TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 2jz fÃ¥r ikke signal fra kam sensor(ene)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #398840  av TTM
 
Har en 2jz gte som har funket fint helt til jeg monterte datasprut. Jeg fikk startet den etter å ha byttet til datasprut, større dyser og kammer. Så dro jeg for å få den mappet. Der fikk vi kalibrert tenninga, jusstert litt på bensinmappet så den startet lett og gikk fint på tommgang, stoppet bilen, men da vi skulle starte igjen fikk den ikke gnist på syl 5. Prøvde etter litt feilsøking med original ecu og da fikk vi gnist, å konkluderte med at utgang 5 på datasprutet på en eller annen måte har røket, så vi la sammen leding 6 med 1, 5 med 2 og 4 med 3 fra ignitoren for å kjøre wasted spark slik at ikke utgang 5 er i bruk, men da ble det helt dødt. Ingen gnist i det hele tatt verken med original ecu eller en annen helt lik datasprut (vi-pec v88).

I vi-pec menyen står det at ecu'en ikke får sync signal, altså fra kam sensoren. Funket heller ikke etter å ha koblet ledningene fra ignitoren tilbake. Det jeg har skjekket er;

-Motstand i kam sensorene -> OK
-MÃ¥lt motstand i veivsensoren -> OK
-MÃ¥lt motstand i coilene -> OK
-Testet ignitoren på en annen bil -> OK
-MÃ¥lt om det er forbindelse fra sensoren til ecu'en -> OK
-Målt om det er strøm fram til coiler og ignitor -> OK

Er det noe mer jeg kan skjekke? Alt ser ut til å være OK, men får fortsatt ikke signal fra kam sensorene? Slik jeg ser det, er det eneste som kan gjøre at den fortsatt ikke får signal, at kammen er brukket, og står i ro, men det ville jeg mest sansynelig merket i form av f.eks ulyd. :p

Noen idè'er?
 #398886  av Radial
 
Du er helt sikker på at det ikke bare er IGF-signalet som mangler fra igniter?

Pinne nr 3 i igniter'n inn på pinne 58 på ECU.. du ser'n helt til høyre på skjema under her:

Bilde


IGF = er "spark ok" signal... dette bruker alle sprut med COP system. Som regel får man ett slikt feedback-signal fra hver coil direkte, men på JZ uten VVTi går dette som ett felles signal fra Igniter hver gang det fyres av en coil. Denne kretsen sjekkes hver gang du vrir om nøkkelen på OEM-hjerner, og mangler IGF-signalet til ECU får du aldri gnist heller...

Ellers kan man sjekke pulser fra kam-sensorer med ett ocilloskop... men det er dyre greier, og kun elektronikk bedrifter etz som har sånnt =/

Har du normal kompresjon, så står nok ikke kammen din stille hvertfal :)


EDIT::: Sjekka opp med Vipec sin oversikt over hvilke pinner som skal brukes, og de bruker jo ikke IGF-signalet over hodet på JZ-motorene... mao, den ledningen skal ikke være kobla til noe på vipec sprutet...
 #398911  av TTM
 
Siden jeg har et plug and play sprut, følger det med en adapter del, slik at du plugger kontakten på det originale ledningsnettet i adapteren, og andre enden i vi-pec. Denne adapterdelen eliminerer alt som ikke er i bruk. Faktisk så bruker bare vi-pec'en den ene av de to kam sensorene 2jz'n har.

Lurer på om feilen kan ligge i det originale ledningsnettet siden det er gammelt og crispy, så jeg vurderer å legge opp alt med ny ledingsmatte, men det har jo funket helt fint tidligere.

Skal skjekke at alle pinner som skal være jordet er jordet, og ohme i mellom pinnene til kam sensorene for å se at motstanden er rett i kontakten som skal inn på ecu'en.

Så må jeg se om det er noen som har et ocilloskop å låne meg.