Argh, sliter veldig med fusk etz på min 1JZ
Legg innLagt inn:27 jul 2011 22:59
Hei, får nesten fortelle hele historien, for nå er jeg tom for idèeer her.
Etter at MAP-sensor'n hoppa av på trening her en dag, så har bilen vært heeeeeelt på bærtur.
Fannt ut at bilen gikk sykt rikt på tomgang etter ett run, og kjørte derfor rett på henger'n. Da jeg kikka under pansereret når jeg kom hjem, fannt jeg den løse vakumslangen til MAP, og jeg tenkte; HAHA problem løst!! Bilen røyka svart som en Oljefyr på tomgang uten MAP-sensor'n på. Jeg tenkte derfor at det var lurt å byte plugga, siden bilen hadde gått så sykt rikt (8 AFR)en stund, og derfor sikkert sota ned plugga godt.
Så, bytta plugga, vaska rein IAT-sensor'n (full av svart guffe,vann/olje?), og gikk over etter flere potensielle vakumlekkasjer etz uten å finne noen...da var'e bare å fyre opp da!
Da starta det med at den gikk litt ujevnt på tomgang, og fuska så fort det kom ladetrykk.
Javel tenkte jeg, og har nå testa med ny MAP-sensor og Coiler uten det grann av hell.... og nå er det blitt så ille at bilen fusker masse uansett turtall og belastning...med andre ord, ting forværres hele tiden her! Tanken er full av "brænd new" 99 oktan.
Så, jeg satte meg ned for å sjekke EN gang til for vakumlekkasjer, blåste innsugspakninger eller lignende... og da fannt jeg faen meg en slags magnetbryter/bryter laangt under innsuget! P/N 90910-12145 "Valve, Vacuum Switching" uten at jeg klarte å bli klok på hva slags fornuftig funksjon den skulle hatt.. så fjerna den. Innsugspakningen er umulig å sjekke uten å ta av hele dritten...men fra sylinder 4-6 ser ok ut over alt, og 1-6 fikk jeg kun sjekka på Oversiden (OK).
Starta opp igjen, nå er tomgang plutserlig på 1100rpm i 4-5 sek før det begynner å puttre og styre igjen...
Så jeg har nå:
Testa med annen MAP
Testa med andre Coiler
Rengjort IAT
Sjekka for alle vakumlekkasjer
Ohmet Plugga (BKR6E, 0,8mm gap og ca 5kOhm motstand på alle 6... isolering mot Jord virker bra.
Sjekket for feilkoder, ingen feil funnet
Ohmet kabelen fra hver coil til Igniter-kontakt (0,02 ohm - Meget bra)
Målt spenningamatning til Coiler og Igniter: 12,4v uten motor i gang.
ECU har fått nye Kondensatorer i Vinter
Begynner å gå tom for alternativer her... Igniter? Lambdasonde? Defekte nye plugger(til tross for fine verdier)? Blåst innsugspakning? Dårlig kompresjon? riv ruskende galt bensintrykk? Dyser som henger? Fastbrennte ventiler?
Har tomgang med 14-15 i AFR, og når jeg fusker'n opp på turtall så er AFR rundt 11-12.. som forsåvidt er normalt for 1JZ'er meg bekjent...
Jeg veit dette er en hard nøtt og bryne seg på, men tar imot alle tips!!!
Sånn passe irritert nå ;P hehe
Etter at MAP-sensor'n hoppa av på trening her en dag, så har bilen vært heeeeeelt på bærtur.
Fannt ut at bilen gikk sykt rikt på tomgang etter ett run, og kjørte derfor rett på henger'n. Da jeg kikka under pansereret når jeg kom hjem, fannt jeg den løse vakumslangen til MAP, og jeg tenkte; HAHA problem løst!! Bilen røyka svart som en Oljefyr på tomgang uten MAP-sensor'n på. Jeg tenkte derfor at det var lurt å byte plugga, siden bilen hadde gått så sykt rikt (8 AFR)en stund, og derfor sikkert sota ned plugga godt.
Så, bytta plugga, vaska rein IAT-sensor'n (full av svart guffe,vann/olje?), og gikk over etter flere potensielle vakumlekkasjer etz uten å finne noen...da var'e bare å fyre opp da!

Da starta det med at den gikk litt ujevnt på tomgang, og fuska så fort det kom ladetrykk.
Javel tenkte jeg, og har nå testa med ny MAP-sensor og Coiler uten det grann av hell.... og nå er det blitt så ille at bilen fusker masse uansett turtall og belastning...med andre ord, ting forværres hele tiden her! Tanken er full av "brænd new" 99 oktan.
Så, jeg satte meg ned for å sjekke EN gang til for vakumlekkasjer, blåste innsugspakninger eller lignende... og da fannt jeg faen meg en slags magnetbryter/bryter laangt under innsuget! P/N 90910-12145 "Valve, Vacuum Switching" uten at jeg klarte å bli klok på hva slags fornuftig funksjon den skulle hatt.. så fjerna den. Innsugspakningen er umulig å sjekke uten å ta av hele dritten...men fra sylinder 4-6 ser ok ut over alt, og 1-6 fikk jeg kun sjekka på Oversiden (OK).
Starta opp igjen, nå er tomgang plutserlig på 1100rpm i 4-5 sek før det begynner å puttre og styre igjen...

Så jeg har nå:
Testa med annen MAP
Testa med andre Coiler
Rengjort IAT
Sjekka for alle vakumlekkasjer
Ohmet Plugga (BKR6E, 0,8mm gap og ca 5kOhm motstand på alle 6... isolering mot Jord virker bra.
Sjekket for feilkoder, ingen feil funnet
Ohmet kabelen fra hver coil til Igniter-kontakt (0,02 ohm - Meget bra)
Målt spenningamatning til Coiler og Igniter: 12,4v uten motor i gang.
ECU har fått nye Kondensatorer i Vinter
Begynner å gå tom for alternativer her... Igniter? Lambdasonde? Defekte nye plugger(til tross for fine verdier)? Blåst innsugspakning? Dårlig kompresjon? riv ruskende galt bensintrykk? Dyser som henger? Fastbrennte ventiler?
Har tomgang med 14-15 i AFR, og når jeg fusker'n opp på turtall så er AFR rundt 11-12.. som forsåvidt er normalt for 1JZ'er meg bekjent...
Jeg veit dette er en hard nøtt og bryne seg på, men tar imot alle tips!!!
