Side 1 av 1
Wastegate problem på st185 carlos sainz
Legg innLagt inn:13 aug 2011 12:27
av Turbogirl
Er det noen som veit om man får kjøpt Wastegaten på denne bilen separat eller må jeg bytte hele turboen? Nr på Wastegaten er W17835. Den driver å henger seg hele tiden, så bilen overlader og går rett i protect modus. Er det noen som har hatt samme problem?
Re: Wastegate problem på st185 carlos sainz
Legg innLagt inn:13 aug 2011 14:27
av Haugrud
http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_1 ... ory_1/3148
Er ikke slangen som går til bc som har hoppet av på actuator eller turbohus, slik at den lader maks?
Re: Wastegate problem på st185 carlos sainz
Legg innLagt inn:13 aug 2011 17:55
av Turbogirl
Nei, for den lader uregelmessig... Og skrur jeg av og på tenninga når den overlader, så fungerer den normalt igjen.. =s
Re: Wastegate problem på st185 carlos sainz
Legg innLagt inn:13 aug 2011 18:36
av Haugrud
At den fungerer normalt etter at du har skrudd av og på tenning når du har hatt fuelcut, er helt normalt, og sånn det skal være...hva slags bc har du? ha du dp?
Re: Wastegate problem på st185 carlos sainz
Legg innLagt inn:16 aug 2011 13:50
av Kanakkas
Hva har du gjort av trim??
Er du sikker på at det er wastegaten?? Isåfall er det bare å høre med GIK-Turboteknikk, de overhaler disse.
Aktuator feil, så har jeg en brukt original liggende. Alt. bruke en fra Cosworth (Garret??) det brukte jeg på min. Grei oppgradering da den har noe høyere grunntrykk. Slipper da å kjøre med boost-controller ved moderat ladetrykk.
Re: Wastegate problem på st185 carlos sainz
Legg innLagt inn:16 aug 2011 22:51
av Turbogirl
Har bare en normal blødekran... Har ikke trimmet bilen... Når jeg kjøpte den var blødekran og eksosanlegg byttet, men ellers så er alt orginalt... Har også skrudd igjen krana, så den er jo orginal sånn sett da... Derfor jeg ikke skjønner dette..=s
Re: Wastegate problem på st185 carlos sainz
Legg innLagt inn:16 aug 2011 23:28
av Offern
Hvis krana er skrudd igjen, vil turboen lade maks av hva den er god for. WG aktuatoren trenger trykk for å åpne, dette får den ikke når krana er stengt. For at bilen skal lade ''orginalt' må krana åpnes helt, slik at wg aktuator får trykk og åpner.
Litt dårlig forklart men håper du skjønte hva jeg mente.
Re: Wastegate problem på st185 carlos sainz
Legg innLagt inn:17 aug 2011 14:09
av Turbogirl
Kan hende jeg tar feil og det er godt mulig, men er det ikke omvendt? Når den er helt åpen får det jo ubegrenset med luft, noe som gjør at den overlader... Er jo derfor man setter inn krana for å få et høyere ladetrykk, for å få ut mer effekt..
Re: Wastegate problem på st185 carlos sainz
Legg innLagt inn:17 aug 2011 16:00
av Offern
Hvis du har en vanlig manuell ventil, så skal den skrues strammere for å oppnå høyere trykk.
Greit forklart her på litt avansert NYnorsk!
With ball-and-spring types, a spring-loaded ball is used to block this delivered boost "signal", until the desired boost level is attained. It is at this point, that the delivered boost pressure is strong enough to push the spring-loaded ball toward the spring and out of it's seat, allowing the signal to pass, and reach the Wastegate Actuator. The boost pressure then presses against the Wastegate Actuator's diaphragm, causing its arm to move, so that the Wastegate is opened. The opened Wastegate then allows the exhaust gases to divert away from the spinning turbine, thus preventing the turbo from boosting higher than the desired level.
Re: Wastegate problem på st185 carlos sainz
Legg innLagt inn:18 aug 2011 02:39
av kvass_st215
turboen(kompressordelen) sender ladetrykket til aktuatoren(som styrer wastegaten aka spjeldet som bestemmer hvor mye eksos som skal ledes forbi eksoshjulet på turboen)
Altså: hvis aktuatoren ikke får ladetrykk, vil den ikke åpne, og turboen vil ikke begrense seg -> overboost.
Mulighet 1: krana er stengt, så aktuator får ikke trykk.
Mulighet 2: det er et hull på slangen som går til/fra kran, som lekker ladetrykket ut.
Er det en av disse, vil trykket 10 av 10 ganger gå i taket dersom du går hardt på gassen og passerer 3000 rpm
Mulighet 3: aktuatoren er slakk. Hadde dette problemet på min ct15 turbo(4.gen). du kan sjekke om du klarer å bevege armen på wastegate. klarer du å bevege den for hånd, så er den gåen.
Prøv og å koble deg forbi hele kran-opplegget. legg en liten slangebit fra turbo til wastegate å ta en prøvetur. da skal den lade grunntrykk, ca 0,5 bar, og ikke noe mer. Fyker trykket fremdeles i taket, er det nok wastegate.
Dessuten; slike "kraner" er ikke noe særlig for trykkregulering. Du burde få deg en elektronisk boostcontroller. Jeg har en liggende du kan få for en rimelig penge. Gikk i delehaugen etter jeg fikk ny motor og datasprut, men fungerte ypperlig i sin tid..
lykke til
