Side 1 av 3

Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:07 des 2011 11:57
av Ron
Hei folkens, nytt medlem her :)

Jeg har gått til innkjøp av en Original Mr2 turbo, planen var egentlig bare å leke meg litt med den å selge igjen, men har forelska meg fullstendig i den lille rakker`n så den blir i mitt eie.

Jeg har planer om å stramme strikken å få til en potent bil, så da kommer spørsmålene..

Tåler disse mye originalt av effekt før man må oppgradere pakkning, stempel osv?

Tåler dem mye ladetrykk?

Har dem T3 fot på turbo`n?

Det står en CT26 på min, hvor langt henger dem med på trykk før dem bare produserer varme?

Finnes det chip å få til dem, eller MÅ man på med datasprut?

Bilen har nå 3"eksos, FCD, men ellers rimeig stock trur jeg, kjører 1 bar trykk nå.

Jeg kommer fra div 400+hk Cosworthèr, (se bl.a link i signatur) så man har blitt bortskjemt med åra, så 350 motor HK må man minst ha, hehe..

Bilen gikk rett gjennom EU 1 desember, så nå er det bare å trimme ivei. :twisted:

Om noen gidde å slenge ut noen linker der jeg kan lese meg opp på denne motoren er jeg evig takknemlig.

mvh Ronny

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:07 des 2011 13:32
av 3rlend
hei og velkommen :)
Nå er ikke jeg den med mest erfaring her på forumet.
Meld deg inn på www.mr2oc.com, der står alt du trenger å vite.
Når det gjelder ct26 så har du sikkert merket bilen "dør" helt etter ca 6k rpm.
Det er en bajs turbo. men vet ikke hvor mye hk den holder til.
Når det gjelder chip vet jeg ikke, du finner jo mine's eller blitz omprogrammerte hjerner på ebay osv.
atsracing selger også omprogrammerte hjerner.
Eller så går d vel i datasprut :P

noen linker:
www.twosrus.com orginale toyota deler til ekstremt billig penge
www.atsracing.net sikkert noen av de råeste i verden når det gjelder trimming av mr2.

Sleng opp tråd i prosjekter eller show and shine :D

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:07 des 2011 14:08
av Andrepedersen
3rlend skrev:hei og velkommen :)
Nå er ikke jeg den med mest erfaring her på forumet.
Meld deg inn på http://www.mr2oc.com, der står alt du trenger å vite.
Når det gjelder ct26 så har du sikkert merket bilen "dør" helt etter ca 6k rpm.
Det er en bajs turbo. men vet ikke hvor mye hk den holder til.
Når det gjelder chip vet jeg ikke, du finner jo mine's eller blitz omprogrammerte hjerner på ebay osv.
atsracing selger også omprogrammerte hjerner.
Eller så går d vel i datasprut :P

noen linker:
http://www.twosrus.com orginale toyota deler til ekstremt billig penge
http://www.atsracing.net sikkert noen av de råeste i verden når det gjelder trimming av mr2.

Sleng opp tråd i prosjekter eller show and shine :D
CT26 er ingen "bajs" turbo! Den finnes i flere steg og er etter min mening ganske holdbar.. Vet om flere som har henta mye ut av dem. Men, dersom du skal over 400hk ville jeg ha anbefallt en annen type turbo.

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:07 des 2011 14:24
av sindrejl
Andrepedersen skrev:
3rlend skrev:hei og velkommen :)
Nå er ikke jeg den med mest erfaring her på forumet.
Meld deg inn på http://www.mr2oc.com, der står alt du trenger å vite.
Når det gjelder ct26 så har du sikkert merket bilen "dør" helt etter ca 6k rpm.
Det er en bajs turbo. men vet ikke hvor mye hk den holder til.
Når det gjelder chip vet jeg ikke, du finner jo mine's eller blitz omprogrammerte hjerner på ebay osv.
atsracing selger også omprogrammerte hjerner.
Eller så går d vel i datasprut :P

noen linker:
http://www.twosrus.com orginale toyota deler til ekstremt billig penge
http://www.atsracing.net sikkert noen av de råeste i verden når det gjelder trimming av mr2.

Sleng opp tråd i prosjekter eller show and shine :D
CT26 er ingen "bajs" turbo! Den finnes i flere steg og er etter min mening ganske holdbar.. Vet om flere som har henta mye ut av dem. Men, dersom du skal over 400hk ville jeg ha anbefallt en annen type turbo.


"Flere" har hentet ut mye hester av en org cat18det også, men det er fremdeles en bajsmotor ;)

Org CT26 er en helt ok snurrbo, men bør ikke lade særlig over 1,1 bar og leverer raskt mer varme enn effekt. Som det sies over er den heller ikke særlig glad i turtall. om du ikke har tenkt å modifisere denne så bør den byttes.

