TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Feilkode 52 bankesensor

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #392558  av Bauf2k
 
Hei, fikk for et par dager siden opp feilkode 52 da jeg tok en forbikjøring. så jeg resetta ecu'en og den kom ikke tilbake, helt til idag,da jeg på nytt ga litt ekstra på i 2.gir.
men lurer på om det bare kan være bensinfilteret som har tetta seg litt, kjøpte nemlig http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig ... engjoring/ for ca 1-2uker siden.
lurer på om det kan ha noen sammenheng. hva annet kan man sjekke før man eventuelt går utifra at det er selve sensoren som er gåen? nå har ikke jeg rørt noe som helst som har med tenningen og gjøre,så det kan vel utelukkes,tror jeg.

edit: er det mye stress å bytte bensinfilter selv? ser den ligger litt nedenfor og til høyre for kullfilteret.
edit2: nå kan jeg ikke kjøre 5meter engang før feilkoden kommer opp.. :cry: håpløst å kjøre i nødmodus... blæh
 #393972  av Bauf2k
 
Fikk bytta bensinfilteret idag og feilkoden er der fortsatt.. er vel bare å kjøpe ny bankesensor da :x
 #393978  av Scotty
 
Vet ikke hvordan det er med Celica.. men med Supra(MK3) så er det som regel kabelen som skaper feilkoden, ved dårlig eller brutt kontakt. Hjelper i de aller fleste tilfeller å ta en "knock sensor rewire" hvor det brukes en koaksialkabel (hvor skjoldet skal være jordet). Ligger guider for hvordan man gjør det på MK3, sikkert lignende på Celica. Om du bytter bankesensoren og feilen er der fremdeles altså. ;)
 #393981  av Bauf2k
 
Takker,får prøve det om feilkoden ikke forsvinner etter jeg har fått bytta sensoren. Motorsporthuset var så snill og skaffet meg en sensor for en billig penge :D
 #412508  av Bauf2k
 
Gammel tråd,men etter jeg fikk bilen fra verksted etter clutch bytte idag,så kom feilkode 52 opp, på vei hjem...
hater virkelig den feilkoden der.. Må vel innom toyota imorgen tidlig å prate me dem ang. den. De dekker vel ikke utgiften på den,siden jeg fikk feilkoden opp like etter jeg henta bilen?
 #412522  av Bauf2k
 
Men skal den ryke så "ofte", er vel straks 1år siden den ble bytta. Men lurer på om det kan ha skjedd da toyota hadde motoren nede,får håpe de tar på seg det. mener å huske at en bankesensor ikke var billig akkurat.
 #412524  av David
 
dersom de har glemt å koble i ledningen så kommer feilkoden med engang du starter å kjøre bilen
men om du skrur av høyre framhjul så ser du fort om den er kobla i, eventuelt måle om det er ledningsbrudd
jeg hadde hørt med dem uansett, det er fort gjort å glemme å koble i en kontakt om man er litt småstressa :)

selve sensorn ryker fortere om du ofte har tenningsbank
 #412542  av Bauf2k
 
var innom toyota og fikk dem til å sjekke.. han sa at sensoren var tilgriset med olje som hadde svetta fra toppdekselet.. når jeg tenker meg om,så har jeg hatt det problemet 1 gang før. hadde helt glemt bort å legge på ny pakning på toppdekselet.. Håper at det er det som er feilen denne gangen også. Merket at feilkoden bare kom opp når motoren var kald, da driftstemp'en ble nådd,da var det bare å slå av og på tenningen,så forsvant feilkoden.

Men får se når den er kald.. :roll:
 #412579  av Bauf2k
 
fan... tror bankesensoren er ødelagt. Prøvde idag å starte bilen og gasse litt.. da jeg kom over 2500omdr. så kom motorlampen på. Så da er det vel bare å finne seg ny bankesensor.

Kan man bruke bankesensor fra en 3sge motor på en 3sgte?
 #412620  av lasse
 
Passer overens fra ge og gte, har brukt dette selv.
Jeg ville sjekket om tenningen er justert riktig om du har problemer med at sensorer ryker, og kjørt mer 98oktan bensin (man får lettere tenningsbank på 95oktan om du kjører med det.)
 #412621  av Bauf2k
 
Ja,siden det er bare 1år siden sist jeg bytta. ja,må vel få sjekka tenningen. hm, jeg får hoppe over til 98oktan igjen da :p
 #412642  av Bauf2k
 
syns det er rart jeg bare får opp den feilkoden når bilen er kald og kommer over 2500omdr.. Så når driftstemp'en er nådd,da slår jeg bare av og på tenningen,så får jeg ikke opp feilkoden.. Hva i all verden kan det ha seg? Om sensoren har vært helt gåen,da skulle feilkoden ha vært konstant.. skulle man nå tro.
Kan det være noe annet som gjør at den er sånn?