Side 1 av 1

Mapping av standalone ECUs

Legg innLagt inn:17 jul 2011 21:32
av MR2i
Da jeg kanskje har kjøpt "katta i sekken" med Emerald ECU som det ikke finnes særlig support på lurer jeg på om noen har vært borti ulike versjoner av standalone ecu's til 4AGE?

Frustrerende når det ikke finnes hjelp å få når man kjøper noe... :(

Jeg må sette opp min Emerald selv. For jeg finner ingen konfig-fil eller map-fil som kan brukes som basemap.
Emerald folkene selv mente jeg bare skulle ta en fil. Feks. VW Golf Mk1 med turbo.

Men av det jeg har funnet ut er at NE er signal fra fordeleren (igniter). IGT er tenning til coil.
Vist her: http://www.megamanual.com/ms2/vast.htm

Andre innstillinger jeg gjetter på er:

Engine position sensing
Sensor location: Distributor/Camshaft
Trigger pattern: 36-2 (Toyota)
Signal type: Digital

Ignition output
Single coil(+distributor)

Injection outpts
Injection type: Grouped


Noen som har noe erfaring innen dette?

Re: Mapping av standalone ECUs

Legg innLagt inn:18 jul 2011 10:09
av Morten
MR2i skrev:Men av det jeg har funnet ut er at NE er signal fra fordeleren (igniter). IGT er tenning til coil.
Vist her: http://www.megamanual.com/ms2/vast.htm

Andre innstillinger jeg gjetter på er:

Engine position sensing
Sensor location: Distributor/Camshaft
Trigger pattern: 36-2 (Toyota)
Signal type: Digital
Du er ihvertfall på riktig vei med å finne utav trigger signalene først, som MÅ stemme for at noe annet skal fungere i praksis. Hva du bruker som signal inn til ecu kommer litt an på hva den støtter av inngangssignaler (1VR input?`2 VR inputs?) og om du tenker å kjøre sekvensiell tenning/bensin eller fordeler og batch-fire.

Utifra bildet på signaturen din gjetter jeg på at det er en 4age du skal ha dette på? I såfall stemmer ikke 36-2 som trigger pattern. 4AGE kom med (i hovedsak) 2 forskjellige systemer, VAST og ESA. Disse har forskjellige triggere i fordeleren selv om ting tilsynelatende ser likt ut utvendig. Et godt sted å starte er å skru av fordeler lokk og rotor og se hva du har av triggere i din fordeler. De mest vanlige på 4age er 4 tenner på innerste hjul, og 1 tann på ytterste hjul (VAST) på de tidligste og 24 tenner på innerste og 4 tenner på ytterste tannhjul på ESA (som de fleste har). Disse vil ha forskjellig måte å koble til sprutet, og litt avhengig av hva sprutet støtter er det mulig du må modifisere litt også da disse nippon denso dobble VR kretsene ikke alltid støttes like godt.

Re: Mapping av standalone ECUs

Legg innLagt inn:18 jul 2011 17:05
av MR2i
Morten skrev:
MR2i skrev:Men av det jeg har funnet ut er at NE er signal fra fordeleren (igniter). IGT er tenning til coil.
Vist her: http://www.megamanual.com/ms2/vast.htm

Andre innstillinger jeg gjetter på er:

Engine position sensing
Sensor location: Distributor/Camshaft
Trigger pattern: 36-2 (Toyota)
Signal type: Digital
Du er ihvertfall på riktig vei med å finne utav trigger signalene først, som MÅ stemme for at noe annet skal fungere i praksis. Hva du bruker som signal inn til ecu kommer litt an på hva den støtter av inngangssignaler (1VR input?`2 VR inputs?) og om du tenker å kjøre sekvensiell tenning/bensin eller fordeler og batch-fire.

Utifra bildet på signaturen din gjetter jeg på at det er en 4age du skal ha dette på? I såfall stemmer ikke 36-2 som trigger pattern. 4AGE kom med (i hovedsak) 2 forskjellige systemer, VAST og ESA. Disse har forskjellige triggere i fordeleren selv om ting tilsynelatende ser likt ut utvendig. Et godt sted å starte er å skru av fordeler lokk og rotor og se hva du har av triggere i din fordeler. De mest vanlige på 4age er 4 tenner på innerste hjul, og 1 tann på ytterste hjul (VAST) på de tidligste og 24 tenner på innerste og 4 tenner på ytterste tannhjul på ESA (som de fleste har). Disse vil ha forskjellig måte å koble til sprutet, og litt avhengig av hva sprutet støtter er det mulig du må modifisere litt også da disse nippon denso dobble VR kretsene ikke alltid støttes like godt.
Takk for et konstruktivt svar!

Jeg bruker original fordeler, coil og ledningsnett fra 4AGE.

Du finner byggetråden min her: http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... 61&t=35649

Jeg bruker dette datasprutet: Emerald M3DK http://www.tsmotor.com/sida.php?id=24

Bilen min er produsert mars 1986, så det er VAST-systemet som gjelder.
Dvs. at jeg må ha innstillingen "Simple distributor" med signal type "digital".