Side 1 av 1
Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:21 okt 2011 21:39
av Ole Darkness
Hallo, min 91 MR2 NA trenger snart ny clutch og ny reg.reim, om det ikke er så mye prakk så tenkte jeg og ta ut motoren nå til vinteren for å bytte det, samt noe annet småpjusk sikkert. Men er det mulig og få den ut ovenifra eller må jeg ha bilen på løftebukk?
Noen som har erfaring med å ta ut motoren på MR2, hva er greiest?
Re: Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:21 okt 2011 22:09
av Audun F
Ole Darkness skrev:Hallo, min 91 MR2 NA trenger snart ny clutch og ny reg.reim, om det ikke er så mye prakk så tenkte jeg og ta ut motoren nå til vinteren for å bytte det, samt noe annet småpjusk sikkert. Men er det mulig og få den ut ovenifra eller må jeg ha bilen på løftebukk?
Noen som har erfaring med å ta ut motoren på MR2, hva er greiest?
Det er absolutt greiest å ta motoren ned, er fryktelig trangt med girkasse etc for å få den opp... Du trenger ca. 1 meter klaring for å få motoren ut under, så det går ann å heise opp bilen bak for så å dra motoren ut. Ta en titt på tråden min så ser du hvordan vi gjorde det

Re: Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:22 okt 2011 12:58
av DanielJ
Syns det var kjekt å ta ut motoren fra ondersiden, men da hadde vi løftebukk.
Re: Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:22 okt 2011 17:23
av john_e
Jeg løftet bakenden av karosseriet opp i taket under carporten.
Da sto motoren igjen under, klar til å trekkes bort.
Re: Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:22 okt 2011 19:10
av Ole Darkness
Ok, er det noe festepunkt i motorrommet jeg kan løfte opp/avlaste karosseriet med?
Er på jobb nå så har ikke mulighet til å skjekke.
Re: Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:22 okt 2011 19:14
av john_e
Kan bruke de to tauekrokene bak, det er det enkleste

Re: Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:22 okt 2011 20:05
av Ole Darkness
To?

Må man ikke isåfall legge stroppene utenpå fangeren og blir det ikke da lett skade på bakfangeren?
Edit: Så på bildene til "Audun F" og ser at om jeg skal bruke de så må den av og det vil jeg helst slippe siden jeg akkurat har satt den på, hehe.
Noen andre tips?
Re: Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:22 okt 2011 23:11
av DanielJ
Det tar deg 5min å ta av fangeren, hadde lett tatt meg tiden å gjort det

Re: Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:23 okt 2011 20:19
av Ole Darkness
Sant det, men er da kjedelig og gjøre samme jobben to ganger, hehe

Re: Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:04 nov 2011 15:41
av MR2-Dag
Sikkert mye av det samme med mk2 og mk3, at motoren er lettest å ta ut fra undersiden som det sies over her.
Alt sånt er gjerne mye enklere når man plukker av mest mulig rundt så man kommer best mulig til, fanger, varmeskjold, m.m. Fikk hjelp til dette når jeg skulle ha ut motoren på min, da kjørte vi forhjulene opp på to ramper og heiset opp bakenden med en elefantjekk. Brukte stropper som vi festet til den tjukke bjelken som går på tvers og sitter bak støtfangeren, så i mitt tilfelle var det uansett nødvendig å ta av fangeren. Måtte passe på at bilen ikke trillet bakover siden det ikke er brekk på forhjula, men ellers er det egentlig bare å slippe ned motoren og girkassa, og lirke den ut. Kjekt å lage seg et brett med små hjul på hvis man har muligheten, så er det bare å trille den vekk fra under bilen.
Re: Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:22 nov 2011 21:20
av Lifestyle
det er bare og ha bilen på bukker, blir mer en høyt nok. motor og gir må ned, tror det nesten er umulig og få det opp. jeg la motor og kasse ned på et liggebrett fra biltema og trillet motoren ut til siden. hvis du har tilgang på luftebukk så anbefaler jeg det, men går fint med 4 bukker, en ok garasje jekk og en elefant jekk.
Re: Plukke ut motor 91 MR2 NA?
Legg innLagt inn:24 nov 2011 11:41
av Ole Darkness
Jeg har plassert bilen på vinterlagring på loven nå, jeg har ikke tilgang til løftebukk der. Men skal nokk få den opp på et vis
Ser mange tar ut hele bakstillillinga sammen med motor og gir, er det kanskje like greit? Kan jo bruke vinteren til å gå over og bytte det som trengs, siden det ikke er noe stress og få den på veien med det første
