TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • -95 Toyota MR-2 Turbo

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #398614  av Ocean Walley
 
Det er jo alltid spennende å se på og lese hva andre folk har av prosjekter og hvordan ting blir gjort!
Må da nesten lage meg en prosjektside jeg også da!

Er helt grønn på hvordan denne nettsia fungerer og hvilke muligheter som finnes, så hvis dere ser jeg gjør noen rare ting, så er det bare å si fra, så lærer jeg det underveis ;)

Presentasjon av utgangspunktet:
Bil: Toyota MR-2 Turbo
Ã…rsmodell: 1995
Motor: 3S-GTE
Km: ca. 70 000
Specs på bilen ved bestilling:
-Øhlins coilovers
-BLITZ Turbotimer
-CUSCO LSD
-APEX dumpvalve
-Twinplate clutch
-Aftermarket exhaust
-Aircleaner

Plan for bilen:
Å bygge en strøken og grom bil godkjent for racing. For bruk i GT-racing og Trackday. Har også drømmer om å ta den med på "ringen" 8)

Planlagt byggetid:
Lang tid! Sikkert flere år..


Jeg bestilte bilen fra Japan gjennom Japanese Cars (.no) og estimert ankomstdato Norge er 3. okt. 2011.
Denne bilen har targatak som de fleste endre MR-2 SW20. Jeg ønsker et chassi med helt tak. Grunnen er ganske enkelt vekt, sikkerhet og den praktiske biten. Jeg har funnet et chassi med både helt tak og høyrestyring til en billig penge som jeg tenker å få tak i.

Første steg blir å få strippet chassiet, sveist FIA godkjent bur og lakkering.

Men siden jeg ikke bor i Norge for tiden, så har jeg ikke muligheter for å få startet før ut på nyåret en gang. Må også finne en verkstedplass å leie. (hvis noen vet om en fin og billig verkstedplass for et langvarig prosjekt i trondheimsområdet, så rop ut!)

Bilder er vell påbudt! Disse er alt jeg har sett av bilen enda!
Vedlegg
1.jpg
1.jpg (81.7 kiB) Vist 2392 ganger
4.jpg
4.jpg (82.97 kiB) Vist 2392 ganger
5.jpg
5.jpg (112.56 kiB) Vist 2392 ganger
6.jpg
6.jpg (109.51 kiB) Vist 2392 ganger
13.jpg
13.jpg (75.42 kiB) Vist 2392 ganger
 #398616  av Ocean Walley
 
Den første delebestillingen ble Abflug fender flares replica fra ebay for å få mer bredde på bilen. Dette tillater jo bedere hjul!

Har ikke fått tatt noen bilder av de enda og gidder ikke gjøre det akkurat nå, så det kommer snart...
 #398628  av Ocean Walley
 
Tatt bilder av abflug fender flares
Vedlegg
Alle fire på rekke
Alle fire på rekke
IMG_0163.JPG (286.18 kiB) Vist 2365 ganger
Til framskjerm
Til framskjerm
IMG_0164.JPG (306.28 kiB) Vist 2365 ganger
Til bakskjerm
Til bakskjerm
IMG_0165.JPG (262.35 kiB) Vist 2365 ganger
 #398629  av McLarren
 
Blir nesten litt sånn touge-preg på den, tøft! :D
 #398632  av Ocean Walley
 
McLarren skrev:Blir nesten litt sånn touge-preg på den, tøft! :D
Er foreløpig veldig usikker på utseende på bilen skal bli.
Frister med Greddy frontleppe + litt custom også støpe dette i en bit med hurtigklemmer for rask og enkel montering/demontering.
Liker også Border sine sideskirt og tror disse vil bli tøffe sammen skjermbredder'ne.
Bakenden syns jeg er vanskelig på disse bilene. Men å bruke orginal bakfanger som et utgangspunkt og lage litt custom og støpe også denne. Har sett noen som er ganske åpen bak med store enderør og syns det er det fineste.
Spoiler må nesten bli en stor og bred justerbar carbonvinge. Har ikke sett noe på det enda..
 #398986  av Ocean Walley
 
Da skal turen legges til nordvest-landet for å hente en komplett, litt shabby og stygg 90mod MR-2.
Chassiset på denne bilen har bla. helt tak og høyrestyring. Dette passer perfekt til mine planer om å få denne bilen godkjent for racing.
Var i forbindelse med en bur-bygger i Kongsvinger http://www.jhlinnerud.no//. Han kunne fortelle meg litt om regler sånn i forhold til hva bilen skal brukes til og forskjellige godkjenninger på buret! Jeg kommer nok til å bruke denne karen for å sveise inn bur i dette nye chassiset. Har fått anbefalinger på han tidligere og når jeg fikk pratet med han selv, så virket han som en meget profesjonell og hjelpsom kar! Veldig greit å få alt på stell med papirer og kvalitet med en gang, så er det ingen tvil.
Håper bare ikke chassiset er rustete, så jeg må sveise så mye.
Sitter å lurer litt på syrebad før bursveising og lakkering, men vet ikke så mye om dette. Også har jeg sett flere biler som er syrebadet og på flere av de pipler det fram rust i plateskjøtene. Noen forslag/råd på dette?

