TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • toyota pikes peak loock 2x 5sgte...

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #413551  av David
 
dette har blitt gjort før, kanskje ikke i en aygo. men i en corolla med 2stk 4age turbo på 500hk hver.
den går i danmark og er en meget spesiell farkost som kun blir brukt til dragracing
mr2 mk1 girkasse bak, originalt foran. felles girspak og T skjøt ut av clutchpumpa.
men i praksis fungerer det ikke så bra som noen kanskje skulle håpet på..

husk at dersom ikke begge motorene er 100% identiske, med samme effekt, samme turtall og med samme belastning vil den ene bare bremse den andre.

hadde heller gått for en dobbelt så stor motor og 4hjulstrekk dersom målet kun er å kjøre fort rett fram eller kjøre breisladden med blårøyk

om målet er å sette bra rundetider mener jeg at det vil være en bedre ide å holde seg til en moderat effekt og velge en motor som passer (vektmessig) i en så liten og lett bil
:)
 #413552  av 3rlend
 
DanielJ skrev:Hvor skulle han plasert motorene? Ene i fanget og andre bak stolryggen? :wink:
Han er jo en trollmann! vinkelsliper og sveise apparat så mekker han det!
 #413554  av MOTORSPORTHUSET
 
proskjektet handler om mange ting.
fro det første er det billige 1200hk og solid driverk.
det skal være vilt og morsomt.

ta og prøv og kjøp en motor med eller lag 1200hk i en og kjøp en girkasse til 1200hk og 4wd.
og se hva det koster.!!! så prøv og putt det i en aygo.

og den ene motoren kan aldri bremse den andre det er fysisk umulig.

tenk at 2 menn skulle sku en bil og den ene er sterkere en den andre..
ville den lille bare være i veien for den store sterke da?? nei. den lille vil og hjelpe.

og det at noen har gjort det samme og ikke fått resultatene di ønsker betyr ikke at det ikke er mulig og blir bra..

eks 2 biler med 600hk og 4wd kan være 2 helt foskellige biler i oppførsel på bane.
for det er mye ant som spiller inn og en bare motor og driv..

jeg har forsatt troa! 8)
 #413556  av David
 
1200hk, ikke noe problem. og det trenger ikke koste så forferdelig mye penger om man bruker "riktig" motor.
men du imponerer ikke meg bare ved å ha 1200hk i en aygo, for det eneste du har klart å gjøre da er å gjøre bilen ubrukelig desverre!


forskjellen på en motor og en mann som dytter er ganske stor, dårlig sammenligning! men la gå, kan forklare.

mannen som dytter kan alltid slippe opp og la bilen trille dersom sterkere mann dytter fortere.

mens en motor er kobla direkte på bakhjula via clutch girkasse,etc og vil være en brems dersom en annen motor vil "dytte" fortere

prøvd å dytte en bil som står i gir før?
 #413557  av Zepticon
 
Du har en løsning, men treger et bruksområde for den. Det er situasjonen nå. Og det er helt feil.
Først, må du finne ut hva den skal brukes til, så må du finne løsningen.

Alternativt bare bygge det "for å gjøre det". Men det er penger i dass, og det eneste du får er en showbil.
Og som David sier, så vil den sterkeste motoren være begrenset av den svakeste. i det øyeblikket den ene motoren begynner å "dra fra" vil all overflødig energi enten gi hjulspinn, eller brukes til å presse opp turtallet på motor nr1. Altså, du bremser på motoren slik man kan gjøre i laaange nedoverbakker for å spare bremsene.

For å få den analogien av at noen dytter mer korrekt, så kan man si at en av dem skyver bilen bakfra, og en drar forfra. Om den som drar forran drar fortere enn den bak, så vil han slepe han som er bak etter seg, og han som dyttter bak blir bare ett ekstra problem. Likeså om han bak dytter fortere enn han forran, for da må han skyve på både bilen, og han andre karen.
 #413561  av MOTORSPORTHUSET
 
det dere sier er totalt feil

dere sier dette
audi med 60-40 trekk så vil framjhulene bremse bilen for di trekker mindre en bakhjulene.
jeg er overbevist om at dere tar fulstendig feil.
di hjelper hverandre og det går uansett om den ene motoren hadde 300hk og den andre 600..

kjøreegenskapene i bilen ma man forandre på når jeg kommer så langt.
 #413569  av 3rlend
 
Kan ikke nekte for at de har et poeng da :)

men tror at hvis du bygger motorene likt så har det veldig lite å si.
om det er snakk om 10 hjulhk forskjell på 600hk, så er jo dette minimalt å vil nok ikke merkes.
på noen av motorene.

Når det gjelder prinsippet med bygget så er det jo helt sikkert horegøy! trenger ikke være no time attack eller lignende.
Har mannen penger så for guds skyld la han bygge det han vil! :)

peis på :)
 #413581  av ArildM
 
Kommer ikke til å røre seg av flekken med de dekka der = Bygg i vei :mrgreen:
 #413584  av sleeper
 
Her tar du helt feil.... eneste måten din teori hadde stemt på er hvis motor 2 rett og slett ikke orker og øke i turtall like fort som motor 1 gjør. ( og det kan KUN skje hvis motor 2 ikke klarer og øke turtallet i fri like fort som motor 1 klarer i det giret den bruker der og da.. )
Da må motor 1 bruke krefter på og dra motor 2 opp i turtall..


Som motorsporthuset sier: hvordan vil du da forklare hvordan hybrider med f.eks 2 el motorer og 1 bensin\diesel motor fungerer? mener du fortsatt at bilen vil gå dårligere når alle motorene er koblet inn, selv om el motorene kun produserer 25% av bensinmotoren?
David skrev:1200hk, ikke noe problem. og det trenger ikke koste så forferdelig mye penger om man bruker "riktig" motor.
men du imponerer ikke meg bare ved å ha 1200hk i en aygo, for det eneste du har klart å gjøre da er å gjøre bilen ubrukelig desverre!


forskjellen på en motor og en mann som dytter er ganske stor, dårlig sammenligning! men la gå, kan forklare.

mannen som dytter kan alltid slippe opp og la bilen trille dersom sterkere mann dytter fortere.

mens en motor er kobla direkte på bakhjula via clutch girkasse,etc og vil være en brems dersom en annen motor vil "dytte" fortere

prøvd å dytte en bil som står i gir før?
 #413585  av Zepticon
 
Ingen av de tilfellene som nevnes har uavhengig drift per aksel. Du skal ha en motor på foraksel, som er helt uavhengig av bakaksel.

på 30/70 4WD systemer er kraftfordelingen i girkassen, ikke i motoren. Her vil kraften fordeles til hjulene forskjellig, men det vil aldri være tilfelle at forhjul vil rotere fortere enn bahjulet, bare fordi det har mest kraft.

På hybridbiler (som forøvrig ikke kan samenlignes) har feks Toyota en elektromotor koblet til girkassen. Denne er styrt av microchipper, som igjen hoder oversikt over motorens turtal. Og her hjelper motorene hverandre å dytt, eller dra, fordi de begger er koblet til samme system. Det er også latterlig mye lettere å kontrollere en elektromotor, i forhold til en bensinmotor.

Problemet er ikke at det ikke er mulig å få to motorer til å drive en bil. Problemet er at det er vanskelig å få 2x2WD motorer og girkasser fra midten av 90tallet til å gjøre det.

Hvordan skal du for eksempel sørge for at hjulene forran og bak jobber helt likt?
 #413596  av MOTORSPORTHUSET
 
di har samme og en felles turbo og vil få ladetrykk helt på likt ,di vil alltid være i samme gir med samme utveksling. di får lik gass hele tiden.

kan ikke bli mer likt en det.
i benken kan vi legge av på tenning slik at driverkstap og alt blir likt av hk ut på hjulene.
så det kommer til og går bra det er jeg sikker på..


det er akkurat som celicaen min som kan spinne mer på forhjulene en bakhjulene pga mittdiffen slepper.
jeg får ikke brems av bakhjulene av den grunn.



sleeper har helt rett!

si her da.

du har en drakster med 2 motoret koblet til samme aksel..
den ene motoren yter 500hk og den andre yter 1000hk.. og di har like mye turtall.
tror du at du har 500hk da totalt for den lille motoen bremser 500 ???

nei du har 1500!! det er ikke noe og diskutere for slik er det! :D
men skjønner at det er mange som tror det mange tror men når du/dere skjønner det da skjønner du det uten og lure en gang.!! :D


jeg skal bruke bilen til lek og moro akkurat som celicaen. ikke no mer en det.
jeg bygger den ikke for og imponere noen som helst det er ikke tanken.
det er knall gøy.. og billig på en måte i forhold til celicaen min og mye mer holdbart og momentet gleder jeg meg virkelig til!! :D
og jeg hadde aldri bygd vis jeg var det minste i tvil om det hadde blitt ubrukelig som noen av dere kansje mener. :)
 #413597  av Noxan8
 
Jeg har stor tro på dette :D :D
 #413635  av ArildM
 
Bevis nok for at dette kommer til å bli knallrått :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 29