Løsningen er feks en ct20b (leveres originalt på jdm mr2 turbo og celica gt-foure) som tåler høyere trykk og som virkelig trøkker på der motoren gir sitt beste, altså over 5000rpm

350 i 3sgte'n burde være en smal sak, nå husker jeg ikke nøyaktige forskjeller fra 2.gen 3sgte (den du har) og 3.gen 3sgte. Men såvidt jeg husker var det vel snakk om mangel på map sensor. Så en god frittstående ecu, map sensor og god turbo så er du langt på vei. Innmat og dyser skal holde til akkurat rundt 350, men det er litt på toppen. Chip er ikke å anbefale da disse er for generell, har mye feil og leverer ikke et perfekt oppsett til DIN motor. Chip går bra opp til 300-320hk, men over det så røyner det fort på.

Så oppgraderer du til smidd innmat og nye dyser så har du en safe motor i en bil som går jævlig bra.

Rett meg om noen mener det er flere forskjeller på disse motorene da jeg vet at 3.gen er relativt grei å trimme til dette nivået.

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:07 des 2011 15:45
av lasse
Mye kjekk lesning her:

http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm

Og ellers er en vannkjølt ic å foretrekke når du skal opp i såpass med hester, blir fort varmt baki der....

Med originalhjerne klarer du ca 1,1 bar uten at det burde by på problemer, etter det trengs nytt bensinsystem, innmat og sprut.
Mange har dratt ut en god skvett hester med apexi power fc vet jeg, plug and play på org ledningsnett og billigere enn autroinc, haltec osv.

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:07 des 2011 15:51
av lasse
Er forresten ikke t3 fot på turboen.

Kikka på videoen din, her er en lignende med "en jeg kjenner" sin mr2 :wink:




EDIT: glemte linken...

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:07 des 2011 18:56
av Offern
Er vel t4 flens om jeg ikke husker feil?

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:07 des 2011 20:19
av mr2storbrua
Er toyota sin egen flens på disse turboene, skal du bytte turbo må du enten skaffe ny DP eller få tak på en adapter..

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:07 des 2011 20:32
av Andrepedersen
Mr2'en din ser veldig fin ut, ut i fra bildet i signaturen din ;)
Vi må få se flere bilder !!

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:07 des 2011 21:39
av 3rlend
Da må du være snill å vise meg noen som har hatt over 280hk på ORG ct26, som ikke er byttet hjul på.
Å det er fritt for effekt på 6k. (baktrykk, varme?) Da er det bajs i min verden.
Å alle jeg kjenner som har byttet ut turboen på sin 3sgte har etterpå sagt for en bajs turbo ct26 er.

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:08 des 2011 10:21
av Ron
Her var det mye bra lesning, takker!! :)

Garrett GT3071 med AR63 er en knail turbo i Cosworth verden, er denne noe å bruke på 3SGTE?

Noen som vet AR på den CT26 turbo`n? Prøver å danne meg et bilde av hvilken turbo man kan bruke, litt spool up er greit, liker at dem tar ifra ca 3000rpm.

Det er 440ccm dyser originalt på 3SGTE? Noen som vet originalt bensintrykk?

Så om man skal skifte turbo må man altså bytte grenrør, greit nok, finnes sikkert overganger å få kjøpt også.

Ser ut som "han du kjenner" har en rimelig heftig Mr2!! Noen plass der det liger mere info om denne hissigheta?
[quote="lasse"]
quote]

Det er dårlig med bilder av bilen enda, dette er fra når jeg kjørte den inn på verkstedet for vinteren.
Skal få seg en total makeover, så spent på resultatet til våren. Er strøkent svart skinn bl.a, så et bra utgangspunkt det er det. Planen er ny styling, lakkering, andre felger osv osv.

Noe må man bedrive vinteren med, skiturer med kvik lunch er ikke helt min greie, hehe :wink:

Bilde

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:08 des 2011 11:45
av mr292
Ser motorlokket ditt er "NA" type, om bilen din er orignal turbo må dette ha vært byttet. hvis ikke har du kansje blitt lurt? eventuellt kansje jeg misforsto og du mente at 3sgte'n var ii original stand.
Så lenge opgitt effekt i vognkort tilsvarer 225hk har det vel ikke mye å si.(og du har jo tenkt å trimme'n uansett :P)

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:08 des 2011 12:24
av Ron
mr292 skrev:Ser motorlokket ditt er "NA" type, om bilen din er orignal turbo må dette ha vært byttet. hvis ikke har du kansje blitt lurt? eventuellt kansje jeg misforsto og du mente at 3sgte'n var ii original stand.
Så lenge opgitt effekt i vognkort tilsvarer 225hk har det vel ikke mye å si.(og du har jo tenkt å trimme'n uansett :P)
Lurt, nei no får du gi deg, har drive med dette alt for lenge til å ikke vite forskjell på en turbo bil, å en bil med ettermontert turbo. Men for å legge dette dødt en gang for alle så kan jeg jo likesågodt bevise det :)

Jeg personlig synes dette er mye finere en "turbo-lokket", selvfølgelig min mening da :)

Bilde

Å her er vognkorte til gullet.

Bilde

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:08 des 2011 13:58
av ArildM
Liker :wink:

Re: Info om Mr2 turbo ønskes

Legg innLagt inn:08 des 2011 17:56
av 3rlend
Burn :mrgreen: