TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mr292's 89 Golf GT syncro

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #407742  av mr292
 
11. Feb kjøpte jeg meg ny bruksbil, min tidligere 91 golf 1.6 gti ble vraket, og den vraka meg litt med det samme. uansett, den ble bytta ut med en 89 modell GT syncro(1.8, 98hk)

I og med at mr2'n foreløpig står å støver(og kommer til å stå der en stund) så klør det i fingrene etter å mekke, så denne bilen skal nok bli stasha opp litt.

kjøpte bilen usett (eller en kammerat var å så på den) da i gjøvik. henta den ikke før 26. feb så har ikke hatt den så lenge, men lenge nok til at jeg har noen planer.

uansett her er bilder fra salgsannonsen
Vedlegg
salgsannonse1.jpg
salgsannonse1.jpg (62.06 kiB) Vist 1691 ganger
salgsannonse2.jpg
salgsannonse2.jpg (65.46 kiB) Vist 1691 ganger
Legg merke til de "stilfulle" linjene, firkantene og påskriften "Fashion". uff
Legg merke til de "stilfulle" linjene, firkantene og påskriften "Fashion". uff
salgsannonse3.jpg (72.03 kiB) Vist 1691 ganger
salgsannonse4.jpg
salgsannonse4.jpg (67.32 kiB) Vist 1691 ganger
 #407743  av mr292
 
17. Februar ble nye felger bestillt, splitter nye fra GS bildeler i trondheim.
hadde sett meg ut akkurat slike felger, å var så heldig at de lå til "lagersalg" på websiden, så jeg fikk de til en god pris. også litt kult at dette er de siste de siste slike felgene som blir solgt.

har vært veldig spent på om disse passer da de er 17x7" felger med ET18 inpress (org. inpress er 35-45 eller noe slikt.) så trodde kansje at skjermbreddere måtte til.
Idag ankom de (29 februar) var å henta de rett etter jobb. prøvemonterte en, tror det kan gå. så stakk til dekk1 å bestilte meg 165/40/17 dekk til sommern :) blir endel dekkstrekk,p.g.a må ta minst mulig plass. skal jo senken en del også. coilovers er på "ønskelista"
Vedlegg
Felgene :)
Felgene :)
felg.jpg (44.22 kiB) Vist 1687 ganger
 #407745  av mr292
 
27 februar var det på tide å få fjerna klistremerkene på bilen(hadde skjemtes av de i 1,5 dag jo :shock: ) p.g.a stor fargeforskjell etter fjerning måtte en polering til også. kunne gått grundigere til verks her, så lister osv. er ikke behandla noe, men var i hovedsak for å få bort mest mulig fargeforskjell.
tok også bort lastestativene på taket.

jaja, får hive ut noen bilder, selv om det sikkert svir i toyota folkets øyner når det kommer en slik bil her inne :P
skal prøve å huske å få med mest mulig toyotarelatert på bildene da :P
Vedlegg
Før merkefjerning/polering, sjekk fine avensis t27 faceliftn da (er facelift baklykter), og yarisen :P
Før merkefjerning/polering, sjekk fine avensis t27 faceliftn da (er facelift baklykter), og yarisen :P
27 feb.jpg (70.37 kiB) Vist 1684 ganger
enda ett, med auris i bakgrunnen :)
enda ett, med auris i bakgrunnen :)
27 feb3.jpg (68.14 kiB) Vist 1682 ganger
Under polering, godt det var forbedringspotensiale =)
Under polering, godt det var forbedringspotensiale =)
27 feb10.jpg (60.29 kiB) Vist 1682 ganger
Etter polering, og lastestativ fjernet :)
Etter polering, og lastestativ fjernet :)
27 feb 12.jpg (68.37 kiB) Vist 1682 ganger
er vanskelig å se fargeforskjell nå :) merk, her har vi en avensis t25 :P
er vanskelig å se fargeforskjell nå :) merk, her har vi en avensis t25 :P
27 feb 13.jpg (57.23 kiB) Vist 1682 ganger
 #407750  av mr292
 
