Side 1 av 2

HJELP det koker!!, tips til hva dt gjelder?

Legg innLagt inn:06 aug 2011 12:29
av loft
Har en ST185 (92mod).
Sliter med kjølinga, vifta går, og som regel så lenge jegi kke bruker 5 giret så holder tempen seg omtrent normalt i 80-100km/t.
Kikka oppi der det står "engine coolant" så er dt jo fullt med vann, men dog det var varmt.
Og er sånn "kondens/damputslipp" slange på den sant..den kom det masse "damp" utav i stad..(mye fordi jeg nekta å ligge bak en Lotus).
Kan det rett og slett være vannpumpa som er gåen? At det ikke blir sirkulasjon. Så vidt jeg vet så er den vanskelig å komme til (på høyresida nede ved belte?)
Hvordan vet jeg at det er nok vann på ICen? Er jo bare ett lite lokk å kikke nedi.


Takker for svar!:) Go helg!

Re: HJELP det koker!!

Legg innLagt inn:06 aug 2011 12:34
av loft
[youtube][/youtube]


[youtube][/youtube]

Får opp feilkode 54, som i bøkene og papirene jeg finner ikke fins :S
MEN fant dette på forumet her da: viewtopic.php?f=47&t=36083

At det kan være lite kjølevæske på ICen? Er det bare å fylle til det er helt fullt altså? 50/50 med kjølevæske og vann?

Re: HJELP det koker!!

Legg innLagt inn:06 aug 2011 15:44
av Haugrud
Hvis du kjenner på den nedre radiatorslangen din, når bilen er driftsvarm, så skal den være noenlunde like varm som den øvre..er den veldig mye kaldere, så har du dårlig sirkulasjon..men jeg tipper du har en toppakning som har tatt kvelden! Skal ikke du uansett bygge ny motor? har du også kjørt mange ganger når den har kokt, så er det ikke akkurat bra det heller....

Re: HJELP det koker!!

Legg innLagt inn:06 aug 2011 16:40
av loft
Haugrud skrev:Hvis du kjenner på den nedre radiatorslangen din, når bilen er driftsvarm, så skal den være noenlunde like varm som den øvre..er den veldig mye kaldere, så har du dårlig sirkulasjon..men jeg tipper du har en toppakning som har tatt kvelden! Skal ikke du uansett bygge ny motor? har du også kjørt mange ganger når den har kokt, så er det ikke akkurat bra det heller....
Hm ja, satt å tenkte på det. Kan gåen toppakning ha noe med oljelekkasjoe også?
Jo hadde store planer om det og varer på vei da jeg fikk vite at jeg ikke får plass i garasjen. Så ser ut som det blir å fikse opp det som trengs og så selge den... :(

Re: HJELP det koker!!

Legg innLagt inn:06 aug 2011 17:02
av Haugrud
Joa, kan nok lekke fra toppakning, men da er det mer vanlig at olja havner i kjølevannet..om du synes at det kommer olje fra toppakning et sted, så tipper jeg at det lekker olje gjennom fordeleren din, ganske vanlig..gjorde det på min og..enkelt å fikse..http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... 9ffce9d554

How to: http://gtfour.supras.org.nz/sw20%20distributor.htm

Men når bilen begynner å bli såpass gammel og gått over 200k, så begynner jo det meste å slite litt, så beste er jo å ta ut motor og bytte alt, så er du ferdig med det:)

Re: HJELP det koker!!

Legg innLagt inn:07 aug 2011 22:14
av loft
Ja hadde jeg fått plassen i garasjen så hadde det blitt en verdig overhaling som den så sikkert trenger. (jævla audifolk og S2er)



Er det mye jobb å bytte toppakning. Er det noe jeg kan gjøre med hjelp (av folk med erfaring) på en kveld?
Eller er det best å sette til verksted?

Re: HJELP det koker!!

Legg innLagt inn:09 aug 2011 15:09
av Haugrud
Ja, det er mye jobb..og ikke prøv å gjør det på en kveld..ta heller fra hverandre toppen også når du er igang, så skifter du ventiltetninger og shimser ventiler i samme slengen..og kontrollerer ventiler/seter...så får du gjort det ordentlig istede for hastearbeid som som regel ikke blir veldig bra:p

Re: HJELP det koker!!

Legg innLagt inn:09 aug 2011 16:11
av loft
Okei takk for svar!:)
Bilen er inne hos doktoren nå for å søke feil! (lukter høy regning)
Skal rapportere hva som var gærnt osv så folk som kommer borti lignende og har like lite peiling som meg kan lese.

