Side 1 av 1

Verdier til 4-hjulskontroll kun banemr2 (coilovers)

Legg innLagt inn:29 mai 2011 23:45
av Master
Hei. Jeg og en kompis har en 97 modell j-spec MR2 Turbo som vi har montert coilovere (D2) på samt R888 gateslicks. Vi har også justerbar camber både foran og bak. Foran med crash-bolter og toppjustering på coiloverne, bak med crash-bolter.

Det jeg lurer på (og jeg vet det fins mange forskjellige svar alt etter hvem man spør) er hvilke hjulvinkler og høyde som anbefales på en MR2 kun laga til banekjøring. Alt er standard i understellet untatt coilovers og polyforinger. Jeg vet vi burde ha noe "roll center adjusters", men det er foreløpig bare lavbudsjettsprosjekt.

Helst tips fra noen som VET og har erfaring med hva som gjelder av vinkler på bane for disse bilene, og ikke bare synsing :)

Re: Verdier til 4-hjulskontroll kun banemr2 (coilovers)

Legg innLagt inn:30 mai 2011 22:10
av kake
Trykk på linken i signaturen min for å se mitt oppsett. Jeg er vel den mr2 eieren i Norge som kjører mest på bane.

Mtp høyde så må du ha nok fjæringsvei for dumpete baner (f.eks gamle Rudskogen var ille på slutten). Min bil var god for lave 1.07 runder der (med ca 260hk i motor). Er bilen "slammed" vil geometrien virke i negativ retning. Det kan selvsagt kompenseres med race-hardhet på fjærene, men igjen da får du ingen fjæringsvei.

Hvordan er fjærhardheten på D2'ene ? Og hva slags dimensjoner har du på hjula?

Det er igrunn plassen du har foran som bestemmer hva slags camber du kan kjøre med. Bak er det enormt med justering. Jeg har de minste crashboltene.

Du vil ha mer negativ camber bak, enn foran siden du vil unngå overstyring. Det er definitivt lettest å kjøre fort når bilen understyrer først, før den går over i overstyring. Jeg har prøvd begge. Jeg kjører -3 grader foran og -3,5 grader bak. På siden min er verdiene oppgitt i sekundmeter (-3º36' = 3,5 grader).

Du vil også ha noe toe-in bak for å hindre overstyring. Siden du har en 97 modell så har du understellet som "toer in" ved bevegelse, så du kan muligens kjøre noe mindre statisk toe. Foran er det bare å kjøre 0.

Caster på 97 understellet er vel ikke justerbart så der er du låst.

Re: Verdier til 4-hjulskontroll kun banemr2 (coilovers)

Legg innLagt inn:01 jun 2011 04:15
av bose
Vil også anbefale å flytte bremseballansen bakover, siden du reduserer vektoverføringa til framhjula med coiloverne..
Det vil stabilisere nedbrems endel og hjelpe på bremse-effekten. :)

Litt avhengig av kjørestil og bane. Men negativ camber hjelper betraktelig på sideveis grep, men reduserer grepet ved aks/brems rett frem

Re: Verdier til 4-hjulskontroll kun banemr2 (coilovers)

Legg innLagt inn:02 jun 2011 17:33
av Master
Takk for svarene :)

Denne bilen er laga for ACR, og den er veldig slett og fin og kan ikke huske at den har noen humper som man spretter over. Har kjørt der en del med mine andre MR2'er, med senkafjærer og dempere.

Når det gjelder hardheten på D2 fjærene, så må jeg sjekke det neste gang jeg er i garasjen, for det husker jeg ikke.

Vi kjører med Toyo R888 dekk, med 195/45-16 foran og 225/45-16 bak på noen 6,5" Lexus felger med ca 50 (tror jeg) i innpress. (så de er ganske langt inn)

Problemet jeg har hatt før med MR2ene mine med originale hjulvinkler, er understyring i svingene. Det er masse grep igjen bak, men det er vanskelig å øke farten etter apex pga den vil bare gå "rett frem".

- Siden dette er en ganske så flat og fin bane, vil det gå greit med litt preload på fjærene? Vi har originale stabstag, og tenker at hvis vi strammer opp fjærene litt så vil den krenge mindre.

Blir å gå for dine vinkler ca. Har fått de minste crashboltene fra twosrus nå tilsendt, så da kan vi justere camberen bak også, og mer nøyaktig foran.
Etter coilovermontering - før justering :)
Etter coilovermontering - før justering :)
IMG_2230.JPG (170.83 kiB) Vist 1829 ganger

Re: Verdier til 4-hjulskontroll kun banemr2 (coilovers)

Legg innLagt inn:02 jun 2011 21:43
av lasse
Er det justering av demperene på disse også? På min (med gule koni) kan jeg justere bort endel av understyringen ved å mye opp demperene foran, alltid den stiveste enden som mister grep først :wink:

Re: Verdier til 4-hjulskontroll kun banemr2 (coilovers)

Legg innLagt inn:02 jun 2011 22:34
av Master
Ja det er det :)

Re: Verdier til 4-hjulskontroll kun banemr2 (coilovers)

Legg innLagt inn:03 jun 2011 05:05
av lasse
Tyrkleif på meg her, skal stå MYKE opp demperene foran :D

Re: Verdier til 4-hjulskontroll kun banemr2 (coilovers)

Legg innLagt inn:05 jun 2011 23:48
av kake
Master skrev:Takk for svarene :)
Problemet jeg har hatt før med MR2ene mine med originale hjulvinkler, er understyring i svingene. Det er masse grep igjen bak, men det er vanskelig å øke farten etter apex pga den vil bare gå "rett frem".
Dekk/dekkdim/hjulvinkler/stabstag/fjærer og hjørneveiging kan forandre dette. Jeg liker iallefall balansen i min. Selvfølgelig kan jeg jo få den til å understyre også, den vil jo gjøre det hvis man kjører i en stor runding med jevnt rattutslag og gradvis øker farten. Men det gjør jo alle biler i den situasjonen.
Master skrev: - Siden dette er en ganske så flat og fin bane, vil det gå greit med litt preload på fjærene? Vi har originale stabstag, og tenker at hvis vi strammer opp fjærene litt så vil den krenge mindre.
Hvis du har lineære fjærer og strammer de opp med preload vil bilen krenge akkurat like mye. Preload brukes for å sette arbeidshøyden til demperen. Skal du krenge mindre må du sette på stivere fjærer, eller stivere stabstag :)