter for å holde vinkelen på hovedbøylen når frontbøylene ble sveiset fast!
Bilde
Fremre bøyler ferdig sveist til hovedbøyle. Punktet det først og senket for å sveise helt rundt
Bilde

Bilde
Sveist på tak stag, syntes denne ble bra:
Bilde
Ble litt rørbiter etterhvert:
Bilde
Buret nedsenket. Bakoverstrevene og forsterkningen i midten der er en grov feil ift. det boken sier. Jeg hadde ikke tenkt å vise dere feilen, men her er den, og etter en dialog med Bilsportforbundet ble alt det der fjernet og gjort på nytt. Vi bestemte oss også for å bøye opp igjen fremre bøylene kaldt, da vi hadde en lengde til overs. Mye ekstra arbeid, mye motivasjon tapt. Men man lærer ikke hvis man ikke feiler, bare sånn det er.. Dette er også grunnen til at jeg ikke har oppdatert. Heldigvis at jeg tenkte om igjen og leste nøye det som stod, slik at jeg ikke hadde kommet med det der på lisensdagen :)
Bilde
Ingen bilder ble tatt under rettingen av dette, men det vi gjorde var at vi bestemte oss for å gjøre buret demonterbart slik at man senere kan ta det ut av bilen. Dette først og fremst for at det skulle bli mye lettere å rette og sveise opp igjen det som måtte fikses. En annen grunn er at det blir mye lettere å grunne/male og lakkere innvendig.
Vi kuttet av ca 10cm av frontbøylen etter å ha sveist på de nye, slik at man kan ta ut hovedbøylen/bakre del av buret ut for seg selv, og fremre del av buret for seg selv.
Bilde
Her er fremre delen nede:
Bilde
Kuttet ut 2 halvbuer fra røret vi brukte til hovedbøylen, og tvinget fast for å holde det på rett sted.
Bilde
Alle plater er sveiset fast, og disse som skulle i gulvet og på hjulbuen var noe drit å sveise på! gikk bare hull hele tiden... slik så det ut på undersiden etterpå
Bilde
Måtte endel krefter til for å bøye dette her!
Bilde
Brant hvertfall bra da vi sveiste plater på hjulbuene... Ble lokal tåke i garasjen etter dette!
Bilde
Resultat. Oppå her kommer festeplaten som er sveiset til røret, og deretter boltes fast!
Bilde
Alle hull i festeplater boret ut
Bilde
Demonterbar forbindelse! Den ble laget av en halvmåne bit fra det type rør den skulle på! Deretter ble det sveist på 2stk små 8mm flattjern, med en 15mm tjukk klosse som festes på enden av røret og deretter boltes gjennom hele forbindelsen. Grunnen til at de er laget som demonterbare er fordi når bilen er godkjent skal disse av igjen, da det er allerede sidebeskyttelser inni dørene. Når disse skal byttes ut i glassfiber skal de demonterbare sidebeskyttelsene på :)
Bilde
Slik ser det ut på enden av røret, så kommer den 15mm tykke klossen på denne.
Bilde
Ferdig festet på hovedbøyle
Bilde
Slik ser det ut på enden av røret
Bilde
Brukte 2 plater for å justere vinkelen, ettersom fremre bøylene er plassert lengre inne i bilen i forhold til hovedbøylen
Bilde
Dørstrevere under sveising! Dette trakk seg noe voldsomt sammen når det ble sveist, så måtte jekkes godt for å få de på plass i rett hull.
Bilde
Resultat
Bilde
Høyre dørstrevere
Bilde
Skjøytehylsen til å feste fremre bøyler til hovedbøylen igjen
Bilde
Men de hylsene vi skal bruke var akkurat 1mm for liten i forhold til røret som skal inni, så disse ble sendt på Mongstad raffineri og dreid ut 1mm. Da passet den perfekt!
Bilde
Hylse ferdig boret, brukte søyleboremaskin for å få det riktig og beint! Merket opp og laget etter boka!
Bilde

Bilde
Hullene merket opp på buret!
Bilde
Buret tatt ut for å merke ferdig hull og bore opp!
Bilde
Fram med hammer kjørner og slå merke! Og boremaskin til å bore med! viktig å førborre, brukte 3mm -> 6mm -> 8,5mm!
Bilde

