TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Noen i norge som har bygd 7age?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #424759  av David
 
Hvis man hadde målt en motor under dynamisk bruk hadde det nok vært lettere å se eller forstå.
Men det letteste er nok å prøve og eventuelt feile selv

En turbo har som oftest en wastegate som kontrollerer trykket da

sugemotor vil det uansett aldri være :-)
 #424761  av ArildM
 
Så du mener at Rotrex kan få overladding som følge av at den ikke har wastegate? Tenkte ikke det var noe problem? Mulig jeg tenker helt feil nå.
 #424763  av David
 
Du misforsto nok litt der. En kompressor har ingen eksosdel
Kompressoren har jo et arbeidsregister og må dreves til ønsket luftmengde pr minutt
om den bygger mer trykk enn ønskelig vil det jo være mer gunstig å dreve den lavere ( mindre energi kreves)
Enn å la denne luften gå til spille..
 #424772  av ArildM
 
Må vel google litt da, for da skjønner jeg ikke helt hvordan man får lagg på en remdrevet kompressor?
 #424937  av Roye
 
Det letteste er å se det utfra diagram. Turbin-kompressor har lavere trykk/ mengde på lavt turtall og høyt på høyere turtall, mens skru-kompressor leverer et mer stabilt trykk/ mengde over hele registret i forhold til turbin, utfra hva jeg har skjønt.
 #424939  av ArildM
 
Jupp, men skru kompressor blir jo gradvis mer restriktiv jo mere turtall den får. Greit at den gir mer trykk tidligere, men den er ikke like god på toppregister.
Forstått det slik at turbin kompressor blir en mellomting, samt at den ikke er det vanskeligste å montere heller siden den kan dreves via viftereimen, feks ved å fjerne AC :) Slipper å ordne med turbomanifold osv siden den drives via reim også da. Ble litt Off Topic denne tråden, men men :)
 #424951  av David
 
Skrukompressor har mye lengre arbeidsregister, og lager trykk mye fortere

turbinkompressor må ha mye høyere turtall 100 000rpm osv for å lage bra trykk. Kortere arbeidsregister
dårligere respons( tid det tar fra full gass til full trykk på angitt turtall uavhengig hva turtallet er)
De lager jo girkasse med 2-3 gir til rotrex nå får å få den mer anvennelig.

Men det enkleste å montere på en 7a eller 4a er fortsatt sc12. Den er jo bolt on og koster ikke mye..
 #424970  av ArildM
 
Men når du kjører større drev på en skrukompressor så vil den jo øke omdreiningene den jobber med og dermed blir varme et problem samtidig som den blir mer restriktiv. Det kan man jo se på effektkurven på en 4AGZE motor, hvor den flater av mot toppen hvor en normal 4AGE har toppeffekt øverst. Hadde skrukompressoren ikke vært restriktiv skulle den jo ha hatt en helt annen effektkurve?

Mulig jeg er helt på jordet igjen :) Men enig i at SC12 er en fin bolt on sak til 4A motorene.
 #424987  av David
 
Fra 0% gasspedal til 100% gasspedal så er tiden det tar før du har maks effekt på angitt turtalll kalt for respons,turbolagg, etc
På bremsepapiret du ser på vil jeg anta at det blir gitt 100% gass fra bånn til topp...
 #424988  av David
 
Det kommer nok mye av at den sc12en er litt liten for å kunne lage nok effekt på toppen uten å ha alt for fort.
Og mer turtall på sc12 jo mer kraft kreves det for å drive den.
Enkel løsning er sc14 som er har større volum, dermed mindre turtall og høyere effektivitet
 #425760  av Ronnie
 
Det jeg gjør som er grunnen til at bygget mitt er så omfattende er at den er bygget mer eller mindre som en drag motor med grunnlag for videre utbygging . Har en komp regnet ut til 13.7:1 nå ...setter inn 4 stk 550cc dyser (rx7) og har 4 i spare til neste stage som er kombinasjon kompressor/turbo for å få med hele registeret . Sammen med 2 stk bosch044 bensinpumper så blir det bra serru...vet nå en ting , skroter jeg bilen så er det for å kjøpe en annen å sette denne motoren i hehe. Men jeg bygger denne av disse grunner : Måtte gjøre det for motoren var havarert , gjør jeg noe slikt er det enten 110% eller ingenting.., det er en hobby og sist og ikke minst , det er samme motoren som står i mht motornr og alt , dermed har jeg ikke byttet motor og biltilsynmessig er det motoren som alltid har stått i ...
Så sant jeg ikke setter i en turbo så ser de snaut forskjell ...ikke sikkert de hadde oppdaget en turbo heller hahaha
 #425768  av ArildM
 
Høres bra ut. Motoren din blir rå den Ronnie, håper du finner noe annet spennende å sette den inn i etterhvert ;)
KE70, AE86, AW11, ett eller annet som trekker på bakhjulene i alle fall ;D
 #427644  av Ronnie
 
David skrev:får jo økning på hele 175cc volum da, så om man tør varve 7A blokka litt forbi den originale rødmerkinga slik at man når der makseffekten 16v toppen lager originalt kan man vel anta røflig 10% økning i moment ihvertfall...

det er vel tilsvarende du får av å bytte til et bra luftfilter og eksosanlegg..
Tror jeg kommer til å ligge en tanke over skifta av luftfilter og eksosanlegg ...siden jeg gjør det i utgangspunktet . Snakket med John Pimentell på Race Engenering og spurte om forventet effekt og svaret er følgende , og dette er potensialet på motoren jeg bygger :
The turbo will be a GT4088r We will be running between 15psi low boost setting to a whopping 28-30 psi on the high boost setting. That will be close to kicking 400 wheel hp at low boost setting and over 700 wheel hp with the high. Tell him to chill out and watch for the Toyota monster embarrass some of the guys in your area. (-: Men før turboen evt kommer i så beregner han ca 200hk
Vedlegg
Nylakkert (1024x768).jpg
Nylakkert (1024x768).jpg (219.21 kiB) Vist 6983 ganger
Forfra (1024x768).jpg
Forfra (1024x768).jpg (228.06 kiB) Vist 6983 ganger