TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • HS CELICA GT4

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #437217  av God
 
sykoturbo skrev:Ja, men er ikke heilt fornøgd med resultat. Har for dårlig kjøling på motor så må finne på noe der.
Kan være radiator er dårlig.

Er åpen for tips.
Er radiatoren noen gang blitt byttet? Hvis den er gammel kan det være lurt å skifte den. Org. radiatoren er jo laget i kopper og det fører varme bedre enn ettermarkeds aluminium radiatorer, men her er det mange meninger på hva som er best.. Er "Pros and cons" på begge materialene. :P

EDIT: Bruker du original kjølevifta til radiatoren? Bytt den ut med to doble radiatorkjølevifter fra biltema! Tar lite plass og kjøler meget bra!

Har du passet på at det ikke er noe luft i kjølevannet? Funker termostaten som den skal og vannpumpe? Har du lav temperaturtermostat forresten?

http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_2 ... ory_5/1772

Stor varmeutvikling kan være et problem når bilen står i ro, men burde komme seg når den er i fart. Du kan lage en glipe i overkant av panseret med frontglasset. Da vil den overflødige varmen bli tappet ut der. Du kan i tillegg snu luftslusene på panseret motsatt vei og da vil varme bli sluppet ut istedenfor å trekke inn luft. Små tiltak kan gjøre forskjell.. Ble anbefalt dette av en som hadde et 450hk celica bygg her jeg bor. :wink:
 #437235  av sykoturbo
 
God skrev:
sykoturbo skrev:Ja, men er ikke heilt fornøgd med resultat. Har for dårlig kjøling på motor så må finne på noe der.
Kan være radiator er dårlig.

Er åpen for tips.
Er radiatoren noen gang blitt byttet? Hvis den er gammel kan det være lurt å skifte den. Org. radiatoren er jo laget i kopper og det fører varme bedre enn ettermarkeds aluminium radiatorer, men her er det mange meninger på hva som er best.. Er "Pros and cons" på begge materialene. :P

Jeg bruker org. aldri vært bytta så jeg veit.

EDIT: Bruker du original kjølevifta til radiatoren? Bytt den ut med to doble radiatorkjølevifter fra biltema! Tar lite plass og kjøler meget bra!

Bruker 2 stk 12" biltema.

Har du passet på at det ikke er noe luft i kjølevannet? Funker termostaten som den skal og vannpumpe? Har du lav temperaturtermostat forresten?

Termostat 82,5 og spill ny for anledning og vannp har stå på motor i ca. 16000km regnes som temmelig ny.

http://www.fensport.co.uk/Parts/Model_2 ... ory_5/1772

Stor varmeutvikling kan være et problem når bilen står i ro, men burde komme seg når den er i fart. Du kan lage en glipe i overkant av panseret med frontglasset. Da vil den overflødige varmen bli tappet ut der. Du kan i tillegg snu luftslusene på panseret motsatt vei og da vil varme bli sluppet ut istedenfor å trekke inn luft. Små tiltak kan gjøre forskjell.. Ble anbefalt dette av en som hadde et 450hk celica bygg her jeg bor. :wink:
Dette var når jeg benka bilen panseret var åpent.
 #437238  av God
 
Hvis bilen din har trillet over 200k, så er nok ikke radiatoren som den engang var.. Jeg ville ha skiftet radiator ut med en ny. Det er uansett en god investering! Har hørt at Mishimoto har gode aluminiumsradiatorer til en billig penge hvis du ikke får tak i en original.

Hva ligger kjølevann temperaturen på forresten?
 #437240  av sykoturbo
 
Han er kjørt 226k
Jeg skall sjekke radiator i mora går vell fort for ny.

Temp kjølevann etter 1 poll ligger på 102 men går veldig sakte ned igjen så sliter da med at de blir tenningsbank med høyer justering en dagens.

Gjennomstrømningen er for dårlig, har bestilt lav termostat.
 #437289  av sykoturbo
 
Ja vel nå er de bestilt ny radiator og lavtermostat. Så videre oppdatering kommer då. :wink:
 #437290  av God
 
sykoturbo skrev:Ja vel nå er de bestilt ny radiator og lavtermostat. Så videre oppdatering kommer då. :wink:
Regner med at det ordner seg da! Hvilken radiator bestemte du deg for?
 #437576  av God
 
Hvordan går det her da? Noe nytt? :)
 #437581  av sykoturbo
 
Yes, radiator kom i går og termostat for et pr. dager siden. Planen er og skru i morgen på bilen.
Kommer bilder av framdrift da.

Vill ha den ferdig til vinterlagring nå så det er bare og map. til våren igjen.

Har vinterkjøretøy som vil ut så fort snøen kommer.
Arkiv bilde min har ikke klister på tunell, men ellers lik..
Arkiv bilde min har ikke klister på tunell, men ellers lik..
images[7].jpg (7.54 kiB) Vist 2044 ganger
 #437584  av God
 
Høres bra ut! Er ikke lange stykke igjen da! Mapper du selv forresten?

Snøscooter er morsomt! Prøvekjørte en gammel millitær snøscooter i fjor vinter og steike kor gøy det var! Hadde jeg bodd nærmere fjellet, så hadde jeg kjøpt en for å cruise rundt i skogen på natta. 8)
 #437589  av sykoturbo
 
He he det er det jeg gjør for då sover lensmannen. :twisted:

Bilen mappet jeg hos Løberg tuning/ sleeper her på forum. Så er fornøyd med jobb men mindre med antall hk i bil.

Nå er målet og få bedre kjøling også se hvor de havner. :)
 #437591  av God
 
Skulle jeg gjerne tatt dyno-map hos Sleeper, men da må jeg over fjellet og det blir litt vel langt siden jeg bor på vestlandet.. Jeg skal først vei-mappe bilen og deretter ta en dyno-map for finjustering. Er noen flinke karer i nærområde som sikkert kan ta på seg den oppgaven. :)

Hvor mye hk havnet du på og hvordan ser effektkurven ut? Dabbet effektkurven siden du ikke er helt fornøyd?
 #437592  av sykoturbo
 
Ca. 300hk på hjula kurven går fint til 6500rpm men så faller den. 1,45b i ladetrykk.
Han blei veldig fort høy på temp. så når han stilte opp mer blei det fort tenningsbank.
Temp. Gikk veldig seint ned så reiner med det er noe tull med radiator.
 #437594  av God
 
300 hjulhester er jo ikke altfor ille på 1,45 bar. Hvor mye ladetrykk skal du kjøre på? 1,6-1,7 bar burde sette fart på sakene! :twisted:

6500RPM er jo nær turtallssperra, så det er jo forholdvis bra. Hadde Sleeper noen meninger om dette?

Kommer seg nok med ny radiator og termostat skal du se. :wink:
 #437598  av sykoturbo
 
Ønsker og ha nærmere 400 på hjula. :twisted:

Han tips er radiator første pri.
Så skal jeg sjekke systemet med min data og følge med på temp. kurven.
Krysser fingra for at det er koden til mer hk. :wink:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10