TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motor som koker

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #391708  av spanjor
 
Har en 3SGTE som i går kokte etter kun 3-4 kjørte km i rolig tempo.
Før turen hylte viftereimen ved oppstart, har gjort det i det siste.
Sjekket tur/retur slangene på radiatoren foran og begge var kalde så det er ikke sirkulasjon.
Mistenkter vannpumpen.


Kan det bare være slakk viftereim som gjør at pumpa slurer?
Eller kan det være termostaten?
Finnes det noen måter å feilsøke termostat/vannpumpe?

Skal uansett stramme reim, eller bør denne også byttes ? Har gått ca 20.00
 #391731  av mr292
 
du får stramme dynamoreima di da, men dette er nok ikke noe årsak, å husker jeg riktig så ligger vell vannpumpehjulet mot "baksiden" av registerreima, så om vannpumpahar kilt seg bom fast vil vel motoren fortsatt gå som normalt uten at reg reima hopper/ryker.

og ja, har du frostvæske? første tanken som streifa meg, eventuellt luft i systemet? blir varmeapparatet varmt som normalt, hopper temperatur nåla?(eller oppfører seg rart?)
 #391774  av Mr_Storbrua
 
eventuelt tett radiss... eller ikke nok flow i den.. aluradiss, det kjøpte min bror mr2storbrua...
 #391775  av spanjor
 
Takk for gode svar og nyttig info!
Da er det ikke viftereima, håpet på enkel løsning.

Har nok kjøleveske, mangler sirkulasjon.
Alle rør til og fra radiator foran er kalde.
Temp måler går rett til maks.

Hvis vannpumpen er defekt, er denne lett å få tak i?
Og er dette en grei gjør det selv operasjon?
F.eks er den lik på andre Toyota motorer, dynamo var f.eks identisk på MR2, Corolla, Celica, Carina.
 #391776  av Mr_Storbrua
 
vannpumpe får du på toyota.. er nok endel arbeid og skifte den.

Om du kjenner på slangene mens du ruser motoren litt, så om du ikke har nok sirkulasjon i systemet, så suger du slangen flat på sugesiden før radiss..
 #391777  av mr2storbrua
 
Er omtrent samme jobb å bytte vannpumpe som å bytte regreim...

Noe som er enkelt å sjekke er termostaten. Kan være denne er gåen og ikke åpner.
 #391826  av spanjor
 
Noen som kan gi litt tips til hvordan man enkelt feilsøker termostaten?
 #391827  av lasse
 
spanjor skrev:Noen som kan gi litt tips til hvordan man enkelt feilsøker termostaten?
Ta den ut, legg den i en kjele med vann og kok opp :D Du ser fort om det rører på seg da.
 #391828  av MRPETTER
 
lasse skrev:
spanjor skrev:Noen som kan gi litt tips til hvordan man enkelt feilsøker termostaten?
Ta den ut, legg den i en kjele med vann og kok opp :D Du ser fort om det rører på seg da.
pure an simply genius :-D :mrgreen:
 #391836  av mr2storbrua
 
Eller så prøver du bare å kjøre uten termostaten i, da er er åpent hele tiden. Dette fører til at det tar lengre tid å oppnå driftstemperatur, men da utelukker du i det minste en mulig feil.
 #391943  av spanjor
 
Noen som vet dele nummeret på termostat til 3SGTE?

Er det : 90916-03100?
 #391945  av Haugrud
 
90916-03075 er det jeg får opp på toyodiy.com hvertfall! Er en 2gen..vet ikke hva du har!