Bilde

Bilde
Mens pappa holder på med sitt! Sliper forsterkningsplater i u-form til dørstrevene! skal ikke brukes likevel
Bilde
Alt ferdig boret opp og hylsene på plass!
Bilde
Buret satt sammen:
Bilde

Bilde

Bilde

Ettersom pappa ikke har den største erfaringen med å lage sveiser som ser strøken ut, og bare er vandt med å sveise og slipe det fint etterpå, ble han ikke helt fornøyd med resultatet på sveisene. Derfor fikk han en på jobben med TIG-apparat til å sveise over sveisene slik at det så bra ut (vi brukte MAG). Hadde vi hatt TIG-apparat hadde det ikke vært noe problem, ettersom det er det letteste av alt å sveise med, og det ser finest ut. Ble hvertfall veldig bra sveiser nå!
Bilde

Bilde

Bilde

Eneste som gjenstår nå er å vente til dørstrevene er ferdig oversveist og få begge på og slipe litt. Vi har satt buret inn igjen i bilen, slik at resten tilpasses der. Så er det bare å få grunnet og malt! Deilig å være ferdig med nesten alt burarbeid!



Generelt karosseriarbeid + diverse

I høst begynte jeg på mekaniske linjen, Teknisk Industriell Produksjon på VG1. Der har jeg 6 timer med sveis i uken. Siden pappa holdt på med sitt og jeg hadde ingenting å gjøre, bestemte jeg meg for å praktisere sveisingen og øve hjemme. Så bestemte meg like gjerne for å bare tette igjen alle hull i gulvet og rundt om. Pappa stakk ned på verkstedet til onkel og tok 2 sideskjermer fra en kontainer, så tok jeg og skjærte ut plater fra disse, ca. 1-1,5mm tykke.
Dessverre ble bildene som ble tatt under sveising og laging av disse slettet på et vis, så dere får se resultater. Det jeg altså gjorde var at jeg slipte vekk lakken fra disse 1mm platene, og tok en hullsag i en dimensjon ca 5mm større enn hullet som skulle tettes, plasserte den på platen og markerte rundt. Deretter klippet jeg ut med stålsaks (venstre & høyre saks), plasserte den lille runde biten under bilen og sveiste igjen ovenfra.
Resultat:
Bilde

Bilde

Bilde
Jeg brukte også disse platene til å lage et slags deksel til å ha foran hullet under hovedbøylen. Disse vil bli skrudd fast med karosseriskruer, slik at det er mulig å ta av uten å ødelegge.
Bilde
Vi har fått opp igjen hele rattstangen! (husker ikke hva den heter)
Bilde
har også lagt opp bremserør til fremme! bak vil bli lagt opp snart!
Bilde
Vi har satt bilen på noen paller på hjul slik at det er mye lettere å jobbe på den, kan trille den hvor vi vil ha den slik at det blir bedre plass :)
Bilde

Bilde

Dashbordet er skjært til og tilpasset med luftsag og sliper, ble bra syntes jeg:
Bilde

Har også kommet endel deler i det siste:
1 stk. rød Sparco stol fra Gundersen Motorsport med svart stolunderstell:
Bilde
Sparco ratt fra Gundersen Motorsport
Bilde
LMS 4-punkts belter fra Gundersen Motorsport!
Bilde

Fra JDMPerformance:
Intercooler
Bilde

Bilde
prøvde å sette den oppi fremme! likte det!
Bilde
Master Cylinder, HKS Fuel Cut Defencer, en vanntemp måler og registerreim!
Bilde

I sommer fikk jeg noen deler fra SummitRacing:
Universalt ledningsnett med alt av sikringer, releér osv.
Bilde
Overlater denne møkkajobben til broren min som er elektriker med litt hjelp fra meg!
Bilde
Fikk også en pakke med varmeapparat:
http://www.summitracing.com/parts/SUM-991102/
Men 2 mnd senere viste det seg at dette bare var sløste penger da jeg fikk vite av min far at han kunne skaffe fra jobben, gratis, så denne solgte jeg til en på Powerdrift forumet.
Pappa tok med seg hjem denne. 2 hastigheter, burde holde i massevis.
Bilde

Og da vi hadde fått stolen var det bare å begynne tilpassing og sveising av stolfester! 25 x 25mm og 3mm tykk på en 2mm plate etter boka.
Bilde
Måtte først skjære vekk ene forsterkningen på begge sider for å få festene så lavt som det gikk an. Merket med en gang at gulvet på en måte ble ganske mykt.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Resultater, venstreside:
Bilde
Høyreside:
Bilde
Stolfester kommet på
Bilde
Stolen kommet på!
Bilde

