Focus wrc 2JZGTE rwd
Legg innLagt inn:14 aug 2011 22:52
Etter litt posting i off topic tråden,har jeg bestemt meg for å hvise litt hva jeg bygde i fjor vinter....
Jeg har hatt veldig god sans for Ford bilene,.men
Etter mange år med ford og da særlig cosworth bilene,er jeg smålei av escorter og sierraer, så falt valget på en 2 dørs ford focus 99 mod..Lav kilometerstand rust og bulkfri
pga av bilpriser her tillands så ble det sverige som ble plassen og handle bil-i ogmed jeg ikke skulle ha skilt på bilen .
Jeg liker ikke forhjulsdrevne biler sin kjørekarakteristikk,så bilen måtte rwd konverteres...
Bilen ble ribbet ned til rå karroseriet og
vinkel sliper og annet skjæreutstyr ble umiddelbart funnet frem ved hjemkomst til Norge




sveise utsyr og plater ble funnet frem

Deler av torpedoveggen og girkassetunnell ble donert fra en 1990 Ford sierra,dette fordi den Første motoren som sto i bilen var en Cosworth motor..
Videre,Egen fabrikert innfestning til bakstilling og stødempere..Ramme vanger foran,er modifisert for bruk av Sierra cosworth forstilling










Den første motoren som sto i bilen var en YB Cosworth motor,bygdom til mekanisk topp,sylinderforinger,,en rekke inngrep for å si det sånn..Bremset i 580 hk og 630 nm hos anders ringstad
Motor bygget jeg selv,kun med hjelp til maskinering av Sylinder og motorservice i Tr.heim


Kjørte 2010 sesongen med denne motoren,uten feil av noe slag..
Høsten 2010 begynte tankene å svirre...Lyst på mere kraft...Valget om å selge cossi maskinen var tatt..
Var flere motorer som var i bildet,bl.annet bmw og nissan..Etter mye lesing på nettet og youtube "seeing" ble valget en 2jz gte motor fra Toyota..
Fant aldri ut noen spesielle svakheter med denne motoren,sammenlignet med "Spagetti" motorene fra
Nissan,og Bmw
Jeg kom over et firma som heter drift.it,og etter en hyggelig samtale var 2jz og gir på vei hjem til meg..

Prøve montering av motor og gir
Motor ble bygget vinter/vår 2011
Spec
Brian crower kamaksler 272`
Titanium retainere
Brian crower ventilfjærer
Lett portet topp
Cp stempler 8.6 i komp
4 lags hks toppakning
Carillo råder sprengsikre til 1200 hk
orginal veiv
ny oljepumpe og vannpumpe
race veiv og rådelager
garrett gt40-r88 ar/106
Målet var i region 600-700 hk på hjul
Litt bilder fra motor bygging











Motoren ble bremset hos Es tuning i Tr.heim på ruller..
Vi sleit med å få feste på den lette bilen...
resultatet ble oppnådd over 600 nermere 700 hk og 820 nm @4200 o/min på 1.6 bars trykk og på 98 oktan
Bilen ble brukt helga etter på sommertreff acr.Den Spant rundt banen hele helga uten ett feilslag,ingen olje lekkasjer,koking eller noe annet tull.
ER MEKTIG IMPONERT OVER HVOR SOLID DEN MOTOREN ER
Kommer nok aldri til å bruke noen annen motor en 2jz i fremtidige prosjekter
Neste på agendaen nå er høstreffet på Acr
Jeg har hatt veldig god sans for Ford bilene,.men
Etter mange år med ford og da særlig cosworth bilene,er jeg smålei av escorter og sierraer, så falt valget på en 2 dørs ford focus 99 mod..Lav kilometerstand rust og bulkfri
pga av bilpriser her tillands så ble det sverige som ble plassen og handle bil-i ogmed jeg ikke skulle ha skilt på bilen .
Jeg liker ikke forhjulsdrevne biler sin kjørekarakteristikk,så bilen måtte rwd konverteres...
Bilen ble ribbet ned til rå karroseriet og
vinkel sliper og annet skjæreutstyr ble umiddelbart funnet frem ved hjemkomst til Norge




sveise utsyr og plater ble funnet frem

Deler av torpedoveggen og girkassetunnell ble donert fra en 1990 Ford sierra,dette fordi den Første motoren som sto i bilen var en Cosworth motor..
Videre,Egen fabrikert innfestning til bakstilling og stødempere..Ramme vanger foran,er modifisert for bruk av Sierra cosworth forstilling










Den første motoren som sto i bilen var en YB Cosworth motor,bygdom til mekanisk topp,sylinderforinger,,en rekke inngrep for å si det sånn..Bremset i 580 hk og 630 nm hos anders ringstad
Motor bygget jeg selv,kun med hjelp til maskinering av Sylinder og motorservice i Tr.heim


Kjørte 2010 sesongen med denne motoren,uten feil av noe slag..
Høsten 2010 begynte tankene å svirre...Lyst på mere kraft...Valget om å selge cossi maskinen var tatt..
Var flere motorer som var i bildet,bl.annet bmw og nissan..Etter mye lesing på nettet og youtube "seeing" ble valget en 2jz gte motor fra Toyota..
Fant aldri ut noen spesielle svakheter med denne motoren,sammenlignet med "Spagetti" motorene fra
Nissan,og Bmw
Jeg kom over et firma som heter drift.it,og etter en hyggelig samtale var 2jz og gir på vei hjem til meg..

Prøve montering av motor og gir
Motor ble bygget vinter/vår 2011
Spec
Brian crower kamaksler 272`
Titanium retainere
Brian crower ventilfjærer
Lett portet topp
Cp stempler 8.6 i komp
4 lags hks toppakning
Carillo råder sprengsikre til 1200 hk
orginal veiv
ny oljepumpe og vannpumpe
race veiv og rådelager
garrett gt40-r88 ar/106
Målet var i region 600-700 hk på hjul
Litt bilder fra motor bygging











Motoren ble bremset hos Es tuning i Tr.heim på ruller..
Vi sleit med å få feste på den lette bilen...
resultatet ble oppnådd over 600 nermere 700 hk og 820 nm @4200 o/min på 1.6 bars trykk og på 98 oktan
Bilen ble brukt helga etter på sommertreff acr.Den Spant rundt banen hele helga uten ett feilslag,ingen olje lekkasjer,koking eller noe annet tull.
ER MEKTIG IMPONERT OVER HVOR SOLID DEN MOTOREN ER

Kommer nok aldri til å bruke noen annen motor en 2jz i fremtidige prosjekter
Neste på agendaen nå er høstreffet på Acr