smurfen81 skrev:Takk for raske svar.. Men bør jeg gå for standard dim eller overzise? Er det noe som ikke følger med som jeg burde bytte?
Du må ha mål på sylinderdiameteren. Det kan være at den er borret fra før til overdimensjon. Om sylinderveggene ser pene ut, og har standard diameter, så er det standard dimensjoner som gjelder.
Må du borre, må du ha tilsvarende diameter på stempler som boringen er på.
Dette er ting du bør/må ha fagfolk til å se på. Ta med deg den tomme blokka, veiv og råder til et verksted som driver med boring av motorer. Få de til å måle sylindrene, lagerklaringer i veiv og råder.
Du får da beskjed om du må borre, samt hvilke dimensjoner alt er på.
Jeg betalte 5.500,- for borring av sylindre, 3-gangs balansering av veiv, plansliping av topp og blokk. I den prisen lå også sliping av alle ventilseter i toppen og bytte av 2 ventiler. Da har man en bunn i motoren som du VET holder i mange mil!