Julebrus skrev:
...En 2004 er mere gjennomført enn en eldre modell. Når en bil er helt ny er det altid noen feil, som bilprodusentene fikkser opp i til neste års modell. Den siste bilen pleier som regel og være den bilen som har minst feil i serien. Toyota sa til meg at IS200 2004 nesten ikke hadde feil, mens 1998-2002 har mange små problemer. Som 2004 ikke har i det hele tatt. Men utseende er likt...
Du kom meg litt i forkjøpet der Geir.
Dette blir antagelig litt Off Topic, men dette opptok meg også. For å skyte inn med en innsigelse på det siste innlegget til "Julebrus" - så er jeg ikke helt enig i denne påstanden
Har gjennom min tid i bilverden hørt både av Toyota, andre bilverksteder og eiere av IS200 om nettopp dette, og har aldri fått noen andre skussmål enn at IS200 har vært "feilfrie" biler siden tidenes morgen. Det er nettopp småfeil IS200 ikke har vært plaget med, da sett bort fra feil på cd-spilleren og dugg i lykter.
Men det er klart, biler generelt som ikke blir ivaretatt teknisk får alle småfeil, og en eldre modell har naturlig vis et større potensiale til å bli "sliten" enn en ny. Mandagsbiler finnes uansett årstall og modell og merke, og det kosmetiske utvendig og innvendig på en IS er det kun eieren selv som kan lastes for. En 04 mod IS200
kan derfor hypotetisk være et dårligere kjøp enn en tidlig 99 mod - alt etter hvordan eieren(e) selv har fulgt bilen opp.
Så, Julebrus - hvis bilen har fått riktig kjærlighet og omsorg gjennom årenes løp, kan man med trygghet kjøpe en god IS200 uten at det behøver å være den siste modellen
Det er heller store endringene fra den første til den siste modellen.
Endringer fra 01 til 04/05 gikk for det meste ut på det interiørmessige, setevarmen kunne bl.a justeres på de siste modellene, alcantara/skinnseter med sømmer og metalldekor ble tilgjengelig uten at man kjøpte en "sport". Felgene ble standard 17" i stedet for 16". Mulig noen forbedringer ble gjort på leverandørsiden på frontlyktene for å få de mer tette, xenon ble standard fra 02, cd/radio ble forbedret. 04 modellene kom bl.a. med sotet (tinted)glass på baklyktene. Har ikke hørt at det har vært gjort noen endringer som helst på understell teknisk og karosseri, foruten en litt annen utveksling på LSD-diff på de med 6 trinns manuelt gir fra 2004.
Slenger på noen linker hvor man kan lese litt mer fakta om endringene og kvaliteten. Kan være kjekt med påfyll av viten:)
http://en.wikipedia.org/wiki/Lexus_IS#2000.E2.80.932005
http://www.buyacar.co.uk/cars/lexus/lex ... 1513.jhtml
http://www.webwombat.com.au/motoring/ne ... -is200.htm
"
..Though the car was originally designed and launched in the late 1990s, it has been revised for 2004, adding a number of standard features across the range, including an upgrade from 16 to 17-inch alloy wheels as well as Alcantara and leather seat trim. Heated power-adjustable driver and front passenger's seats are now standard across the range, as are metallic sports pedals and metallic scuff plates, while the 6-speed manual model gets a new 4.100:1 limited slip differential to "optimise acceleration" in Lexus' own words...