Re: HJELP det koker!!

Legg innLagt inn:11 aug 2011 15:37
av loft
OK detta var litt flaut. Det med kjølinga var rett og slett lite forstvæske i systemet..SKjønner ikke åssn de fant ut det. Så "full" jeg.
Og så gikk de over lekkasjen.
- Lekkasje tannstang H.S/servopumpe (ulyd i servopumpa)
- Mulig lekkasje fra simering på cam og veiv

"olje på motoren ser ut til å komme ut av register dekselet. og det kommer litt olje ut av servopumpa
-defekt indre styreledd mansjet-mulig ( dette som er den skarpe ulyden når jeg svinger?)" det har kommet litt servo olje ut derifra"

Noen gode hjerner?
Har en ide selv om at dette blir sykt dyrt å fikse på verksted.

Re: HJELP det koker!!

Legg innLagt inn:11 aug 2011 20:59
av Mr_Storbrua
loft skrev: -defekt indre styreledd mansjet-mulig ( dette som er den skarpe ulyden når jeg svinger?)" det har kommet litt servo olje ut derifra"
Den lyden er bare at du presser servo veldig.. den orker ikke mer rett å slett.. når du hører den lyden, så slipper du opp bittelitt på styring.

En mansjett er ikke så mye arbeid å bytte.

Re: HJELP det koker!!

Legg innLagt inn:12 aug 2011 15:44
av loft
Mr_Storbrua skrev:
loft skrev: -defekt indre styreledd mansjet-mulig ( dette som er den skarpe ulyden når jeg svinger?)" det har kommet litt servo olje ut derifra"
Den lyden er bare at du presser servo veldig.. den orker ikke mer rett å slett.. når du hører den lyden, så slipper du opp bittelitt på styring.

.
Neinei:p uheldigvis ikke det. Svinger aldri så kraftig. er når du vrir rattet 5cm til høyre og videre så gneller det..metallskviiiipe lyd
Håpa at det var noe så enkelt som bremseklossene bak der, men da jeg sku bytte så får jeg ikke opp kalipern. Bolten virker for mjuk i forhold til verktøyet (sitter som FAEEN, bruker boltløsner/rustløsner). Noen forslag til å løsne en jævelbolt? Borre opp ekke ett alternativ da ikke kommer til med maskin.

Re: HJELP det koker!!, tips til hva dt gjelder?

Legg innLagt inn:12 aug 2011 16:01
av Haugrud
Er jo bare to 14mm hode (eller var det 12) du trenger å løsne for å skifte klosser...de burde jo ikke sitte så fælt...du trenger ikke løsne hele klaven om du bare skal skifte klossene..

Re: HJELP det koker!!, tips til hva dt gjelder?

Legg innLagt inn:12 aug 2011 18:36
av loft
Haugrud skrev:Er jo bare to 14mm hode (eller var det 12) du trenger å løsne for å skifte klosser...de burde jo ikke sitte så fælt...du trenger ikke løsne hele klaven om du bare skal skifte klossene..
Ja vet!! Men sitter så føørbaajjnna (som de sier i nord) fast. Turte ikke skru mer for den glapp bare..mulig fordi jeg har amerikansk type fastnøkler og bolten er type europeisk/japansk type, eller omvendt. Dere vet hva jeg mener..mange kanter kontra få.

Re: HJELP det koker!!, tips til hva dt gjelder?

Legg innLagt inn:12 aug 2011 19:09
av Haugrud
Ikke rart den glepper om du bruker tommeverktøy:p hehe...best å bruke sekskant om du har det..

Re: HJELP det koker!!, tips til hva dt gjelder?

Legg innLagt inn:13 aug 2011 14:23
av loft
Fikk det til etter noen timers knoting, faen ta as! Bytta bolten til nederst så er lettere å komme til på den "skadde" bolten.
Var i delvis klossene som er skyld i gnellinga. Burde ha bytta skiver og klosser hele veien. Men har fortsatt litt lyd. Lurer på om det er bremseskjoldet, prøvde å ta skrujern under og "skrape" litt for å evt fjerne noe stein/grus.

Skal bestille meg klosser og skiver hele veien rundt når lønninga kommer på torsdag.
Når man har tatt ut klossene, og tråkker på bremsa kommer stempelet ut, hvis jeg smører det med grease vil det gli bedre? Eller ska jeg drite i det.