Bilde
Da stolen var ferdig tilpasset osv, fant vi frem girkassen og koblet den til mellom aksel og diff for å se sånn ca. hvor girspaken kommer. Vi jekket den opp med vanlig jekk
Bilde
Girtunnelen
Bilde
Mellomaksel tilkoblet diffen
Bilde

Bilde

Bilde
Sikret den med planker fremme i motorrommet
Bilde
Deretter var det bare å se hvor girspaken kom til å treffe, og skjære ut og tilpasse:
Bilde
Ferdig! (her er girspaken skjev, er blitt bøyd i ettertid)
Bilde

Da girhullet var ferdig tilpasset og skjært, kunne vi endelig finne og lage feste til det hydrauliske håndbrekket! Hvis ikke jeg har vist brekket, er det et universalt brekk og kan brukes liggende og stående. Jeg har mitt stående, og det ser slik ut nytt:
Bilde
Det var mye prøving og testing med hvor jeg ville ha brekket i forhold til girspaken, at de ikke traff hverandre, og at jeg fant riktig stilling der jeg får god kraft. Fant den til slutt, og pappa lagde en brakett som den står på, skrudd fast i girtunnelen.
Bilde
Deretter sveiste vi fast mutrene som skal feste brekket i braketten på undersiden, slik at vi slipper å kave med å komme under der med mutre, det er bare til å skru de fast da det er låsemutre!
Bilde

Bilde

Bilde
Veldig fornøyd
Bilde

Bilde

Så var det bare å gå videre til beltene. Først måtte jeg skjære ut hull i plasten for å få inn beltene, og teipe det.
Bilde
Syntes det ble helrått når de kom på stolen! ligner enda mer på en ræserbil!
Bilde
Slapp heldigvis å sveise inn flere rør på buret, ettersom de fleste originale beltefester kunne brukes!
Bilde
Men jeg tenkte meg ikke helt om da jeg sveiste igjen alle hull jeg fant, så sveiste også igjen 2 innfestnings hull til belter på sidene. Her bare lagde jeg 2stk 3mm plater, en etter boka og en litt mindre som ble plassert innvendig!
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Tok med alle platene som skulle være innvendig og utvendig på skolen og grunnet de. De som skal være utvendig ble malt svart!
Bilde
Sånn ser 1mm platen jeg har brukt ut.. her er etter jeg har klippet ut til å tette igjen girkassehullet som var der
Bilde
Ferdig sveist
Bilde
Ferdig slipt. også sveiset igjen og slipt 4 skruehull som var der! alt gjort av meg
Bilde

Bestemte oss for å bytte alle simringer og olje i girkassen!
Bilde
Stroppet den fast så den stod fint og tømte seg selv! ble etterhvert satt oppå noe annet for å tømme den fra bunnen
Bilde

Sagbruk, lager og motoroppbevaringsstedet!
Bilde
Båndsagen vi har brukt til å skjære det meste med! Veldig god sag!
Bilde


I dag
Skjærte vekk en slags kant / ramme som hørte til takluken.. Skal inn med glassfiber eller noe, må se når den tid kommer. blir hvertfall air scoop der!
Bilde
Lysshow!
Bilde
Gone!
Bilde
Så og si alt er ferdig slipt innvendig nå, så da tok vi støvsugeren og fikk vekk alt slipestøv osv!
Bilde
Buret ble satt inn igjen for å gjøre de siste tilpasninger når dørstrevene kommer :)
Bilde

Bilde
Begynte planleggingen av bremserør til det hydrauliske brekket! vil bli lagt opp i morgen!
Bilde


Ellers / i disse dager

Har endelig fått sendt min bunnpanne avgårde til Nik på Powerdrift forumet, så sender han sin på mandag! Ble sendt på torsdag, og han hadde den på fredag. Gikk raskt kan man si!
Bilde

Arbeid i nærmeste fremtid, må tettes igjen:
Bilde

Må også slipes på undersiden, sparkle alt som skal sparkles, osv.


