TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Noen i norge som har bygd 7age?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #405229  av Offern
 
Hei, sittet å glana litt på nettet og sett at flere har bygd 7age motor i ulandet. Noen som har erfaring med dette, 7age blacktop med 11.5:1 i komp må jo bli en morsom motor til en ''overkommelig'' pris? må jo ha noen planer for etter førstegangstjenesten og etter at jeg har fått celicaene mine på vegen igjen ;)
 #405246  av ArildM
 
Ikke som jeg har hørt om. Er jo et spennende prosjekt da :) Spørs om det blir like turtallsvennlig som en vanlig 4AGE20v?
 #405252  av Offern
 
Ser at siden de bruker 7a råder så går de ikke mye høyere en 7500rpm, og man endrer jo fra overbore til overstroke. Men momentet og 180-190hk burde vel kunne veie opp og lage litt morro. Men absolutt ingen sikkerhet at jeg skal bygge dette.
 #405254  av ArildM
 
Du vil jo endre karakteren ganske mye ja. Men mye snakk om 7AGE20v motorer ja. Absolutt vært morsomt om noen hadde prøvd noe slikt :)
 #424635  av Ronnie
 
Er på gang med noe lignende da...hehe , neste mnd begynner nok installasjon av motoren vil jeg tro http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... 0&start=15
 #424657  av David
 
Du vil få noe mer moment. Men for å ikke ha alt for høy stempelhastighet er du nødt til å begrense turtallet endel, og det er jo på turtall disse motorne lager effekt.. Så vinninga blir marginal.
7A veiva er også endel svakere, Samme gjelder råder.
Svinghjul er 6bolt og du må bruke porsche regreim.

Jeg har en komplett 7A blokk til salg.

16v topp er nok bedre egna siden den lager effekt noe lavere i registeret, originalt ihvertfall
 #424674  av David
 
får jo økning på hele 175cc volum da, så om man tør varve 7A blokka litt forbi den originale rødmerkinga slik at man når der makseffekten 16v toppen lager originalt kan man vel anta røflig 10% økning i moment ihvertfall...

det er vel tilsvarende du får av å bytte til et bra luftfilter og eksosanlegg..
 #424675  av Offern
 
For min del var dette kun et spm for å se om det var noen som hadde erfaring med det. og ser jo at Ronnie har et meget omfattende prosjekt. litt mer komplisert enn det en del amerikanske/utenlandske forum mener det skal være om man gjør ting bra. For min del er dette praktisk talt uaktuelt nå i nærmeste fremtid isåfall. Da jeg har et par andre prosjekter pluss at jeg kjøpte meg hus rett før Jul. Så første prioritet nå er min røde 90 modell celica som begynner å nærme seg ferdig. (forhåpentligvis før sommeren)
 #424676  av ArildM
 
OT: 4AGE 20v Silvertop med Rotrex charger ser ut til å funke da :)
 #424681  av ArildM
 
Oki, bare sett det i en par kit cars osv. Ikke noen erfaring med det selv, så bare litt spennende ut :)
 #424742  av MR2i
 
Er det turbolag på en sånn Rotrex da? Blir den ikke nøyaktig lik en kompressor?
Det er reimdrift/direktedrift med utveksling av det jeg har sett av info...
Var faktisk ganske interessant sak...
 #424757  av MR2i
 
Ser.. men gir også større tap og er adskillig dyrere.
Men den Rotrex burde gi et jevnere trykk i forhold til regulær turbo.. altså en mellomting fra skruekompressoren til turbo..

Sett på en del dynomålinger på Rotrex som ser utrolig jevne ut.. ingen overraskelser på vei.. hehe..