Side 1 av 1

Argh, sliter veldig med fusk etz på min 1JZ

Legg innLagt inn:27 jul 2011 22:59
av Radial
Hei, får nesten fortelle hele historien, for nå er jeg tom for idèeer her.

Etter at MAP-sensor'n hoppa av på trening her en dag, så har bilen vært heeeeeelt på bærtur.
Fannt ut at bilen gikk sykt rikt på tomgang etter ett run, og kjørte derfor rett på henger'n. Da jeg kikka under pansereret når jeg kom hjem, fannt jeg den løse vakumslangen til MAP, og jeg tenkte; HAHA problem løst!! Bilen røyka svart som en Oljefyr på tomgang uten MAP-sensor'n på. Jeg tenkte derfor at det var lurt å byte plugga, siden bilen hadde gått så sykt rikt (8 AFR)en stund, og derfor sikkert sota ned plugga godt.

Så, bytta plugga, vaska rein IAT-sensor'n (full av svart guffe,vann/olje?), og gikk over etter flere potensielle vakumlekkasjer etz uten å finne noen...da var'e bare å fyre opp da! :)
Da starta det med at den gikk litt ujevnt på tomgang, og fuska så fort det kom ladetrykk.

Javel tenkte jeg, og har nå testa med ny MAP-sensor og Coiler uten det grann av hell.... og nå er det blitt så ille at bilen fusker masse uansett turtall og belastning...med andre ord, ting forværres hele tiden her! Tanken er full av "brænd new" 99 oktan.

Så, jeg satte meg ned for å sjekke EN gang til for vakumlekkasjer, blåste innsugspakninger eller lignende... og da fannt jeg faen meg en slags magnetbryter/bryter laangt under innsuget! P/N 90910-12145 "Valve, Vacuum Switching" uten at jeg klarte å bli klok på hva slags fornuftig funksjon den skulle hatt.. så fjerna den. Innsugspakningen er umulig å sjekke uten å ta av hele dritten...men fra sylinder 4-6 ser ok ut over alt, og 1-6 fikk jeg kun sjekka på Oversiden (OK).

Starta opp igjen, nå er tomgang plutserlig på 1100rpm i 4-5 sek før det begynner å puttre og styre igjen... :(

Så jeg har nå:
Testa med annen MAP
Testa med andre Coiler
Rengjort IAT
Sjekka for alle vakumlekkasjer
Ohmet Plugga (BKR6E, 0,8mm gap og ca 5kOhm motstand på alle 6... isolering mot Jord virker bra.
Sjekket for feilkoder, ingen feil funnet
Ohmet kabelen fra hver coil til Igniter-kontakt (0,02 ohm - Meget bra)
Målt spenningamatning til Coiler og Igniter: 12,4v uten motor i gang.
ECU har fått nye Kondensatorer i Vinter

Begynner å gå tom for alternativer her... Igniter? Lambdasonde? Defekte nye plugger(til tross for fine verdier)? Blåst innsugspakning? Dårlig kompresjon? riv ruskende galt bensintrykk? Dyser som henger? Fastbrennte ventiler?
Har tomgang med 14-15 i AFR, og når jeg fusker'n opp på turtall så er AFR rundt 11-12.. som forsåvidt er normalt for 1JZ'er meg bekjent...

Jeg veit dette er en hard nøtt og bryne seg på, men tar imot alle tips!!! :) Sånn passe irritert nå ;P hehe

Re: Argh, sliter veldig med fusk etz på min 1JZ

Legg innLagt inn:29 jul 2011 13:36
av Radial
Jaja, problem løst! :)
Rensa lambda, bytta plugger og satte plugg-kabler mellom coila og plugga... tada, helt strøken gange!

Skal prøve å sette coila rett på plugga igjen nå..å se hva som skjer :)

Re: Argh, sliter veldig med fusk etz på min 1JZ

Legg innLagt inn:29 jul 2011 17:03
av Supramk3turbo
Så bra :) Var sikkert pluggene... .Kom tilbake med update da, det er litt spennende med sånt :)

Re: Argh, sliter veldig med fusk etz på min 1JZ

Legg innLagt inn:29 jul 2011 22:09
av Radial
Fikk testa med Coila direkte på plugga igjen i dag! :)
Og hør her: jeg har 2 svææære sprekker i to coiler, og 2 mindere sprekker i to andre coiler... de to siste er helt fine. Det er ett evig mas over alt at sånne sprekker er "garantert tenningsfeil" etz på forumer verden rundt..

Men bilen går helt fe*** strøkent den! :) Selv med sprekker i 4 coiler! ;D Mulig sprekte coiler er litt "hypa" opp? gud veit :) Uansett er det veldig lett å isolere bort "sprekk-feilen" med å sette pluggkabel mellom coil og Plugg på alle 6, og feilsøke videre derifra :)

Såe, som konklusjon vil jeg tro Lambdasonden eller plugga var synderen her.

Lambdasonden har som kjennt 3 ledere på 1JZ hvertfal...2 er til varme-elementet og siste er til føler'n. Bilen min røyk helt sykt svart når map hopppa av...all kondens fra eksosen har vært kullsvart, derfor jeg bestemte meg for å rengjøre Lambda'n for eventuell sot.
Så, jeg Ohmet Lambdasensor-kabelen til 4,6kOhm mot jord når den var skitten.... skyllte den i en kran med bra trykk, og det praktisk talt rannt svart guffe av den.... etter "vasken", så tok jeg fram varmepistolen og tørka den.
Etter rensen kan det ikke måles noen motstand mellom Jord og sensor-kabel... jeg tror rett og slett den var delvis kortslutta mot jord jeg.
Varme-elementet målte ca 7,5 ohm før og etter rens :)

Eller, så var noen av de nye plugga heeeelt på jordet... til tross for fine verdier med multimeteret :)
Artig feil gitt! Kanskje dette kan hjelpe andre en dag :)

Re: Argh, sliter veldig med fusk etz på min 1JZ

Legg innLagt inn:30 jul 2011 18:09
av Supramk3turbo
Ja, dette var en bra uppdate :) Godt det ordnet seg :)