Ellers så venter jeg på bunnpanne som sagt, med sumpen bak, også er det både clutch-pedal og fester til motor og gir på vei fra en soarer fra Thailand! gleder meg til dette kommer, endelig skru motor!
Når vi har fått disse delene, har vi plutselig mye arbeid igjen. Men regner med siste forberedelser innvendig før lakk vil skje snart.
Så vil jeg bare få benytte anledningen til å skryte av faren min! han gjør en veldig god jobb, og jeg ville ikke klart dette uten han og all kompetansen han har! og ikke minst alle billige og gratis deler han skaffer gjennom jobben! både mekaniker og en slags sponsor for meg ;)


Neste oppdatering lover jeg at ikke blir lenge til, for å sitte slik som jeg har gjort med denne oppdateringen nå tar alt for lang tid. Kommer vel en oppdatering når jeg har fått på bunnpannen og litt diverse!

Jeg kan også nevne at broderen har nettopp kjøpt seg ny bil! En Toyota Land Cruiser 2006 mod, 4x4 osv! I tillegg skal han ta hengerlappen, slik at jeg slipper å tenke på å kjøpe trekkbil før jeg blir 18. Veldig greit!
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31920988

Et lite stemningsbilde da jeg prøvde ut stolen:
Bilde
Gleder meg til å begynne å kjøre nå!
Bilde



Snakkes!
 #402968  av Daniel HS
 
Steike lillegutt! Det har kommet seg kraftig her siden sist jeg var ute å kikket, du! Har vel ikke vært ute å kikket siden... Juli en gang?

Og du har goood hjelp i din far som hjelper, får nesten skrive navnet hans på bilen du!

Stå på, gleder meg til å se hva mer du finner på! Får ta turen ut å kikke en dag!

Funnet ut av hvordan dashen blir trukket/lakket?
 #402972  av Mr_Storbrua
 
Dette var litt av en oppdatering ja :) gøy å se at så mye har skjedd.. Har du noen plan for farge på bilen? innvendig utvendig..
 #403060  av Ã˜rjanN
 
Takker Daniel! Hehe, ja du får snart ta deg en tur ut! ;) Ja må nesten gjøre det. Hehe.

Ang. Dashbord så tror jeg det blir lakket svart til å begynne med, med en eller annen lakk, vet ikke hva jeg skal bruke helt enda! Bare å komme med tips!

Takk Storbrua! Planen er foreløpig å beholde den hvit, og lakkere den hvit innvendig. Buret blir malt rødt, så det blir en kul fargekombo tror jeg med røde stoler og litt diverse!

Har en dritkul lakk kombo for den senere en gang! ;)
 #408656  av Ã˜rjanN
 
Heisann!

Beklager så utrolig mye for at jeg ikke har oppdatert her.. Har vært lite motivasjon til å gjøre det, men jeg har kommet et stykke!
Og jeg har ikke gitt opp! Har stått på hele veien! :)

Jeg kan si at det har skjedd veeldig mye, og at den nærmer seg ferdig. Eksos er ferdig, lakkert innvendig, bur på plass, dash lakkert og på plass, mellom-aksel forlenget, gir og motor festet, nesten alt til motor er på plass (mangler bare noen få slanger), radiator og ic på plass/laget fester. Så det er egentlig bare ledningsnettet igjen som er en stor jobb, så er det oppstart!

Og oppdatering er ikke langt unna, men jeg vil fokusere mer på å jobbe i garasjen nå enn å bruke tid her :) men det kommer!

2 bilder så dere kan glede dere til resten:

Bilde

Bilde
 #408670  av Daniel HS
 
Det der ble bedre enn jeg trodde det skulle bli :D FETT... Mååå få sneket meg ut å se en dag :P
 #408686  av FT86
 
RÃ¥tt :)

keep it up ;)

ikke for å være slem men fronten så litt ut som en crx delsol når du fikk den :P

noen planer om styling (ei lita vinge hadde gjort seg) :)
 #408790  av Ã˜rjanN
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! :D

Daniel: Bare å komme når du har tid ;)

FT86: Takk for det! Haha, ja den frontfangeren er det styggeste noengang.. skal modifisere den litt før den kommer på, men i første omgang vil jeg ikke bruke penger på styling. Tenk på at jeg er en 16 år gammel gutt, som er helt gal etter å kjøre, og skal snart kjøre en 300hk+ bil på bane! 8) Så tror styling får komme senere. Så lenge det ser bra ut der jeg sitter, driter jeg i resten, for jeg vil bare ha det gøy!