Denne bilen har vært ute for salg ei stund og han karen virker som en skrulling, men bilen er det perfekte utgangspunkt hvis den er i den stand som han sier. Må bare ned å se, så hvis den er veldig dårlig, så er det bare å reise hjem uten bilen... http://www.autodb.no kode 1371974

Dette blir jo også en fin roadtrip for bruks MR-2'n min ;) Og om det blir kjøp, sitter jeg med 3 komplette MR2'er! Gleder meg!
 #399013  av EXS
 
ville styrt unna de ksport coiloverene til bane bruk..... er så vidt de holder til gatebruk :wink:
 #399037  av Ocean Walley
 
EXS skrev:ville styrt unna de ksport coiloverene til bane bruk..... er så vidt de holder til gatebruk :wink:
Jeg mener det at coilovers er bare tull til gatebruk, men nei, skal ikke ha de med på kjøpet.... Skal kun ha chassiset fra den bilen.
 #399131  av Ocean Walley
 
Da har jeg fått hentet det nye chassiset som skal brukes i prosjektet mitt!
En engelsk-import MR-2. Bilen er komplett og ble kjørt fra nordvest-landet og til Trondheim og virket veldig fint!
Har fått titta litt under den i dag. Da fant jeg ei sprekk i rammeverket under innfestninga til sabstaget på høyre side. I tillegg ser det ut som at det er sveiset litt i den ene kanalen Denne kom fra rust. Ellers er bilen helt rustfri og finner ingen tegn på tidligere skader eller andre rustskader, så er fornøyd.

Nå må jeg bare finne en verkstedplass, og bli ferdig med halvåret mitt i afg. så jeg kan få startet skikkelig på bygget. Noen som vet om en plass i Trondheim og omegn?

Hvis det er noen som trenger deler, så kan du bare sende meg en PM og si hva du trenger. Har jo mange deler som jeg ikke trenger nå. F.eks. motor, interiør ++

EXS nevnte i tidligere innlegg at han var skeptisk på de K-sport coilovers'n som fulgte med. Disse og de K-sport bremsene ble IKKE kjøpt med. Har virkelig ikke trua på dette merket. Og bremser må jeg jo regne ut dimmensjon på selv ut i fra hvilke pumper osv som jeg kommer til å bruke senere i prosjektet.
 #399135  av Ocean Walley
 
Bilder av prosjektbilen med prøvemontering av Abflug fender flares
Vedlegg
Prøvemontering av Abflug fender flares
Prøvemontering av Abflug fender flares
CIMG0045.JPG 2.jpg (1.16 MiB) Vist 2244 ganger
Prøvemontering av Abflug fender flares
Prøvemontering av Abflug fender flares
CIMG0044.JPG (1).jpg (1.25 MiB) Vist 2244 ganger
Bakenden (blir seff 3. gen bakende)
Bakenden (blir seff 3. gen bakende)
CIMG0056 1.jpg (1.01 MiB) Vist 2244 ganger
Helt tak. En forutsetting for FIA godkjenning.<br />Takluke vil bli fjernet. (selges)
Helt tak. En forutsetting for FIA godkjenning.
Takluke vil bli fjernet. (selges)

CIMG0057 1.jpg (1.01 MiB) Vist 2244 ganger
Interiør. Blått og i mine øyne en fæl interiørfarge.<br />(selges)
Interiør. Blått og i mine øyne en fæl interiørfarge.
(selges)

CIMG0048 1.jpg (1002.71 kiB) Vist 2244 ganger
 #399136  av Ocean Walley
 
Bilder av prosjektbilen....
Vedlegg
Felgene er som nye. Lite brukt. 17&quot;.<br />Er også til salgs
Felgene er som nye. Lite brukt. 17".
Er også til salgs

CIMG0054 1.jpg (795.86 kiB) Vist 2241 ganger
Under forfra. Litt brun, men mest i travers og div stag.
Under forfra. Litt brun, men mest i travers og div stag.
CIMG0047 1.jpg (931.19 kiB) Vist 2241 ganger
 #399189  av Ocean Walley
 
Var å hentet bilen på nordvest-landet. Mellom Nordfjoreid og Florø.
Langt å kjøre fra Trondheim tur/retur på en dag!
En tur over Strynefjell anbefales på det sterkeste!
Vedlegg
IMG077.jpg
IMG077.jpg (222.68 kiB) Vist 2214 ganger
IMG080.jpg
IMG080.jpg (176.59 kiB) Vist 2214 ganger
IMG088.jpg
IMG088.jpg (221.64 kiB) Vist 2214 ganger
IMG093.jpg
IMG093.jpg (300.85 kiB) Vist 2214 ganger
IMG095.jpg
IMG095.jpg (318.19 kiB) Vist 2214 ganger
 #399190  av Ocean Walley
 
Flere bilder fra turen..
Vedlegg
IMG100.jpg
IMG100.jpg (226.11 kiB) Vist 2213 ganger
IMG102.jpg
IMG102.jpg (234.95 kiB) Vist 2213 ganger
IMG105.jpg
IMG105.jpg (218.31 kiB) Vist 2213 ganger
IMG107.jpg
IMG107.jpg (206.33 kiB) Vist 2213 ganger