Side 1 av 1

1JZ vs 2JZ

Legg innLagt inn:29 aug 2011 11:36
av JePe
Skal til med motor på min banebil, men er usikker på om hva jeg skal gå for.
1JZ-GTE VVT-I (originalt singelturbo versjonen) eller 2JZ med eller uten VVT-I

Ønsket er er sted rundt 500-600hk, og lite turbolagg. Girkassen blir i første omgang r154, så får vi se hvor lenge det varer.

Det er rimelig greit å få denne effekten ut av 2jz motorene, men hvordan er det i forhold til en 1jz vvt-i, og vil denne holde seg like lenge over tid slik som 2jz?
Har lest at denne (1jz vvt-i) fikk forbedret topp osv i forhold til den første modellen..
Jeg vil selvfølgelig gå for en passe stor singelturbo med kjapp respons og E85 + alt annet som er nødvendig selvfølgelig. Men det er vel kansje litt enklere å skaffe deler til 2JZ også!?

Men ønker å vite fordeler og ulemper på noen av de? Er jo ikke "all verden med effekt" det er snakk om her, ihvertfall ikke på 2jz motoren. Er det bare tull å spekulere i 1JZ?

Re: 1JZ vs 2JZ

Legg innLagt inn:30 aug 2011 19:02
av Radial
2JZ gir deg mer moment på lavere turtall (samme borring, forskjellig slaglengde på 1jz vs 2jz), enklere deletilgang og du kan kjøre større turbo uten å tenke no særlig på lagg... såeee..valget er egentlig ikke så vanskelig :) Kan jo nevne at Fredrik Aasbø kjører 2JZ Non-vvti blokk, med VVTi-topp, støpejernsgrenrør med uttak for Wastegate + E85 og en GT35 mener jeg å huske... tallene var tett opptil 600 ponnier og over 800nm. Stock innmat.

Men... til alt over 500hk, og da særlig med 2JZ-moment, kan du bare glemme R154 i motorsport-sammenheng, du er helt avhengi av V160 supra-kassa, T-56 eller annet gromt.

Re: 1JZ vs 2JZ

Legg innLagt inn:30 aug 2011 20:21
av JePe
Ja, er vel egentlig det jeg har funnet ut også. Jeg kjenner jo godt til 2JZ da jeg hadde en eurospec som jeg solgte for noen uker sida, men har ikke satt meg så mye inn i 1JZ..
Men angående girkassa så er jo det helt klart at v160 kassa er et must med 600hk, men koster også der etter, men sikkert vel verdt de kronene.
Men har noen noe tips om hvor jeg kan få tak i den kassa? Har sjekka ebay og det er jo sikkert en mulighet, ligger noen motorer med kasse og ledningsnett ute der. Men er det andre steder og kanskje på denne sida av jordkloden? :)
Om jeg finner motor og kasse så er jeg igrunnen klar til å sende avgårde en bestilling egentlig.

Re: 1JZ vs 2JZ

Legg innLagt inn:30 aug 2011 21:34
av Radial
Ville hørt med www.drift-it.as

Ellers veit jeg at www.jdmgarage.no (Ove Harlem) også selger 2JZ swap-kitt "billig" om dagen, fyr av noen telefoner og spørr litt.

Hvis du dog ikke på død og liv MÅ ha 2JZ, så driver en kompis av meg med import og salg av startklare LS1-7 V8'ere med kasse (T-56) fra 40k og opp... inkl svært funkjsonelt datasprut og support, bør absolutt vurderes, selv om det er å banne i Toyotakirka :) Disse har 5-600hk på 0,5 bar ved overlading..går helt grønnjævelig, men mangler 6'er lyden da selvsagt :)
PM meg om du vil ha nr hans! :)

Re: 1JZ vs 2JZ

Legg innLagt inn:31 aug 2011 07:21
av JePe
Ja, jeg vurderte igrunnen Drift-it, men de har ikke v160 kassa, så derfor jeg tenkte litt på r154 kassa derifra. Men kanskje jeg kan høre med Ove (jdmgarage) eller Tom Ole (Japan Auto) om de har noen bra tilbud på en pakke til meg. :)
Kjenner ikke så godt til LS motorene, men kan jo være en ide å sjekke ut det også. :wink:

Re: 1JZ vs 2JZ

Legg innLagt inn:31 aug 2011 21:12
av Radial
Skal jeg bygge driftebil igjen, så tror jeg det blir en turbomata LS-motor. Trur ikke det finnes noe mer lettkjørt enn det + billige deler i usa, Orginalt heljusterbart datasprut OG T-56 som klarer ganske mye power + de varer svært,svært lenge og du kan kjøre super-safe på mappinga og fremdeles ha masse power med 0,5bar på Stock innmat.

Ulempen er lyden... er ikke så glad i 8'er selv, og derfor jeg valgte 1JZ fordi jeg fikk den billig med bilen... men når du ha mye kjøretid, så funker det svært bra, sålenge du klarer å holde temparaturene i sjakk og ikke lader over 0,6 :)

Re: 1JZ vs 2JZ

Legg innLagt inn:01 sep 2011 00:06
av toypartsbergen
er jo ikke vanskelig å få r154 kassen til å tåle den effekten og momentet, må bare bygges litt om......

Re: 1JZ vs 2JZ

Legg innLagt inn:01 sep 2011 07:07
av JePe
toypartsbergen skrev:er jo ikke vanskelig å få r154 kassen til å tåle den effekten og momentet, må bare bygges litt om......

Hva må gjøres da? og kostnaden av det? Og hvor mye effekt kan man regne med å kunne kjøre med uten at den raser?