Side 1 av 3
Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:15 jan 2012 14:06
av Offern
Hei, sittet å glana litt på nettet og sett at flere har bygd 7age motor i ulandet. Noen som har erfaring med dette, 7age blacktop med 11.5:1 i komp må jo bli en morsom motor til en ''overkommelig'' pris? må jo ha noen planer for etter førstegangstjenesten og etter at jeg har fått celicaene mine på vegen igjen

Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:15 jan 2012 19:49
av ArildM
Ikke som jeg har hørt om. Er jo et spennende prosjekt da

Spørs om det blir like turtallsvennlig som en vanlig 4AGE20v?
Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:15 jan 2012 20:39
av Offern
Ser at siden de bruker 7a råder så går de ikke mye høyere en 7500rpm, og man endrer jo fra overbore til overstroke. Men momentet og 180-190hk burde vel kunne veie opp og lage litt morro. Men absolutt ingen sikkerhet at jeg skal bygge dette.
Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:15 jan 2012 20:42
av ArildM
Du vil jo endre karakteren ganske mye ja. Men mye snakk om 7AGE20v motorer ja. Absolutt vært morsomt om noen hadde prøvd noe slikt

Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:23 jan 2013 21:01
av Ronnie
Er på gang med noe lignende da...hehe , neste mnd begynner nok installasjon av motoren vil jeg tro
http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... 0&start=15
Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:24 jan 2013 14:32
av David
Du vil få noe mer moment. Men for å ikke ha alt for høy stempelhastighet er du nødt til å begrense turtallet endel, og det er jo på turtall disse motorne lager effekt.. Så vinninga blir marginal.
7A veiva er også endel svakere, Samme gjelder råder.
Svinghjul er 6bolt og du må bruke porsche regreim.
Jeg har en komplett 7A blokk til salg.
16v topp er nok bedre egna siden den lager effekt noe lavere i registeret, originalt ihvertfall
Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:24 jan 2013 22:39
av sleeper
Bare lurer: Hvorfor??
Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:25 jan 2013 01:06
av David
får jo økning på hele 175cc volum da, så om man tør varve 7A blokka litt forbi den originale rødmerkinga slik at man når der makseffekten 16v toppen lager originalt kan man vel anta røflig 10% økning i moment ihvertfall...
det er vel tilsvarende du får av å bytte til et bra luftfilter og eksosanlegg..
Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:25 jan 2013 08:48
av Offern
For min del var dette kun et spm for å se om det var noen som hadde erfaring med det. og ser jo at Ronnie har et meget omfattende prosjekt. litt mer komplisert enn det en del amerikanske/utenlandske forum mener det skal være om man gjør ting bra. For min del er dette praktisk talt uaktuelt nå i nærmeste fremtid isåfall. Da jeg har et par andre prosjekter pluss at jeg kjøpte meg hus rett før Jul. Så første prioritet nå er min røde 90 modell celica som begynner å nærme seg ferdig. (forhåpentligvis før sommeren)
Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:25 jan 2013 10:53
av ArildM
OT: 4AGE 20v Silvertop med Rotrex charger ser ut til å funke da

Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:25 jan 2013 15:45
av David
ja mulig det, men så mye "turbolag" man får av en slik kontra en skrukompressor kan man liksogodt putte på turbo...
Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:25 jan 2013 16:30
av ArildM
Oki, bare sett det i en par kit cars osv. Ikke noen erfaring med det selv, så bare litt spennende ut

Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:27 jan 2013 18:33
av MR2i
Er det turbolag på en sånn Rotrex da? Blir den ikke nøyaktig lik en kompressor?
Det er reimdrift/direktedrift med utveksling av det jeg har sett av info...
Var faktisk ganske interessant sak...
Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:27 jan 2013 22:27
av David
Google turbin kompressor vs skrukompressor så skjønner du hva jeg mener
Re: Noen i norge som har bygd 7age?
Legg innLagt inn:27 jan 2013 22:42
av MR2i
Ser.. men gir også større tap og er adskillig dyrere.
Men den Rotrex burde gi et jevnere trykk i forhold til regulær turbo.. altså en mellomting fra skruekompressoren til turbo..
Sett på en del dynomålinger på Rotrex som ser utrolig jevne ut.. ingen overraskelser på vei.. hehe..