Side 1 av 1

Gåen toppakning, hva bør gjøres?

Legg innLagt inn:05 jun 2011 16:47
av TBS
Hei!
Toppakninga har ryket (igjen). (7mgte)
Den ble byttet i høst, til en cometic stålpakning(usikker på tykkelse). Men han som gjorde jobben mente det ikke var nødvendig å planslipe toppen.
Og nå har den da altså ryket igjen. Den gikk aldri helt varm, men kjølevæska forsvant, det meste kom vel ut av ekspansjonstanken (overtrykk?) og den gikk aldri helt varm, fikk stoppet og etterfylt vann)

Hvilken pakning burde jeg gå for og hvilken størrelse? kjører en 57trim ct26 på rundt 1 bar. Tror ikke toppen har vært planslipt før.
Hva med HKS 2.0mm stopper? http://store.driftmotion.com/static/i-hks2301-rt032.php

Nå vil jeg gjøre det ordentlig, en gang for alle.
Når det gjelder toppen; er noe annet utover å planslipe som anbefales?
Og hva bør gjøres med blokka? er det nødvendig å ha ut motoren?
det bør også nevnes at jeg er hypp på å få det i orden så fort som mulig også, (klarer ikke å holde ut en sommer i 99' hiace 2,4d uten turbo)

Tim

Re: gåen toppakning, hva bør gjøres?

Legg innLagt inn:05 jun 2011 20:53
av tojo
Kommer ann på hvor mye toppen er planet.

Det som bør gjøres er sjekk for sprekk i topp,plane,slipe/justere ventilene. gå over å se at blokk er plan.

Monter med ARPstuds evnt bolter, HKS eller Greddy pakning(tykkelse alt etter hvor mye den er planet.
For mer detaljert fremgangsmåte se: http://supras.com/06/techcenter/display.php?QID=8

Re: gåen toppakning, hva bør gjøres?

Legg innLagt inn:05 jun 2011 21:26
av bjornalf
bare et svar... 2jz :)


men sats på ordentlig planing :) topp å blokk for perfekt resultat, men er dyrt å tidkrevende ;(

Re: Gåen toppakning, hva bør gjøres?

Legg innLagt inn:10 jun 2011 16:46
av Radial
ytterst sjeldent man trenger å plane blokka, da den er av støpejern og som sådan "dødt" ved temparaturforandringer :) Eneste jeg har hørt om som måtte plane blokka var pga korrosjon i kanten mellom kjølekanal og Sylinder.. men den motoren hadde stått seg i hjel da :)

Sjekk for sprekker, Plan toppen, ny toppakning og "asta la vista" :)

Re: Gåen toppakning, hva bør gjøres?

Legg innLagt inn:12 jun 2011 09:11
av rattlesnake
For å få denne type toppakning 100% tett er minimumet å planslipe toppen,men blokka bør også dekkes..Stålpakninger tetter dårlig på "ujevne flater" kontra organiske pakkninger.I utgangspunktet ville jeg gått for annen mls pakkning en cometic,da uansett cometic er rævva i forhold til mer kostbare pakninger som feks HKS.
Mls cometic kan med fordel limes med loctite spray for i heletatt ha en sjangs for å lykkes..Men dette kun på motorer med moderat effektutak.

Skal man kombinere mls pakkninger med arp studs,er det viktig å kjøre varm motoren godt,"tomgang" og gjerne vente til neste dag med å ettertrekke boltene.

Blokka er aldri helt plan,synker på midten over sylindrene,dette kan hvises faktisk alerede etter kun få kjørte kilometer på nyoverhalt motor..