TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Motor som koker

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #392446  av Anders gullstein
 
Høres ut som det kan være vannpumpe, men kan jo bytte termostat for sikkerhets skyld da. Det er en ganske grei affære. Viktig at du lufter kjøleanlegget skikkelig etter at du har tømt det for kjølevæske. Det er også mange dreneringspunkt på MR2 hvis du skal tømme helt. Pleier å stå lufteprosedyrer i instruksjonsboka til bilen.

For å luke ut feil går det an å spyle igjennom systemet med hageslangen og da radiatoren for å være sikker på at den ikke er tett.

Om vannpumpa er gåen, så bør man også bytte regreim i samme slengen.
 #392472  av mr2storbrua
 
Trenger ikke bytte termostat for å utelukke at det er feilen, kan bare kjøre uten også... Selv om vannet går igjennom radiatoren, så betyr ikke det nødvendigvis at det er god nok flow... Er flowen for dårlig vil kjølevæskeslangen suge seg sammen omtrent ved turboen når du gir på litt (pga vakuum). Da vil heller ikke motoren koke dersom du kjører varmeapparatet på fullt.
 #392747  av spanjor
 
Da er problemet fikset. Bytter termostat og skiftet kjølevæske.
Trolig var en det for lite væske / luft i systemet eller mulig termostaten.
Glad det ikke var vannpumpen.
Tok litt tid å lufte systemet. Bilen ble 100% etterpå.
Takk for tips og råd.
 #440829  av MR2TURBO300
 
mr292 skrev:du får stramme dynamoreima di da, men dette er nok ikke noe årsak, å husker jeg riktig så ligger vell vannpumpehjulet mot "baksiden" av registerreima, så om vannpumpahar kilt seg bom fast vil vel motoren fortsatt gå som normalt uten at reg reima hopper/ryker.

og ja, har du frostvæske? første tanken som streifa meg, eventuellt luft i systemet? blir varmeapparatet varmt som normalt, hopper temperatur nåla?(eller oppfører seg rart?)
Temparaturnåla oppfører seg rart på min MR2 Turbo 3. gen. Blåser kaldt fra varmeappareatet når motoren blir varm. Hva kan dette skyldes? Luft i anlegget? Termostat eller vannpumpe? Går fint når man kjører rolig.
 #440840  av Makk
 
Luft er det stor sannsynlighet for ja, når lufta går forbi tempsensoren så vil den ikke vise riktig.

Edit, necroo!