Side 1 av 1

Trenger hjelp til å forstå Utveksling på differ ect.

Legg innLagt inn:16 sep 2011 08:46
av SupraJensen
Hei folkens, jeg vil gjerne lære litt om differ og utvekslinger osv.
dette fordi jeg skal finne meg en ny diff med LSD til min IS200. og i den forbindelse kan man velge mellom 3.80 og 4.05.
Hva står disse tallene for? hvilken betydning har dette for bilen?
og ikkje misnt va er forskjellen på disse?

mvh
Michael

Re: Trenger hjelp til å forstå Utveksling på differ ect.

Legg innLagt inn:16 sep 2011 09:20
av Morten
Helt fysisk er det utvekslingen ved diffen. (antall tenner på kronhjul) / (antall tenner på pinjong).

I praksis beskriver det hvor mange runder mellomakslingen tar før hjulet har fullført en runde. Lavere tall vil oppleves som at du har høyere giring på ALLE gir, inkl at du ved f.eks cruising i 100kmt har litt lavere turtall. Høyere tall vil oppleves motsatt, bedre akselerasjon i alle gir på bekostning av høyere turtall ved cruising. (og sannsynligvis høyere forbruk)

En ting å være obs på er at speedometer signalet normalt hentes fra girkasse på toyotaer, som er FØR denne siste utvekslingen skjer. En endring på sluttutveksling vil da føre til tilsvarende % misvising på bilens speedometer som endringen i sluttutveksling og kan føre til at andre modifikasjoner må gjøres (eventuelt rekalibrering av speedo)

Re: Trenger hjelp til å forstå Utveksling på differ ect.

Legg innLagt inn:16 sep 2011 10:21
av Mr_Storbrua
3.80 vil vel si antall omdreininger mellomaksel må ha før hjulet har snurra 1 gang? Og 4.05 er vel da at mellomaksel på snurre enda litt lenger før hjulet har hatt runden sin? Rett meg gjerne om jeg har feil, for da har jeg misforstått det selv.

Re: Trenger hjelp til å forstå Utveksling på differ ect.

Legg innLagt inn:18 sep 2011 12:04
av SupraJensen
takker for gode svar :wink:
vi får se hvordan diff jeg finner til IS'n min 8)