TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota MR2 Turbo SW20 1991

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #400293  av Iceman22
 
Da var det enda et nytt prosjekt på gang, første gang her med detaljert info. Denne gangen falt valget på "Poor Man's Ferrari aka MR2.
De siste 3årene har jeg hatt rekke bilprosjekter på gang, den største var og er fortsatt min førstebil, toyota celica som det er skrevet om på forumet her, hvor blant annet det ble utført motorbytte fra 1.8 --> japansk 2.0GT.
Har også eget verksted med min far og par andre, med løftebukk, så har allerede gjort noen ombygginger og overhaling av Celica, MR2, både for oss selv og andre.
Så har litt erfaring, lært av egne feil, fått kontakter, fått mye kunnskap, og mistet mesteparten av "harry viruset" som er lett å få når man er ung :p
Lager denne worklogen for å ha grei oversikt for meg selv, få tilbakemeldinger, vise fram og få tips. Håper å få noen som følger med som kan hjelpe til å få en UNIK Toyota MR2, og forhåpentligvis norges/skandinavias råeste MR2 en dag.
Det blir ikke en ferrari/lambo replica, her blir det en fin MR2 istedet for.

Så var det en kort historie om bilen da. Planen var å finne en billig MR2 med mest mulig feil for å redustere kostnadene, kunne gjerne være stygg, men lite rust var selvsagt prioritert. Alt skal byttes og hellakeres, så var ingen vits å investere i noe fint som skulle bli borte likevel.
I 2010 var jeg heldig som fant denne hvite MR2 TARGA fra 1991, importert fra Sveits. En utkjørt motor som gikk bare på 3syl, som visste seg i etterkant var årsaken pg.a. en ventill var knekt på toppen. Motoren ble plukket helt ned, overhalt, og satt i en annen MR2 som hadde havarert motor fra før :wink:
Lakken er bob bob diverse steder men lite rust er det, det som finns er bare overflate rust og ikke noe alvorlig.

Har tenkt å bruke bilen når snøen er borte, ikke noe banekjøring.
Kan ikke love altfor mange oppgraderinger når snøen kommer, men det jeg kan love er mye oppdateringer når snøen forsvinner fra med neste år.
I mellomtiden så kan jeg ta meg god tid å diskutere hvilke oppgraderinger skal gjøres, og hvordan ;)

Bilder av bilen som den er nå :







Den svarte ved siden av her har vært prosjektbil, men ikke noe endringer bortsett fra overhalt motor


Motoren blir tatt ut par dager etter den ble kjøpt, ble gjort hjemme på gårdsplassen, men har heldigvis et verksted nå.





Delebilen

Da den originale 3sge motoren "kun" har 156HK originalt, og det er turbo motor tilgjengelig som passer rett inn, så bestemte jeg meg for å kjøpe inn delebil fra noen gode kontakter i japan, som har motoren og alle andre delene klare for ombyggingen.
Delebilen kom ikke før i Mai 2011, derfor har prosjektet vært "utsatt" litt. Motoren er stort sett original 3sgte gen2 med 220 responsive hester, men litt trim i fremtiden blir det.
Den har også mekanisk LSD diff, metal clutch, bilstein understell, som er kjekt å ha :roll:
Bilder av delebilen:







Det som er planlagt for prosjektet:
Grønt = Ferdig/klart
Rødt = Ikke klart/usikkert
Eksteriør:
- Motorpanser fra turbo delebilen
- Bytte frontfanger og sideskjørt til noe tøft som løfter bilens utseende, helst noe sjeldent som andre ikke har.
- Bakfanger: Beholde kaskje den som er fra før? Men mulig den blir byttet hvis den passer dårlig med front og sideskjørt
- Lightweight panser foran med unik motivlakkering av en figur eller liggnende
- REV6 lykter bak, og Revision6 Low Rise Quad Headlamp Conversion
- Gule tåkelys
- Lambodører???
- Svarte blinkers
- Sotet t-tak og bakruter


Dekk/felger:
- 17" Toyo PROXES T1-R 215/40, bak: 235/40
- Felger, ikke bestemt enda


Lakkering:
Viktigste temaet som jeg tenker hver dag på. Litt tidlig å si noe enda, da mange farger frister. Men vil at det skal være noe som skiller seg ut og som ingen eller få MR2 har i verden.. Dette blir valgt basert på andres og deres tilbakmeldinger :)
Mørk brun/gull (dark metal gold) står foreløpig høyest på ønskelista


Interiør:
- MOMO chamption ratt med tuv papirer fra delebilen, godkjenne etterhvert
- TRD Short shift

- Glowshift i lyseblå indiglo, Oljetemp, bredbåndslambda og vanntemp i A-Stolpe
Digital oljetemp foran til venstre for vinduet
Turbotrykk måler på rattstammen
- Bytte ut dørtrekk materiallet til svart skinn
- JDM Bride eller liggnende bøtestoler
- Plasmaskiver til insturment i indiglo lyseblå og bytte pærer på andre lys til samme farge


Drivverk/understell
- Metal Clutch, ukjent merke fra delebilen i Japan
- Mekanisk LSD
- Originale toyota/bilstein dempere
- Ukjente senkefjærer fra delebilen i hvitt farge
- Originale turbo bremser, med greenstuff bremseklosser


Motor:
Skal brukes som hverdagsbil når snøen er borte, så kan ikke være en bensinslukker, så har tenkt å ha milde oppgraderinger som går minst mulig utover bensinforbruket, men kan selvsagt ikke overdrive heller, litt morro må man jo ha.
Siden motoren er i veldig bra stand og har veldig lav km/stand så blir det ikke smidd innmatt / bytting av toppakning sålenge alt er iorden.


- ATS RACING TD06 turbokit med ekstern tial wastegate
- Screamer pipe
- Oppgradert eksos anlegg fra gotsmoked.no, 3" hele veien
- SARD dumpventill
- TRD low temperature thermostat
- XSPOWER intercooler
- ATS FUEL RAIL
- WALBRO 255 bensinpumpe
- Manuell XSturbo boost controller, og sette opp trykket

- Profesjonell datasprut med MAP sensor
- Bytte ut original vifta på intercooler til en SPAL vifte
- Mapping og bytte til større dyser
- Original luftfilter, bytte til konfilter?


Bilstereo:
- ALPINE eller Pioneer 2DIN spiller med skjerm, med ryggekamera
- Skikkelig anlegg, spesifikasjoner ikke bestemt enda

Sist redigert av Iceman22 den 07 apr 2014 22:29, redigert 13 ganger totalt.
 #400307  av ad92
 
Skal følge med her! ser ut som du er godt i gang allerede med delebil på plass :)

Men skandinavias råeste mr2 var vell litt å ta i ? :lol: med mindre du er multi millionær :)
 #400310  av Iceman22
 
Audun F skrev:Dette blir spennende - lykke til!

Vedrørende front og sideskjørt er jo de du har nå ganske unike - kan ikke huske å ha sett det kittet før ;)
Jeg synes front og sideskjørt ser originalt ut på begge bilene jeg, er de ikke originale ? Synes de er litt kjedelig, men bakfangeren er tydelig ikke original, og ganske tøff ifølge min menning.
ad92 skrev:Skal følge med her! ser ut som du er godt i gang allerede med delebil på plass :)

Men skandinavias råeste mr2 var vell litt å ta i ? :lol: med mindre du er multi millionær :)
Jada, en helg så er motoren demontert fra delebilen og klar for å monteres på andre bilen igjen ! Skandinavias råeste er kanskje litt urealistisk, men har tenkt å satse ganske mye i styling, så det blir ikke langt unna =P

Legger til lambodører kit på ønskelista som jeg har glemt å føre inn. Hva synes dere om det ? Blir vel ikke harry det ?
 #400315  av ArildM
 
Blir bra dette :)

Tar man motoren opp på Mk2 altså?
Alltid funnet det enklere å senke motor på Mk1 :)

Flott om dere bruker thumbnail knappen
Kode: Velg alt
[thumbnail][/thumbnail]
I stedet for Img knappen når dere skal legge ut bilder
Kode: Velg alt
[img][/img]
Slipper problemet med at bildene blir for breie for siden da :)
 #400319  av Iceman22
 
ArildM skrev:Blir bra dette :)

Tar man motoren opp på Mk2 altså?
Alltid funnet det enklere å senke motor på Mk1 :)
Neinei, saken er at når vi tok ut motoren så hadde vi ikke løftebukk, så hadde ikke noe valg. Ta den opp er bare dumt, stor sjanse for å komme borti bakruta og skade den, og girkassa er veldig i veien, så er litt kronglete å få alt ut.
Framover nå så blir det bare å senke motoren med bukk og elefantjekk, mye enklere :)
 #400325  av DanielJ
 
Blir spennende å følge med :D

Iceman22 skrev:og forhåpentligvis norges/skandinavias råeste MR2 en dag.
Dette må du bare se langt etter, er jo jeg som sitter med denne tittelen snart :lol:
 #400714  av Iceman22
 
Da var det tid for en liten oppdatering. Bestilte noen gromsaker fra Japan, plasmaskiver fra EU og eksosanlegg fra gotsmoked, og delene er nå klare for montering :)
Når det gjelder bytte av motor, så er det ikke så lenge til, tenker det blir oppdatering i slutten av måneden når byttet er igang :)
Her er et par bilder av pornosakene:

Megan Racing 3" eksosanlegg, med 4.5" enderør



Sard D2D2 dumpventill (MR2 bolt on)
Skulle egentlig ha HKS SSQV3 dump som mange allerede har på disse motorene, men ble litt skeptisk av lyden fra den når jeg fikk sammenlignet begge to på youtube. Så tenker SARD dumpen blir godt å høre på når den er på plass!



TRD thermostat
Litt bedre kjøling skader vel ikke? ;)



Plasmaskiver (blå belysning)
Greit å få noe ordentlig belysningen i dashen, PS: Det er KM/T på disse, ikke mph som på bildene.



 #410999  av Iceman22
 
Da ble det endelig klart for en oppdatering.
Prosjektet ble utsatt noen måneder pg.a. andre biler som var høyere prioritert, men fram med nå så er det 100% fokus på denne bilen de ukene fremover, og skal prøve å få til en oppdatering hver dag på kvelden.
Motoren må ut fra delebilen, bremser, understell og diverse småting og flyttes over til den "norske modellen". Dette er den 4 MR2'n vi demonterer motoren fra, så ting går litt fortere enn det pleide å gjøre før!
Ble ikke så mange timer idag men fikk da gjort litt og planlagt. Til nå er kjølevæsken tømt, eksos demontert, koblet av mesteparten av slanger, kontakter og slikt i motorrommet som må av når motoren skal jekkes ned. Imorgen må giroljen ut, siden drivakslene skal av, fjerne motorfester, koble av hjernen og slikt dill dall, så er den nesten klar til å jekkes ned. Motoroljen har vi ikke tenkt å tape ut under ombyggingen, mm man må pg.a. oljekjøleren, som vi finner ut av sennere. Undersiden av delebilen er selvsagt helt rustfri, og ingen tegn til at den er 19 år gammel, så den har en fin fremtid foran seg til et baneprosjekt etterpå.

Noen bilder:

MR2, stått her en stund, og har derfor blitt gjort om til et kafe-bord og klestativ, fult av støv og dritt :(



Løftebukken,


Bilene,


Tatt et par bilder av motorrommet, i tilfelle jeg skulle glemme hvor ting satt etterpå


Kjøleribber på bunnpanna, er dette originalt ?? hmm


Kjølvæsken, tømmes ved å skru av 2 bolter i midten og skru av lokket for beholderen



Forrige eier i japan, har funnet en smart måte å montere oljekjøler, alu-plate for at varmen fra eksosen ikke skal gå utover kjøleren! Dette går bekostning på at man kun får plass til et eksosrør, og jeg har planer om å ha dobble rør, så det ser ikke ut til at jeg får brukt oljekjøleren, hvis jeg ikke kommer på noe smart løsning selv da.. :?

 #411077  av Iceman22
 
Dag 2 og 3:
Måtte av med drivakslene, men siden jeg skal ha hjulhuset og bremseskoene over på min også så tok vi alt på en smekk,





Bremsene skal selfølgelig over på min, fikk ikke av kalipperne av skivene, hovedgrunnen til det var at skivene var såpass nye og hadde en kant som gjorde det ganske vanskelig, så gjorde det enkelt her også!



Løsnet alt som hang fast i motoren fra karosseriet så motoren er klar til å berges ut!



Løsnet motorfester og brukte elefantjekken til å jekke den pent ned på pallen og hjemmelaga tralla ;)



Så var det bare å heise bilen opp !





 #411078  av ArildM
 
Kjøleribber på bunnpanna ja :lol: Ser ut som no billig greier fra en pc :wink:
Keep up the good work :)
 #411164  av Iceman22
 
Arild, ja det minner meg litt om kjølerbbene som jeg har på skjermkortet mitt, men japsene er ikke dumme så jeg tror de er der av en god grunn 8)
Nå i det siste har vi jobbet med understell, flyttet over alle stag, bremsesko, demper/fjærer, fra delebilen til den andre, og det gamle tilbake til delebilen, så neste eier av delebilen ikke får med et vrak hjem. Det tar litt tid når ting sitter skikkelig fast og er tungt arbeid. Ble ferdig med bakredelen og fronten gjenstår, av en merkelig grunn så ble ikke bildene jeg tok med mobilen lagret, så får ta å knipse noen bilder når vi begynner med fronten.

Bestilt deler
Ellers har jeg kjøpt/bestilt noen deler. Jeg tenkte, hvorfor ikke byttet ut originale CT26 turboen til noe bedre når først motoren er ute og er lett tilgjengelig, så endte opp med ATS TD06 20G turbokit, kjøpt pent brukt fra lasse på forumet.
Komplett kit med downpipe, wastegate, screamerpipe, bolt on til motoren!
Det blir morro å leke seg når alt blir på plass :D



Så kom jeg fram til etter research på nettet at turbo bensinpumpa blir for lite hvis man ønsker å kjøre med høyere trykk/effekt på motoren, så bestilte like greit en walbro 255 pumpe kit, for å være på sikre siden. Bensinpumpa må jo av uansett siden det er NA pumpe fra før, og tanken må av.



Etter enda mer research så visser det seg at den originale fuel rail er for dårlig med oppgradert bensinpumpe på denne motoren, viser seg at bensintrykket faller på en sylinder, som wolfkatz har gjort en test av.
Da bestilte jeg like greit det også, synes nå det var litt dyrt, men det blir ihvertfall skikkelig

Wolfkatz MR2 Side Feed Fuel Rail



Da ble det like greit bestilt et intercooler kit fra XS Power da den originale viser seg å være dårlig,



og manuell bost controller, TurboXS, anbefalt av en bruker her på forumet



Så nå er det bare å forberede seg til de nye delene kommer fram!
Sist redigert av Iceman22 den 11 aug 2012 17:37, redigert 1 gang totalt.
 #411172  av FT86
 
Dette ser veldig bra ut!

Har du bestemt deg for noen farge ennå?

Jeg synes du burde gå for ducktail vinge(ikke mange av de) eller TRD :)

Stå på :)
 #411174  av Iceman22
 
FT86 skrev:Dette ser veldig bra ut!

Har du bestemt deg for noen farge ennå?

Jeg synes du burde gå for ducktail vinge(ikke mange av de) eller TRD :)

Stå på :)
Å velge farge føles som den vanskeligste beslutningen man tar i livet.
SÃ¥ nei ikke helt, men det er to stykker jeg vurderer og har i tankene:
Den første er en flott hvitt farge, altså ikke vanlig original toyota farge, men mer ekslusiv som er på dyre bmw'er og mercedeser, den sammen med noen feite gull felger tror jeg kan bli bra med det riktige body kitet! Hvitt er jo også sjelden farge til MR2 i Norge ihvertfall slik jeg ser det, og ganske moderne. Ser at det er noen hvite MR2'er med svart tak, det synes jeg blir litt stygt.
Eller så er det denne her kameleon fargen, i kombinasjon med sølve felger,

Bilde

Kom gjerne med forslag/inspill hva du mener om det ! :)

Når det gjelder body kit så vurderer jeg å kjøpe et set fra,
http://www.roguemotorsport.com.
TRD vingen, altså ikke den som er så høy som er på celica/supra, er også grei, men føler den fra rogue er mer spesiell.
Ducktail vingen fant jeg ikke noe bilde av :(

Vinge (skiller seg ganske ut)
http://www.roguemotorsport.com/forms/Pr ... spx?ID=349

Front:
http://www.roguemotorsport.com/forms/Pr ... spx?ID=317

Side: http://www.roguemotorsport.com/forms/Pr ... spx?ID=304

Bak, den jeg har fra før...
 #411175  av magnesmurf
 
Var en annen her på forumet som vurderte en farge som er noen nyanser unna den kameleon fargen du linket til.
I utgangspunktet synes jeg kameleon er litt 90-talls, og oppbrukt.
Men ser ut som fargen du linket til hvertfall ikke er grønn/lilla..

Poster uansett bilder av fargeforslaget mitt. Tror mr2en hadde gjort seg i en pen antracite eller dyp metallic grå... Det er det hvertfall nesten ingen som har, og det er skjeldnere enn hvit.

Hvit er et h***te å holde reint, og man ser evt små rustflekker som kommer frem, samt vannavrenning fra steder med evt rust som er skjult. Det samme gjelder asfaltflekker osv også. All steinsprut på plast deler synes også godt siden plast som regel er svart. I tilegg gir som regel hvit på plast stort fargeskille mellom plast og metall. Bare for å gi deg noen nyttige tips når du skal bestemme deg for farge :wink:
Vedlegg
anthra1.jpg
anthra1.jpg (492.46 kiB) Vist 5294 ganger
anthra2.jpg
anthra2.jpg (461.39 kiB) Vist 5294 ganger
anthra3.jpg
anthra3.jpg (510.25 kiB) Vist 5294 ganger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9