TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Junior-drift prosjekt - Toyota Soarer 1JZ-GTE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #410173  av Ã˜rjanN
 
Takk takk folkens!

FT86: :lol:



Sånn mens dere venter på oppdatering,

BILEN HAR STARTA!!!! :D :D må ha vært beste følelsen i mitt liv!

Video under!

:mrgreen:
 #423417  av Ã˜rjanN
 
Her har det vært ekstremt lite oppdateringer ser jeg ja..

Bilen starta jo i påsken, og vi reiste på lisenshelg på Gardermoen helgen etter. Da fikk vi beskjed at dør-stagene (kryssene) måtte bygges om, noe som var et f***'s arbeid fordi hele buret måtte ut igjen, osv. Ikke nok med det, så raste jeg motoren ganske kort tid etter jeg hadde tatt lisensen.

Det er vanskelig å si hva som gjorde det, fordi mye skjedde på en gang. Motoren både fikk for lite bensin (hadde ikke bredbåndslambda så var uviten om det), ''bleedventilen'' gjorde motsatt av det den skulle, så den stengte totalt og turbotrykket skjøt til værs og blåste en turbo. Tingen her er at når vi demonterte motor fant vi små aluminiumsbiter i innsugsportene.. Konsekvensene av denne hendelsen var at sylindrene ble ripet opp så kraftig at de måtte bores opp, nye stempler og råder, toppen må alu-sveises (en lang prosess) osv.. var store synlige skader på toppen, som om masse små biter har ligget og slått mellom topp og stempler..

Jeg har nå planer for denne motoren til neste år når jeg begynner som lærling i oljeindustrien! :) skal bygges en rå driftemotor av denne.

Men etter vi leverte motor til EBB i Stavanger og fikk vite hva som måtte gjøres, litt kostnader bestemte vi oss etter mye omtenking for å kjøpe ny motor. Drift-It i Kristiansand hadde en i god stand til 14 000, så vi kjøpte denne.

Denne motoren har jeg brukt siden, og har fungert konge. Etter å montert inn lambda, fant jeg ut at pumpen i bilen var ALT for dårlig.. når jeg åpnet gasspjeldet gikk bensintrykket NED... hadde vel 14-15 på full gass..

Så jeg kjørte mitt første løp med å klare meg med 1/4 gass, dekk med 1,5 bar i (hadde nettopp kjøpt felgpakke), og endte på en delt 4. plass.

Så var det hjem å få fatt i bensinpumpe, så var jeg klar for litt treninger på Eikås her hjemme før mitt andre løp, som var det første løpet på hjemmebane. Her tok jeg overraskende 1. plass, og er noe av det kuleste jeg har opplevd.

Også på siste løpet satset jeg alt jeg hadde, bulket bilen kraftig på høyresiden da jeg kom nærmere og nærmere inn i noen tønner, før jeg til slutt braste inn med siden i de.. så en ''liten'' rettejobb der..
Uansett kvallet jeg 1. med 93,5 p, med Aasbø og Moen bl.a som dommer, hvor Aasbø omtalte runnet mitt som ''dagens beste''. Jeg fikk også publikumspris for dette runnet.
Men så begynte det å regne før finalen og så deretter begynne å tørke opp igjen, så da jeg kjørte var det en stor blanding av tørt og vått, så jeg var så uheldig å snurre, så endte opp med 3. plass! men kjempe fornøyd selvom :)

Så jeg endte opp med 4 pokaler totalt i år, og er kjempe fornøyd etter alt nederlaget, og at bilen bare har funket og funket! :D


Men nå bilen er satt i garasjen på bukker for sesongen, og motoren er alt klar til å tas ut. Det skal først og fremst bygges stive motorfester, men motoren skal også shines opp. Det samme gjelder motorrommet

Vil komme litt bilder her etterhvert, men jeg har hvertfall satt sammen en video fra sesongens siste kjøring i Sogndal, på NAF banen i Kaupanger




Snakkes ;)
 #423430  av God
 
Du har hatt dine ups og downs ser jeg. Er sånt man lærer av det. :wink:

Fire pokaler da gitt. Jeg hadde blitt stor fornøyd med bare en pokal på hylla! Er ikke hver dag du får ros fra selveste Aasbø heller. Stas det! :)

Men men, du får hive opp noen bilder og gi oss noen oppdateringer når du har mulighet. Er bare kjekt det. :)
 #423439  av Holger
 
litt havari havara er du ikke alene om gitt, slik er racing! :lol:

fint å se at bilen brukes rett ihvertfall! stå på vidre :)
 #423590  av Ã˜rjanN
 
Wow! takk for hyggelige kommentarer! ;) det gir motivasjon til å oppdatere her!

Kommer en liten oppdatering i helgen, men akkurat nå har jeg et spørsmål.

Holder jo på å lage nye, stive motorfester. Forklarte planen min til en, og han sa at stålet jeg lager den nye labben av (klossen mellom bil og motorfeste), burde være i mykere materiale (alu. f.eks) enn bolten pga vridninger fra motor når jeg gir gass. Han mente at gjengene blir det svakeste leddet om eg bruker vanlig stål.
Men forstår det ikke helt.

Noen flere meninger her? Jeg mener dette er kraftige greier og vil tåle det, og bolten er faktisk 2 mm tykkere enn det originale. Men greit å få inn litt flere synspunkter før jeg sveiser alt i sammen. Skal også nevnes at gummiforingen på girkassen også skal lages i stål.

Kommer litt bilder under for å vise planen min:

Originalt oppsett, foring og festeanordning på bilen
Bilde Bilde

Den nye labben og den gjennomgående bolten jeg skal bruke
Bilde Bilde
 #423594  av Stiansen
 
ØrjanN skrev:Wow! takk for hyggelige kommentarer! ;) det gir motivasjon til å oppdatere her!

Kommer en liten oppdatering i helgen, men akkurat nå har jeg et spørsmål.

Holder jo på å lage nye, stive motorfester. Forklarte planen min til en, og han sa at stålet jeg lager den nye labben av (klossen mellom bil og motorfeste), burde være i mykere materiale (alu. f.eks) enn bolten pga vridninger fra motor når jeg gir gass. Han mente at gjengene blir det svakeste leddet om eg bruker vanlig stål.
Men forstår det ikke helt.

Noen flere meninger her? Jeg mener dette er kraftige greier og vil tåle det, og bolten er faktisk 2 mm tykkere enn det originale. Men greit å få inn litt flere synspunkter før jeg sveiser alt i sammen. Skal også nevnes at gummiforingen på girkassen også skal lages i stål.

Kommer litt bilder under for å vise planen min:

Originalt oppsett, foring og festeanordning på bilen
Bilde Bilde

Den nye labben og den gjennomgående bolten jeg skal bruke
Bilde Bilde
Jeg kjører Powerhouse Racing sine motorfester på Supraen min. Det er stål alt sammen så jeg ser ikke helt problemet. Aldri hørt om noen som har hatt problemer med slike motorfester.
 #423602  av Holger
 
hockey pucker funker bra, men sånn som du vil lage det holder ja. Men er vel litt bedre medisin for girboks å ha litt vibrasjonsdemping i festene...