TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Focus wrc 2JZGTE rwd

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #396703  av rattlesnake
 
Etter litt posting i off topic tråden,har jeg bestemt meg for å hvise litt hva jeg bygde i fjor vinter....



Jeg har hatt veldig god sans for Ford bilene,.men
Etter mange år med ford og da særlig cosworth bilene,er jeg smålei av escorter og sierraer, så falt valget på en 2 dørs ford focus 99 mod..Lav kilometerstand rust og bulkfri

pga av bilpriser her tillands så ble det sverige som ble plassen og handle bil-i ogmed jeg ikke skulle ha skilt på bilen .

Jeg liker ikke forhjulsdrevne biler sin kjørekarakteristikk,så bilen måtte rwd konverteres...


Bilen ble ribbet ned til rå karroseriet og
vinkel sliper og annet skjæreutstyr ble umiddelbart funnet frem ved hjemkomst til Norge




Bilde
Bilde

Bilde
Bilde





sveise utsyr og plater ble funnet frem

Bilde

Deler av torpedoveggen og girkassetunnell ble donert fra en 1990 Ford sierra,dette fordi den Første motoren som sto i bilen var en Cosworth motor..

Videre,Egen fabrikert innfestning til bakstilling og stødempere..Ramme vanger foran,er modifisert for bruk av Sierra cosworth forstilling

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bilde

Bilde


Den første motoren som sto i bilen var en YB Cosworth motor,bygdom til mekanisk topp,sylinderforinger,,en rekke inngrep for å si det sånn..Bremset i 580 hk og 630 nm hos anders ringstad

Motor bygget jeg selv,kun med hjelp til maskinering av Sylinder og motorservice i Tr.heim

Bilde
Bilde


Kjørte 2010 sesongen med denne motoren,uten feil av noe slag..

Høsten 2010 begynte tankene å svirre...Lyst på mere kraft...Valget om å selge cossi maskinen var tatt..

Var flere motorer som var i bildet,bl.annet bmw og nissan..Etter mye lesing på nettet og youtube "seeing" ble valget en 2jz gte motor fra Toyota..

Fant aldri ut noen spesielle svakheter med denne motoren,sammenlignet med "Spagetti" motorene fra
Nissan,og Bmw

Jeg kom over et firma som heter drift.it,og etter en hyggelig samtale var 2jz og gir på vei hjem til meg..

Bilde

Prøve montering av motor og gir


Motor ble bygget vinter/vår 2011

Spec

Brian crower kamaksler 272`
Titanium retainere
Brian crower ventilfjærer
Lett portet topp

Cp stempler 8.6 i komp
4 lags hks toppakning
Carillo råder sprengsikre til 1200 hk
orginal veiv
ny oljepumpe og vannpumpe
race veiv og rådelager
garrett gt40-r88 ar/106

Målet var i region 600-700 hk på hjul

Litt bilder fra motor bygging

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Motoren ble bremset hos Es tuning i Tr.heim på ruller..
Vi sleit med å få feste på den lette bilen...
resultatet ble oppnådd over 600 nermere 700 hk og 820 nm @4200 o/min på 1.6 bars trykk og på 98 oktan


Bilen ble brukt helga etter på sommertreff acr.Den Spant rundt banen hele helga uten ett feilslag,ingen olje lekkasjer,koking eller noe annet tull.

ER MEKTIG IMPONERT OVER HVOR SOLID DEN MOTOREN ER 8)

Kommer nok aldri til å bruke noen annen motor en 2jz i fremtidige prosjekter

Neste på agendaen nå er høstreffet på Acr
Sist redigert av rattlesnake den 02 jun 2012 09:20, redigert 1 gang totalt.
 #396722  av ad92
 
Ufattelig rått prosjekt! Noen bilder av bilen i sin helhet?
 #396727  av Ninjamannen78
 
Rått prosjekt, så jo utrolig gjennomført ut.
 #396734  av inzane2012
 
en gang toyota, alltid toyota! rimelig spensig valg av motor til en Focus må jeg si! Elsker sånne prosjekt som dette der folk tørr å prøve nye ting!
 #397079  av tomrnk
 
Griserått! grommeste 2jz'n i nord trøndelag, garantert :twisted:

Er det PNT innsug du har? Og hvilken ACT clutch? fornøyd?
 #397082  av ure
 
Dette kan UTEN tvil kalles en "sleeper" :D Helt rått...
 #397128  av DanielJ
 
Dette er jo helt rått!! :D
 #412924  av rattlesnake
 
Børster støvet av prosjekt tråden min og

Forandrer utseende på Focus min

Kjøpt komplett 03 wrc kit fra England minus den voldsome vingen på bakluka.Blir Første generasjon takvinge istedet.



Motor blir uforandret med tanke på effekt,men er åpnet for kontroll.Skiftet råde og ram lager da nye 2jz pumper skaper litt alu spon under innkjøring.Var noen hårfine merker i lagrene og jeg vil gjerne at alt skal være 100% til sesongen Montert Titan reimhjul(Nedre) da jeg oppdaget småsprekker i vibrasjons demperen.Waste gate plasseringen på grenrøret blir og forandret.Ny og bedre clutch og ikke minst låseblekk til svinghjulsboltene er montert,da svinghjulet faktisk løsnet på siste treffet på Frøya banen

Girkassa blir fremdeles 154 kassa men den har jeg overhalt.Montert forsterkede lager,forsterkede retainer plater til lager nye og forbedrede sycn ringer og nye overførings foringer i nylon,og nye skifte gaffler fra marlin crawler.
Nå skal kassa være skuddsikker til mitt effekt utak.

Fuel cella har jeg byttet ut til en Atl tank


Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde