Toyota MR2 Turbo SW20 1991
Legg innLagt inn:04 okt 2011 22:01
Da var det enda et nytt prosjekt på gang, første gang her med detaljert info. Denne gangen falt valget på "Poor Man's Ferrari aka MR2.
De siste 3årene har jeg hatt rekke bilprosjekter på gang, den største var og er fortsatt min førstebil, toyota celica som det er skrevet om på forumet her, hvor blant annet det ble utført motorbytte fra 1.8 --> japansk 2.0GT.
Har også eget verksted med min far og par andre, med løftebukk, så har allerede gjort noen ombygginger og overhaling av Celica, MR2, både for oss selv og andre.
Så har litt erfaring, lært av egne feil, fått kontakter, fått mye kunnskap, og mistet mesteparten av "harry viruset" som er lett å få når man er ung :p
Lager denne worklogen for å ha grei oversikt for meg selv, få tilbakemeldinger, vise fram og få tips. Håper å få noen som følger med som kan hjelpe til å få en UNIK Toyota MR2, og forhåpentligvis norges/skandinavias råeste MR2 en dag.
Det blir ikke en ferrari/lambo replica, her blir det en fin MR2 istedet for.
Så var det en kort historie om bilen da. Planen var å finne en billig MR2 med mest mulig feil for å redustere kostnadene, kunne gjerne være stygg, men lite rust var selvsagt prioritert. Alt skal byttes og hellakeres, så var ingen vits å investere i noe fint som skulle bli borte likevel.
I 2010 var jeg heldig som fant denne hvite MR2 TARGA fra 1991, importert fra Sveits. En utkjørt motor som gikk bare på 3syl, som visste seg i etterkant var årsaken pg.a. en ventill var knekt på toppen. Motoren ble plukket helt ned, overhalt, og satt i en annen MR2 som hadde havarert motor fra før
Lakken er bob bob diverse steder men lite rust er det, det som finns er bare overflate rust og ikke noe alvorlig.
Har tenkt å bruke bilen når snøen er borte, ikke noe banekjøring.
Kan ikke love altfor mange oppgraderinger når snøen kommer, men det jeg kan love er mye oppdateringer når snøen forsvinner fra med neste år.
I mellomtiden så kan jeg ta meg god tid å diskutere hvilke oppgraderinger skal gjøres, og hvordan
Bilder av bilen som den er nå :
Da den originale 3sge motoren "kun" har 156HK originalt, og det er turbo motor tilgjengelig som passer rett inn, så bestemte jeg meg for å kjøpe inn delebil fra noen gode kontakter i japan, som har motoren og alle andre delene klare for ombyggingen.
Delebilen kom ikke før i Mai 2011, derfor har prosjektet vært "utsatt" litt. Motoren er stort sett original 3sgte gen2 med 220 responsive hester, men litt trim i fremtiden blir det.
Den har også mekanisk LSD diff, metal clutch, bilstein understell, som er kjekt å ha
Bilder av delebilen:
Grønt = Ferdig/klart
Rødt = Ikke klart/usikkert
De siste 3årene har jeg hatt rekke bilprosjekter på gang, den største var og er fortsatt min førstebil, toyota celica som det er skrevet om på forumet her, hvor blant annet det ble utført motorbytte fra 1.8 --> japansk 2.0GT.
Har også eget verksted med min far og par andre, med løftebukk, så har allerede gjort noen ombygginger og overhaling av Celica, MR2, både for oss selv og andre.
Så har litt erfaring, lært av egne feil, fått kontakter, fått mye kunnskap, og mistet mesteparten av "harry viruset" som er lett å få når man er ung :p
Lager denne worklogen for å ha grei oversikt for meg selv, få tilbakemeldinger, vise fram og få tips. Håper å få noen som følger med som kan hjelpe til å få en UNIK Toyota MR2, og forhåpentligvis norges/skandinavias råeste MR2 en dag.
Det blir ikke en ferrari/lambo replica, her blir det en fin MR2 istedet for.
Så var det en kort historie om bilen da. Planen var å finne en billig MR2 med mest mulig feil for å redustere kostnadene, kunne gjerne være stygg, men lite rust var selvsagt prioritert. Alt skal byttes og hellakeres, så var ingen vits å investere i noe fint som skulle bli borte likevel.
I 2010 var jeg heldig som fant denne hvite MR2 TARGA fra 1991, importert fra Sveits. En utkjørt motor som gikk bare på 3syl, som visste seg i etterkant var årsaken pg.a. en ventill var knekt på toppen. Motoren ble plukket helt ned, overhalt, og satt i en annen MR2 som hadde havarert motor fra før

Lakken er bob bob diverse steder men lite rust er det, det som finns er bare overflate rust og ikke noe alvorlig.
Har tenkt å bruke bilen når snøen er borte, ikke noe banekjøring.
Kan ikke love altfor mange oppgraderinger når snøen kommer, men det jeg kan love er mye oppdateringer når snøen forsvinner fra med neste år.
I mellomtiden så kan jeg ta meg god tid å diskutere hvilke oppgraderinger skal gjøres, og hvordan

Bilder av bilen som den er nå :
Delebilen
![]()
![]()
![]()
Den svarte ved siden av her har vært prosjektbil, men ikke noe endringer bortsett fra overhalt motor
![]()
Motoren blir tatt ut par dager etter den ble kjøpt, ble gjort hjemme på gårdsplassen, men har heldigvis et verksted nå.
![]()
![]()
![]()
Da den originale 3sge motoren "kun" har 156HK originalt, og det er turbo motor tilgjengelig som passer rett inn, så bestemte jeg meg for å kjøpe inn delebil fra noen gode kontakter i japan, som har motoren og alle andre delene klare for ombyggingen.
Delebilen kom ikke før i Mai 2011, derfor har prosjektet vært "utsatt" litt. Motoren er stort sett original 3sgte gen2 med 220 responsive hester, men litt trim i fremtiden blir det.
Den har også mekanisk LSD diff, metal clutch, bilstein understell, som er kjekt å ha

Bilder av delebilen:
Det som er planlagt for prosjektet:![]()
![]()
![]()
![]()
Grønt = Ferdig/klart
Rødt = Ikke klart/usikkert
Eksteriør:
- Motorpanser fra turbo delebilen
- Bytte frontfanger og sideskjørt til noe tøft som løfter bilens utseende, helst noe sjeldent som andre ikke har.
- Bakfanger: Beholde kaskje den som er fra før? Men mulig den blir byttet hvis den passer dårlig med front og sideskjørt
- Lightweight panser foran med unik motivlakkering av en figur eller liggnende
- REV6 lykter bak, og Revision6 Low Rise Quad Headlamp Conversion
- Gule tåkelys
- Lambodører???
- Svarte blinkers
- Sotet t-tak og bakruter
Dekk/felger:
- 17" Toyo PROXES T1-R 215/40, bak: 235/40
- Felger, ikke bestemt enda
Lakkering:
Viktigste temaet som jeg tenker hver dag på. Litt tidlig å si noe enda, da mange farger frister. Men vil at det skal være noe som skiller seg ut og som ingen eller få MR2 har i verden.. Dette blir valgt basert på andres og deres tilbakmeldinger
Mørk brun/gull (dark metal gold) står foreløpig høyest på ønskelista
Interiør:
- MOMO chamption ratt med tuv papirer fra delebilen, godkjenne etterhvert
- TRD Short shift
- Glowshift i lyseblå indiglo, Oljetemp, bredbåndslambda og vanntemp i A-Stolpe
Digital oljetemp foran til venstre for vinduet
Turbotrykk måler på rattstammen
- Bytte ut dørtrekk materiallet til svart skinn
- JDM Bride eller liggnende bøtestoler
- Plasmaskiver til insturment i indiglo lyseblå og bytte pærer på andre lys til samme farge
Drivverk/understell
- Metal Clutch, ukjent merke fra delebilen i Japan
- Mekanisk LSD
- Originale toyota/bilstein dempere
- Ukjente senkefjærer fra delebilen i hvitt farge
- Originale turbo bremser, med greenstuff bremseklosser
Motor:
Skal brukes som hverdagsbil når snøen er borte, så kan ikke være en bensinslukker, så har tenkt å ha milde oppgraderinger som går minst mulig utover bensinforbruket, men kan selvsagt ikke overdrive heller, litt morro må man jo ha.
Siden motoren er i veldig bra stand og har veldig lav km/stand så blir det ikke smidd innmatt / bytting av toppakning sålenge alt er iorden.
- ATS RACING TD06 turbokit med ekstern tial wastegate
- Screamer pipe
- Oppgradert eksos anlegg fra gotsmoked.no, 3" hele veien
- SARD dumpventill
- TRD low temperature thermostat
- XSPOWER intercooler
- ATS FUEL RAIL
- WALBRO 255 bensinpumpe
- Manuell XSturbo boost controller, og sette opp trykket
- Profesjonell datasprut med MAP sensor
- Bytte ut original vifta på intercooler til en SPAL vifte
- Mapping og bytte til større dyser
- Original luftfilter, bytte til konfilter?
Bilstereo:
- ALPINE eller Pioneer 2DIN spiller med skjerm, med ryggekamera
- Skikkelig anlegg, spesifikasjoner ikke bestemt enda