Side 1 av 1

Hvordan er det å eie gatebil i Japan ?

Legg innLagt inn:26 des 2011 17:23
av Iceman22
Her er info jeg fant om avgifter av bil I Japan (sammenlignet med England).
PS: England har som regel dyrere forsikring på biler enn Norge!
It is very expensive to own a car in Japan. Gasoline, Highway tolls, Labor, cost of repairs & insurance cost up to 4 times more than UK. One needs parking permit before they purchase a car, average parking in a commercial area is over £500 per month. Japanese vehicles have less miles in comparison to the UK. So, a 10 year old car in Japan might have 30,000 miles on the engine compared to 150,000 miles on UK engine. There are no after-market parts, very few body shops and no Salvage yards like in the U.K. Most people use their cars on weekends & take shin-kansen (bullet train) or subway to work. It only makes sense because one can travel from Osaka to Tokyo for just £100 by bullet train with no hassle of parking and expense on fuel. Moreover all Japanese cars go through a stringent bi-annual inspection called SHAKEN. The cost of complying with these tests can run as much as 30% of the vehicle value. Cars with minor body damage are considered unsafe. There are few cars over 6 years old in service. Cars are recycled early. Compound these costs with propensity of Japanese consumers to drive only the latest models. The result is vehicles with tremendously low mileage are recycled. Vehicles in Japan suffer quick depreciation as cost of repairs is extremely high. In fact, this is the very reason why UK car owners are increasingly opting for Japanese engines in order to enhance the performance of their vehicles.
Slik jeg tolker det så er avgiftene være/like ille som her i Norge.
EU Kontrollen som de har kalt (SHAKEN), høres veldig ille ut, med tanke på pris og hvor streng den er når det gjelder små karosseri skader.
Men hvis alt koster så mye der, så må vel lønningene også være omtrent like høye som I Norge for at folk skal klare seg ? På en annen side så får man lett en kjørbar MR2 turbo/Skyline turbo til 15.000kr. Men ønsker man å trimme den, ta den på verksted så blir det fort utgifter mer enn hva bilen koster! Tenk bare et skikkelig turbo oppsett fra HKS koster cirka 15.000kr, og en bra dumpvenill 2000-3000kr. Hvordan får gatebil folkene råd til alt det I Japan ?

Japan har mange driftingbaner, og av det jeg har hørt så er det flere som "trener" hver uke i drifting. Er det sponsorer som gjør at japanerne får råd til det ?

Re: Hvordan er det å eie gatebil i Japan ?

Legg innLagt inn:26 des 2011 23:40
av Julebrus
Det jeg vet er at man ikke får lov til og ha bil, dersom ham ikke har hus med parkeringsplass. eller en fast felles parkeringsplass.

Rare greier, fordi det går veldig mange sportsbiler i Japan

Re: Hvordan er det å eie gatebil i Japan ?

Legg innLagt inn:27 des 2011 02:26
av Holger
hørtes veldig sært ut spør du meg :?

Re: Hvordan er det å eie gatebil i Japan ?

Legg innLagt inn:27 des 2011 02:39
av inzane2012
syns dette hørtes veldig sært ut jeg og, vertfall med tanke på rykte til Tokyo når det komme til bilbruk...

Re: Hvordan er det å eie gatebil i Japan ?

Legg innLagt inn:27 des 2011 03:53
av Zepticon
Stemmer bra:) når jeg var i tokyo var det _bare_ nye biler...
Alle de gammle bilene blir eksportert til NZ, australia og andre lavkost land i asia:)

Re: Hvordan er det å eie gatebil i Japan ?

Legg innLagt inn:27 des 2011 09:41
av ArildM
Er jo derfor det er så billig å importere biler fra japan :)

Re: Hvordan er det å eie gatebil i Japan ?

Legg innLagt inn:27 des 2011 16:31
av Iceman22
Kostnaden cirka pr mnd for å leie en public parkeringsplass, ca 4000-5000kr i mnd !!!
Jeg som trodde Norge var et av de verste landene med tanke på bil utigifter...
Det er synd å lese at de vraker biler i ung alder med lav km, bare for å gå for nyere modeller, håper de tar vare på de som er "verdt å ta vare på".
Så det er vel drifitingen som gjør at flere gamle biler fortsatt blir tatt vare på der nede, for de nye bilene er som regel ubrukelige eller for dyre.

Re: Hvordan er det å eie gatebil i Japan ?

Legg innLagt inn:09 jan 2012 14:04
av McLarren
There are no after-market parts, very few body shops and no Salvage yards like in the U.K.
Hørtes veldig rart ut med tanke på hvor mange biler som bygges i Japan, og "after-market" som felger, styling, trim osv virker det jo om som om de svømmer i der borte... :roll:

Re: Hvordan er det å eie gatebil i Japan ?

Legg innLagt inn:09 jan 2012 15:21
av celicat23
Det er vel kanskje slitedeler og sånn det er snakk om her, ikke styling. Og du må ikke tenke i Norsk perspektiv her, for da er jo 2 styling sjapper MASSE - mens i Japan, hvor en bortglemt liten fiskelandsby har flere innbyggere enn hele Norge, så kan det godt være 10-20 sjapper uten at det er noen overflod av den grunn.

Re: Hvordan er det å eie gatebil i Japan ?

Legg innLagt inn:10 jan 2012 22:14
av Iceman22
Jeg tror mesteparten av japsene kjører mainstream biler av nyere modeller som ikke har behov for styling, akkurat slik her i Norge hvor de fleste kjører nyere maninstream biler.
Markedet er da kanskje ikke så stort for rånerne og drifterene der siden det er lite etterspørsel, er kanskje det de mener med den setningen.
Jeg har ofte lurt på hvordan de får råd til drifting når alt er så dyrt der og lønnene litt lavere enn i Norge ?
Men jeg skal innrømme det at de fleste drifte bilene jeg har sett tilsalgs på auksjoner og kjøpt selv, så er det ikke gjort SÅ veldig mye med de. Som regel er det bare et bøtesete på førersiden, sjeldent med bur, og ofte med original turbo, bare små mods som luftfilter, boost controller osv.. Det forklarer vel kanskje litt at de fleste ikke har råd til å tune bilene altfor mye, men holder seg til enkle mods for å holde kostnadene lave.