igår 28 Februar var solfilmdagen :) da la jeg solfilm for første gang, synes det gikk bedre enn forventet. 0 bobler, men noen få støvkorn,(dårlig forarbeid?) ble også så grovkappinga ble for stor, så ble akkurat for lite film til bakluka. mulig jeg tar den i morgen :)
Har planer om å sote sideruter framme også, men da må jeg ha en mye mer transparant film.
La solfilm for første gang :)
La solfilm for første gang :)
28 feb.jpg (64.99 kiB) Vist 1678 ganger
fikk bilen levert med piggdekk på stålfelger (med kapsler) og dårlige sommerdekk på kantkjørte alufelger.begge i samme dimensjon.
tror jeg skal bytte om slik at vinterdekkene får alufelger, tror jeg må pusse de fin, og lakke de hvit først, kjøpte derfor hvit felglakk.
sommerdekkene kan stå på stålfelgene og brukes under hjulstillingskontroll når senk og 17" sommerhjula skal på :)
demonterte sommerhjulene fra alufelgene, slik ser de ut, skal bli hvite.
demonterte sommerhjulene fra alufelgene, slik ser de ut, skal bli hvite.
28 feb2.jpg (42.19 kiB) Vist 1678 ganger
fant også en forlatt 2011 YX kopp som nå er utgått. kjedlig skjebne. men den kan brukes til noe :)
har også plan om å fjerne katalysator, en lyddemper og gå for 2,5" eksos, da passer YX koppen perfekt.
YX koppen kan bli en fin endestuss :P
YX koppen kan bli en fin endestuss :P
27 feb7.jpg (66.58 kiB) Vist 1678 ganger
 #407753  av EXS
 
hehe genialt med den koppen....

liker golf 2 jeg, har hatt 4 stk av de så dette tror jeg blir bra :)
 #407755  av mr292
 
idag har tiden bare gått med på få felgene. prøvemontere, og bestille dekk.
gidda ikke mer da jeg allerede har vært 40 timer på verkstedet denne uka :P litt mye etter 3 dager.
gidda ikke mere, da jeg allerede har tilbragt
tok desværre ikke bilder med felg på. må beregnes noe valsing, negativ camber, dekkstrekk og modifiserte hjulbuelister. men er jo bare bedre desto lenger de stikker ut, så lenge det er "mulig". og ikke blir utenfor hjulbuen :P
kan nevne planer jeg har for bilen forresten.

i løpet av uka:
- Sote bakluke
- Pusse/lakke 14" alufelgene.(usikker på om jeg blir ferdig, mye skader)
- plukke deler fra "gammelgolfen" (hattehylle, sidevinduer, div deksler, dørlister, girmekanismer, mulig mer.)
- skifte girmekanisme (lett å bomgire mellom 1 og R "sperren" er knekt)
- skifte til SLIKE baklykter

Neste uke:
- stereo (neste uke?)
- anskaffe mildere solfilm til sideruter fremme.
- anskaffe coilovers.
- fikse/skifte dørhengsel førerside

før sommern: (før sommerdekk skal på)
- montere coilovers.
- sote ett "reservepar" sideruter fremme.
- valse hjulbuer, modifisere hjulbuebredder listene.
- firehjulskontroll.
- anskaffe fremfanger til 90/91 modell med grøftlys i
- flytte skilt ned.

til sommern:
- behandle rust.
- lakke gråe lister/fangere og andre sorte detaljer, sort blank.
- lakke bilen. helst SLIK

mye arbeid, men billige "fikser" jeg og en kammerat har ambisjoner om å lære oss å lakke til sommern :P har handla utstyr (bortsett fra lakk), og har verksted å jobbe på :)

kan ikke bruke for mye penger heller, må ta mellomtung mc lapp, og skaffe mr2 deler til turbo ombygging også :P

er bare å komme med inspill og tips :)
Sist redigert av mr292 den 29 feb 2012 20:01, redigert 2 ganger totalt.
 #407756  av 3rlend
 
hvorfor koste på en gammel golf :O
tenkt å spandert di kronasjene på mr2´en? :P
menmen, syncro blir sikkert fett :D om du greier å spinne :P

edit: nå ser jeg jo at du gjør dette budget, da blir det noe annet :D
 #407760  av mr292
 
jepp budget blir det, men mye timer arbeid. felgene kosta 470kr /stk ferdig frakta :P (superbillig, også ble de sendt fra 3 forskjellige gs bildeler avdelinger i norge)
coilovers med TUV får man brukt for 1.500 på finn. eller 2.000 for nye.
fremfanger av 90/91 modell med mulighet for grøftelys skal jeg betale med en cola (om kameraten min finner den :P)

de nye baklyktene kosta 200kr, alt av stereo har jeg fra før og blir lånt av mr2'n,
reparasjonsdeler kommer fra gamle golfen som er smadra.

dyreste ble vel dekka og montering koster litt når de skal strekkes på.
og lakk da :P

bilen var også veldig billig, 8.000 = god deal ;-) i hvertfall m.t.p at det er en syncro GT
 #407761  av 3rlend
 
har ikke peiling på golf :P

Kompis hadde en svart golf 2 med golf 3 understell og vr6 motor, effektanlegg, chip og filter, funket greit den :)
 #407762  av EXS
 
få tak i blanke frontlykter, emblemløs singelgrill smal amerikansk frontfanger og gti leppe,

b.t.w, visst du bruker org golf 1 breddere så bygger de no sykt ut på mkll
 #407766  av mr292
 
takker for tipset, tror jeg vil fortsette med doble lykter da, men har veldig lyst på nye med klart glass, er en sprekk i ene langlyset også.

finnes jo også "g60" breddere, som var på "rallye" utgavene, som bare kan byttes lett ut med mine om de blir for små, hvis det er mulig å få på felgene jeg har nå så vil jeg ikke ty til bredere skjermer, da blir hjulene bare mer gjemt.

golf 1 breddere krever å modifiseres for å ha de på sikkert?
også hvordan er den amerikanske fangeren du snakker om, bilde?
kunne selv tenkt meg å hatt 90 fanger da, spess om jeg får en av kameraten min, skulle gjerne hatt tåkelys.
 #407773  av EXS
 
amerikansk fanger er lik til den du han nå bare uten den utsparringa til skiltet... men dette visst du vil gå for old school looken

min gamle 16V edition one med mk1 bredding
Bilde

g60 bredding
Bilde

link til klarglass hovedlykter (finner de sikker billigere på ebay :wink: )
http://www.bildeler.no/?Bilmerke=4&Bilm ... gruppe=485
 #407775  av mr292
 
jeg heller mer mot 90 mod fangeren jeg da,(skulle hatt den uten skiltplass :D ) men ville heller tatt en slik amerikansk fanger istedet for den jeg har nå. ser så teit ut om jeg flytter skiltet lengre ned nå :-|

golf 1 bredderne var fine, men tror jeg må ha breddere som passer med langsgående lister langs dør og "sideskjørt", bilen er jo forma slik, og det er dannet seg rust under listene, jeg skal heller ikke lakke bilen før til sommern, når kammeraten min har ferie, men hjula og bredding skal på så fort asfalten er tørr.
så prøver på å bare ha det slik det er. og får jeg ikke senket nok får jeg gå for "g60" breddere, slik som på denne. bygger litt mer
 #407799  av Andrepedersen
 
mr292 skrev:jeg heller mer mot 90 mod fangeren jeg da,(skulle hatt den uten skiltplass :D ) men ville heller tatt en slik amerikansk fanger istedet for den jeg har nå. ser så teit ut om jeg flytter skiltet lengre ned nå :-|

golf 1 bredderne var fine, men tror jeg må ha breddere som passer med langsgående lister langs dør og "sideskjørt", bilen er jo forma slik, og det er dannet seg rust under listene, jeg skal heller ikke lakke bilen før til sommern, når kammeraten min har ferie, men hjula og bredding skal på så fort asfalten er tørr.
så prøver på å bare ha det slik det er. og får jeg ikke senket nok får jeg gå for "g60" breddere, slik som på denne. bygger litt mer

Stilig, dette liker jeg :) Er så enkelt å få disse bilene pene for en billig penge.. Er heller ikke så mye som skal til, og ser ut for at du har funnet tak i et bra eksemplar :) noen planer med motor ?
 #407855  av mr292
 
ikke motorplaner nei, er i hvertfall ikke fristet nok til det enda. vet heller ikke hvor lenge jeg kommer til å klare å ha en slik bil. men vil ikke begynne med motorbytte og slik ombygging, skal være "billigbruksbil" så planen er at den skal være billig både i bruk, men samtidig få noen billige mods for å se litt bedre ut.